Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmabil - it’s complicated

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Jan 18
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har pt en firmabil, som skal afleveres til august og hvad skal jeg så?

Jeg kører 55.000 om året, heraf de ca 6.000 privat, mens resten er til og fra primært den samme kunde (ca 100 dobbeltture). Dette dokumenteres via kørebog og firmaet (enkeltmands virksomhed) afholder så dets del af udgifterne, mens resten klares privat. Det sørger min revisor for bliver splittet korrekt.

I dag har jeg en bil på hvide plader, der er erhvervsleaset hos BMW og det er den, jeg skal af med. Husstanden har også en anden bil - en privatleaset Peugeot 108 og den kan bare opsiges og er på den måde måske også lidt i spil. Min hustru vil nemlig gerne have en bil, der kan trække en hestetrailer på min. 1500 kg. og der får Peugeoten nok en udfordring.

Der er derfor to muligheder:
1. Jeg kan erhvervslease en anden ny bil med træk på hvide plader som så kan fortsætte som husstandens bil nummer 1.
2. Jeg kan lease en gulplade og bruge besparelsen derfra på at opgradere husstandens anden bil.



Jeg har lidt svært ved, selv at gennemskue konsekvenserne af de forskellige valg og sidst jeg spurgte revisoren, endte det med at koste 2500 +moms at få en forklaring.

Som jeg forstår det, er reglerne som følger:
Hvis jeg leaser en gulplade (under 3500kg) er der fuldt momsfradrag på leasing, drift osv - altså det hele!
Den må så ikke bruges privat. Så skal vi jo have en tredie bil til når børnene skal hentes og bringes eller hvis jeg skal et eller andet privat.

Hvis jeg leaser en på hvide plader (erhverv) er der delvist fradrag (1/3) på leasing ydelse, mens der ikke er fradrag på momsen af de driftsrelaterede udgifter.
Ulempen ved dette er så, at en erhvervsleasing er de facto uopsigelig inde 24 eller 36 mdr, aftalen varer. Dvs at skulle firmaet nu blive overtaget eller lukke, så hænger jeg på aftalen privat. Med andre ord, er jeg “låst” i de måneder.

Hvis jeg vælger en mellemting - papegøje pladerne, så er besparelsen ikke nær så stor og så er der dømt kørebog igen. Jeg finder med andre ord ikke helt at ulempen med de manglende sæder, helt vejes op af den sparede drifts moms.

Spørgsmålet er:
Har jeg forstået reglerne korrekt og er der andre muligheder, jeg ikke har forstået/opdaget?

Med det antal km (min. 350/dagen)- som regel inden /efter en lang arbejdsdag, der også sagtens kan byde på op mod 1000 øvrige km i en varevogn, prioriterer jeg at køre i en nyere, ordentlig og 100% driftssikker bil med automatgear.
Det er dyrere, men nok også det, der gør det udholdeligt at gøre det her på 11. år.

Jeg ville foretrække at have bilen privat og så trække kørselsgodtgørelse, men da der er over 60 dobbeltture til samme kunde, er det jo ikke muligt.
En ren firmabil med beskatning, er med det antal private km alt for dyrt for mig.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:03
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Don_Vee:
Jeg kører 55.000 om året, heraf de ca 6.000 privat, mens resten er til og fra primært den samme kunde (ca 100 dobbeltture).
  det er det eneste jeg lige vil forholde mig til

Dels er 6000 km usædvanligt lidt privat - og vil normal ikke uden meget god grund blive godkendt - dels kan jeg ikke li at 55.000 km er dobbeltture til samme kunde - for hvis skat mener du faktisk udfører lønmodtgerarbejde, så vil de forkaste det hele til fordel for befordringsfradrag
Det er arbejdets faktiske karakter der afgør det og ikke kontrakten http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html

 vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Jan 18
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret. Den del er jeg 100% afklaret med og det har “kørt” sådan i 11 år. Desuden er der tale om forskellige lokationer, da kunden har flere afdelinger. Det eneste det betyder er, at jeg ikke kan benytte kørselsgodtgørelse, da der er tale om mere end 60 ture til samme adresse.

Tilmeldt 27. Jan 18
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

De 6000 private skyldes, at vi som skrevet har en anden leasing bil, hvor vi betaler for 20.000 km/året(man kunne ikke få mindre dengang). Dermed sørger vi for, at tage den til private formål, når det er muligt og vi ikke skal transportere andet, end os selv.

Jeg vil også gerne tilføje, at med godt 100.000 km/året ifbm erhverv, er jeg ikke lige typen, der tager på søndagstur rundt i landet, når jeg har fri. Jeg får den slags lyster stillet, mens jeg arbejder😉

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)