Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

VSO - bogføring af opsparet overshkud og aconto virksomhedsskat

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. May 09
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har googlet og kigget mig omkring herinde på Amino, men jeg er ikke lykkedes med at finde svar på, hvordan man konkret bogfører opsparet overskud og aconto virksomhedsskat i en VSO.

Konkret vil jeg gerne opspare hele årets overskud, lad os sige 100 kr. Heraf skal jeg betale 22% aconto virksomhedsskat, så jeg tænker, at det er noget med at bogføre

* 22 kr. til virksomhedsskat - er der noget med, at det rent teknisk ikke er firmaet, som betaler skat, men mig som privatperson? Skal jeg i givet fald blot bogføre som privat hævning på bank-kontoen? (jeg har læst mig frem til, at virksomhedsskat hæves uden om hæverækkefølgen og ikke beskattes i min private indkomst...skal jeg så bare lade være med at opgive den på selvangivelsen?)

* Jeg kunne godt tænke mig at bogføre de resterende 78 kr. på en "opsparet overskud, 22% skat"-konto - kan jeg gøre det, eller er det bare implicit, når jeg lukker året med et overskud?

Konkret bruger jeg Dinero til at bogføre, og det er første gang jeg skal prøve at lukke et regnskabsår

Mvh. Thomas Hjorth

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Så har du ikke google godt nok, spørgsmålet er en gammel traver herinde og jeg kan erindre det besvaret så sent som indenfor den seneste uge.

Kort fortalt, så er det skatteposter, som IKKE skal bogføres. Overskudsdisponeringen i VSO (skatteposteringerne) holder man styr på særskilt i sit skatteregnskab.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 19. May 09
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 08:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Ah-ja, jeg havde ikke set dit svar i den gamle tråd, som jeg fulgte op på for nyligt - mange tak for svar!

Dvs. jeg betaler selskabsskatten, bogfører blot en privat hævning, som så ikke bliver beskattet som indtægt - er det korrekt forstået?

...igen, tak for svar :-)

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 09:00
Hvor mange stjerner giver du? :

thomasah:

Ah-ja, jeg havde ikke set dit svar i den gamle tråd, som jeg fulgte op på for nyligt - mange tak for svar!

Dvs. jeg betaler selskabsskatten, bogfører blot en privat hævning, som så ikke bliver beskattet som indtægt - er det korrekt forstået?

...igen, tak for svar :-)

Søgefunktionaliteten er sku heller ikke for skarp herinde, hvis du spørger mig ;o

Ja, skattebetalinger er = privat hævet. Nogen opererer dog med en særskilt konto under egenkapitalen til dette alene for, at holde styr på skatter (B-rater) og "forbrug/løn" (=privat hævet) særskilt.

For blot at kradse lidt i overfladen af VSO, så kan man sagtens spare op, men det fungerer på den måde, at "virksomhedsskatten" bliver betragtet som en tvangshævning ifb. med overskudsdisponeringen, selvom der i øvrigt ikke er hævet yderligere. I indkomst opgørelsen går det dog kun med, svarende til beskatningen på 22 %.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 19. May 09
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :

1000 tak! :-)

Tilmeldt 19. May 09
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Uh, kom lige i tanker om et tillægsspørgsmål....strafrenter på virksomhedsskatten.

Jeg indbetaler aconto virksomhedsskatten for 2017 i starten af 2018 og så dukker der nogle strafrenter op - lad os sige 5 kr i ovenstående eksempel.

Skal disse 5. kr renter bogføres (og dermed påvirke resultatet) i 2017 eller 2018.....eller måske helt holdes uden for firmaet/VSO, fordi skatte-betaling er en privat sag, og jeg må selv betale renterne?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

thomasah:
helt holdes uden for firmaet/VSO, fordi skatte-betaling er en privat sag, og jeg må selv betale renterne?
ja - ganske som med selve skatten besvaret tidl. Havde du været et selskab skulle det ind MEN så skulle der som også der skattereguleres da der ikke er fradrag for renter mm til skat - det påvirker aldrig resultat og dermed skat

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. May 09
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var rigtignok et hurtigt svar....mange tak, det er fornemt!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

du kan lige vente til CEF som er dygtig revisor ville have det som privat hævet og så skatteregulering men det kan jeg ikke forestille mig

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig, på privat hævet med det. Skatten i enkeltmandsvirksomhed er et privat anliggende. Da privat hævet jo er en balance post er der ingen korrektioner der 😜

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)