Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

NY iværksætter forvirret og fortabt ang. firmabil :( HELP ME...

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 10. Feb 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg vil først takke jer som sætter jeres tid af herinde, for os som er ikke så erfaren endnu. Je har tre spørgsmål som jeg bare ikke kan få en pædagoisk forklaring på, hvis man kan få det i forretningslivet. :O)

1: Firmabil Jeg har en gulplade bil, som jeg kører både erhverv og privat. Jeg holder kørebog regnskab, og trækker kun mine km penge udfra firma kontoen. Jeg er enkeltmands virksomhed, mit spm er skal man enten vælge km-penge ordningen eller driftudgift ordningen? Dvs sige man kan ikke både trække km-penge og benzin udgifter forsikring vægtafgift m.m. Hvordan skal jeg forholde mig eller oplyse til skat eller hvem det nu er, at jeg både kører privat og erhverv, hvordan skal det registres? Det er mere for jeg ikke vil få bøde som skat ligefor tiden er populær med. Vil godt gøre det rigtige nemlig.

2: Da min firma kører godt og jeg har haft et stort overskud købte jeg en tøjforretning af overskuddet?(2007) Skylder min B firma så min A firma de xxx.kr som jeg har hævet og købt tøjforretning med.? (Eller hvordan skal jeg forstå det) Begge forretninger kører med hvert sit cvr nr, da der underskud i tøjforretningen og jeg skal have tilbage betalt en del moms tilbage, får jeg at vide at jeg kan vælge at trække det fra det andet firma som skal betale moms til skat.

 Sidste spørgsmål er hvordan bogføre man el-regning i e-conomics? Man kan jo trække elafgiften fra. Jeg er god til, at bogører men er ikke så god til alle de skatte ting der nu er. Nogle som kan hjælpe mig med alle disse spm?

 

 

Tusind tak

Marie

 

 

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

1) Det afhænger helt af hvad der bedst kan svare sig. Overstiger de faktiske udgifter på bilen - den erhvervsmæssig andel - den beregningsmæssige godtgørelse du kan beregne hælder det mest til at anvende de faktiske udgifter. Hertil kommer jo at du kan afskrive delvist på bilen 

2) Tankegangen er som sådan rigtig men da det er to personlige virksomheder vi taler om beskattes de samme sted (hos dig). Men driftsøkonomisk er det egentlig fint nok at kalkulere med en mellemregning. Du skal bare glemme alt om renter m.v. Hvem har fortalt dig det med momsen ? Jeg skal ikke kunne sige om det er rigtigt men det er nyt for mig.

3) Blank. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Ja....det er enten eller!

Hvordan har du behandlet momsen med hensyn til gulpladebillen?

Har du selskab eller enkeltmandsfirma?

Du bogfører kredit El (undertryk momsen) i driftsregnskabet

Debet El-afgift under momsgruppen, så får du el-afgiften med i momsregnskabet. 

Tilmeldt 10. Feb 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 00:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har enkeltmands firma, jeg har ikke behandlet gulplade bil endnu da den er k'bt her i januar 2008. Men jeg bruger halv privat og halv erhverv. Hvordan skal jeg behandle den. Bliver jeg beskattet 50% af det fordi jeg bruger den 50 procent til erhverv.

Undskyld men det med el regning har jeg bogf'rt s[ledes i Economic.

El 3420 under resultatopg'relsen drift . Dong energy 7368.06kr. Debet inkl. moms

El afgift 6911 passiver status. El afgift. 3632.27 Debet. uden moms Smile

Bank 5820 kredit bel'bet 11000.33kr. Er dette rigtigt.

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 01:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Du bliver ikke beskattet af værdi af fri bil medmindre du bruger virksomhedsordningen og tager bilen ind i virksomheden med fuldt fradrag for alle udgifter og afskrivning på bilen.

Det afhænger af hvad bilen har kostet - dvs. om det er en ny eller brugt bil - og hvor meget du regner med at køre erhvervsmæssigt om året. Hvis du eks. kører ca. 15.000 km. om året får du et fradrag på tilnærmelsesvist 50.000 kr. og hvis ikke udgifterne på bilen - de erhvervsmæssige - står mål med det skal du bruge godtgørelsesmodellen. Husk dog at tage højde for afskrivningerne.

    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Du må ikke trække momsen fra vedr. købet, såfremt det er en gulpladebil under 3 tons.

Husk at få en mærkat til at sætte i ruden.

Der er fuld fradragsret for moms vedrørende driften

Skattemæssigt kan du fratrække forholdsmæssigt erhverv/privat af driften.

Som Bent er inde på, bør det regnes på, om det bør tages km-godtgørelse eller

fradrag forholdsmæssigt af driften.

Du bliver ikke beskattet udover ovennævnte regler.

El 3420 Debet inkl. moms?...Du må godt trække momsen her!

El-afgift 56,9 øre pr. KwH!

 

Sådan vil være korrekt:

Debet 3420 11000,33 kr. (Træk moms)

Kredit 3420 xxxxKwH* 56,9 øre pr KWH (Undertryk moms)

Debet 6911 El-afgift

Kredit 5820 11000,33 kr.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Bent....VSO af gulpladebil????

De mener du vel ikke, eller?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 01:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er ikke med Peter. Hvad tænker du på ?

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Mener du ikke VSO af hvidpladebil?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 01:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Øh - Nej. En gulpladebil såvel som en hvidpladebil kan indgå i VSO (virksomhedsskatteordningen) og anvendes/er de også til rådighed for privat kørsel sker der beskatning af værdi af fri bil, forudsat at bilen efter sin art (her taler vi gulpladebiler) er anvendelige til privat kørsel og ikke kan komme ind under de særlige regler for specialindrettede varebiler.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)