Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivninger? Åh nej, hvordan fungere det?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Nov 17
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg står i en situation hvor jeg er lidt forvirret. Det handler netop hvordan afskrivninger og skat ligesom hænger sammen.
Lad os antage således:
Jeg har en omsætning på 100k og en udgift på 50k tilbage har jeg 50k i overskud (omsætning - udgift = overskud)
De 50k som jeg har i overskud, vælger jeg at købe en maskine for som koster akkurat 50k.
Så nu køber jeg et aktiv, for 50k som jeg afskriver med 25% (10k) og kan lige ledes trække de 10k som udgift fra yderligere.
Problematikken er så her, at jeg har brugt mine 50k som er overskud til at købe et anlægsaktiv, og derfor har 0 i resterende overskud, men udgiften er kun 10k (fordi det er jo det jeg kan trække fra)
Så får indeværende år ligner det at jeg har et overskud på 40k, da jeg kun kan trække 10k fra som en udgift, selvom jeg det var en udgift på 50k og nu har jeg ingen penge længere, og derfor skal betale selskabsskat af 40k for indeværende regnskabsår som jeg køber aktivet.

Det lyder ikke helt rigtigt i mine øre, så håber måske nogen har et rigtig svar på min problem :)
Tak på forhånd

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er helt korrekt  du har 37.5 t (50 t minus 25%) i overskud da du kun må trække 25% og så 25% næste år og så fredeles til du er nede på helt samlet straksafskrivning - så ja du har 37.500 i overskud til skat

Der er stor forskel på likviditet og resultat - du kunne også skylde moms og andet bort som du skulle bruge dine 50 t til - så resultat + skat og likviditet er forskellige

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder rigtigt. De 50.000 kr som du har købt et aktiv for er ikke et udtryk for at du har et tab. Du havde 50000 kr i kassen. Nu har du et aktiv som er 50.000 kr værd. Du er hverken blevet fattigere eller rigere.

Afskrivningerne er et udtryk for det værditab som kan påregnes over tid.

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Aflægger du regnskab for regnskabsklasse B (et selskab, ivs, aps osv.) så er du omfattet af årsregnskabsloven.
I denne skal man beregne afskrivninger på baggrund af levetiden og scrapværdien.
Lad os antage at din maskine holder i 10 år, så bliver afskrivningerne 50.000 kr. / 10 = 5.000 kr. i afskrivninger pr. år.

Dette er jfr. § 43 i ÅRL.

Jeg forstår at du afskriver med 25% hvis du er enkeltmandsvirksomhed, for at undgå forskydninger, men det er jo ikke helt rigtigt. :) 


Side 1 ud af 1 (4 indlæg)