Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

strategi for prissætning

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Dec 05
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :
 

Hej Aminoer

Jeg er med til at starte en it-virksomhed op. Vi tilbyder en ny webbaseret service med både stort potentiale og godt dækningsbidrag. Vi har indtil videre været konkurrenterne overlegne på både pris og kvalitet og er inden for 2 uger klar med en videreudvikling, der henvender sig til større virksomheder.

Vi har imidlertid fået nys om, at en større virksomhed også snart er på banen med noget lignende. Vi kender ikke til kvaliteten og om funktionerne i løsningen kan matche vores, men de baserer sig på en velovervejet prissætningsstrategi, der har sat os i tænkeboks.

Konkurrenten tilbyder en løsning for ca. 30.000 kr. det første år. Herefter kommer der lidt tillæg, hvis der skal add-ons og ekstra arbejdstimer på løsningen. De udbyder det som en licens, der betyder, at løsningen i store træk er frit for virksomheden, dvs. at virksomheden har ubegrænset ret til brugen. Det efterfølgende år betaler kunden blot for serverdrift til en pris på ca. 5.000 kr. årligt.

Vi har hidtil baseret os på at prisen følger brugen. Det vil sige at kunder, der bruger løsningen til mange forskellige formål får en tilsvarende mængderabat. Det betyder at virksomhederne nogenlunde skal vide hvad behovet er inden de køber, og at de derfor måske vil begrænse sig til få anvendelsesmuligheder, da de ellers vil se prisen løbe løbsk når man tænker styk/brugspriser. Vi er ikke interesserede i at virksomhederne ”nøjes”, da vores udgifter i forbindelse med et ”styk” er næsten ikke eksisterende, og vi gerne vil meget bredt ud, så mange afdelinger i virksomhederne benytter vores løsning. Samtidig er der er noget genialt over licens-prissætningen, som vi gerne vil efterfølge: Penge ned i kassen up-front samtidig med at kunden ikke har nogle begrænsninger eller skjulte meromkostninger. Vi har derfor følgende muligheder:

- Fortsætte med at bruge vores forbrugsafregnede model, som vil betyde at virksomhederne køber sig til et forventet forbrug af løsningen

- Gå over til et licenssystem, hvor kunden køber retten til løsningen, og har ubegrænset brug til det med en meget lav løbende udgift.

Hvilken en af de ovenstående to muligheder vil være den mest salgbare overfor en IT chef eller en marketingchef?
Der hvor han køber en løbende brugsret til hans forventede forbrug, eller der hvor han betaler et lidt større beløb og køber en licens med ubegrænset forbrug.

Hvis vi antager at licensløsningen er bedst, så har vi følgende muligheder for at prisfastsætte licenserne afhængig af behov for funktioner:

- En modulløsning, hvor kunden kan købe en grundpakke og vælge ekstra funktioner ud fra 5-6 forskellige moduler. Grundpakken skal koste ca. 15.000, mens de ekstra moduler ligger mellem 2-10.000 kr. Her regner vi med frit forbrug.

- Tre forskellige standardpakker: light, pro og gold, der prismæssigt ligger på et niveau fra 10.000 over 20.000 til 40.000. Vi indregner en progressiv mængderabat, der forudsætter en grænse for hvor mange emner løsningen kan bruges til.

I begge licensløsninger gælder priser for første år. Vi regner med en indtjening på ca.15 % det følgende år, hvis kunden vælger at forsætte med den eksisterende løsning.

Men hvilken strategi er bedst til at matche de store? Gennemsigtige priser ser jeg som noget af det væsentligste. Jeg kan af gode grunde ikke komme nærmere ind på, hvad løsningen indeholder. Ydermere er der problematikken med afskrivninger. Hvis vi antager at en licens koster 60.000,- vil den så kunne afskrives over 3 år, som normale IT investeringer kan, og vil den så kun belaste virksomhedens budget med 20.000,- det første år?

Det skal siges at man ikke køber et stykke software, men at man køber en adgang til et system, som er på vores server, hvor man har begrænset/ubegrænset bru

Nye indlæg på min online marketing blog hver tirsdag

Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 2. Nov 05
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 03:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Joakim,

Det ville selvfølgelig være nemmere at komme med input, hvis jeg kendte jeres service, så det kan kun blive helt overordnet med udgangspunkt i, at der er tale om en webservice.

Umiddelbart tænker jeg, at forbrugsmønstret er væsentligt at overveje i forhold til prissætningen. Hvis brugerne kun sjældent har behov for servicen, kunne det godt give mening med en betaling pr. forbrug, hvor imod mere hyppig brug taler mere for en fast licenspris.

Du er selv inde på prisgennemsigtighed ... og her kan mange virksomheder formentlig godt lide, at de kan se, hvad de får for pengene uden risiko for, at regningen pludselig eskalerer, hvilket kan medføre, at de skal ud og hente mere budget.

I kunne i øvrigt også overveje kombinerede prismodeller, hvor virksomheden selv kan vælge, om de vil betale en fast pris eller afregne efter forbrug. Det kan i virkeligheden godt blive nødvendigt for jer, idet små virksomheder formentlig ikke vil være så glade for en forholdsvis høj entry-cost på produktet, men måske meget hellere vil betale milimeterpræcist efter deres faktiske forbrug.

Det var sikkert ikke til meget hjælp, da jeg ud fra dit eget indlæg kan se, at I allerede er langt med tankerne.

Med venlig hilsen

Ole Rønberg
WorldPartner Inc.

Ole Rønberg

CodeLean ApS
web: www.codelean.dk

Tilmeldt 28. Dec 05
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 09:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Ole

Ikke helt tosset hvad du byder ind med. Det med den kombinerede prismodel tager vi med i overvejelserne.

Det er afgørende at vi adskiller os fra konkurrenten. Udefra set er der ikke den store forskel på vores løsninger, så det handler om at tænke smartere nu - også på prissætningen.

Mvh
Joakim

Nye indlæg på min online marketing blog hver tirsdag

Fra København
Tilmeldt 5. Jan 06
Indlæg ialt: 137
Fra  Contimist Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :
I forlængelse af Oles forslag, kunne følgende måske tænkes.

Du taler selv om, at I også har overvejet forskellige pakkeløsninger - f.eks. light, pro og gold eller hvad man nu vil kalde dem.

Da det umiddelbart lyder som om, at jeres kunder kan være virksomheder af alle størrelser kunne man måske kombinere pakkeløsningen med at sige f.eks. "Light, hvis du har 1-20 medarbejdere" og "Pro, hvis du har 21-100 medarbejdere" og tilbyde forskellige prismodeller til virksomheder af forskellige størrelse. Dvs. små virksomheder betaler efter forbrug, mens større virksomheder betaler for en licens.

Håber du kan bruge det :)
Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 2. Nov 05
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 00:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Her er i øvrigt et link til mere information om softwarelicensering og -prissætning. Så vidt jeg umiddelbart kan se, er der meget gratis inspiration at hente: http://www.softwarepricing.com


Mht. at have en pris baseret på virksomhedens antal medarbejdere, så er det ikke nogen tosset ide, men skulle nok baseres på antallet af brugere snarere end antal medarbejdere for at være fair.

Med venlig hilsen

Ole Rønberg
WorldPartner Inc.

Ole Rønberg

CodeLean ApS
web: www.codelean.dk

Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg synes I skal spørge Jeres nuværende kunder, hvad de vil foretrække ;) Hvis I har da nogen i butikken endnu.

Ellers så var min første tanke også at I kan prøve med begge dele. En anden model kunne også være, at skilte med den ene prissætning - og så have den anden i baghånden til møder.

Regn ud hvornår der er breakeven for kunden. Nogle vil nok tænde på at kunne vælge mellem to modeller. Det er især vigtigt hvis de regner med at bruge systemet meget længe, eller hvis det ligefrem er en smule forretningskritisk for dem, at I ikke går konkurs og lign. Hvis det sidste er tilfældet vil virksomheden ofte gerne selv "eje" systemet efter en kort årrække.
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)