Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat af varelager - en kommet på den rigtige side af 300.000 kr. (Yeah og ups!)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Jul 12
Indlæg ialt: 10
Fra  Flourish I/S Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. 

Jeg har haft et firma sammen med min søster i nogle år, men med en netteomsætning på langt mindre end de 300.000 kr. og har derfor ikke skullet opgive regnskabsoplysninger til den udvidede selvangivelse - kun overskud etc., som man jo skal svare på uanset firmaets størrelse.

I år har vi haft en stor indtægt på konsulent-siden og er kommet over de 300.000 kr. Firmaet består både af kurser/foredrag/konsulent-del og af en butik, der handler med varer, der passer til kursus-delen.

Mine spørgsmål er nu:

1. Hvad sker der, når jeg nu indsender min selvangivelse, og vi for første gang opgiver varelageret? Bliver vi så beskattet af hele lageret, som jo er købt over flere år?

2. Bliver man beskattet, så man skal betale 50% af varelagerets værdi? 

3. Det er vel rigtig forstået, at grænsen for nettoomsætning på de 300.000 kr. regnes som den samlede for firmaet - også når det drejer sig om et I/S, som vi er to, der deler 50-50. Jeg mener, vi skal opgive regnskabsoplysninger, når vi er over de 300.000 kr. tilsammen og ikke 300.000 kr. for hver. 

Ja, jeg får jo svaret lige om lidt, når jeg klikke "godkend", men vil gerne høre lidt fra jer. 

(Har googlet - læst indlæg og bog om fradrag af Annette Sand og John Hannover, men vil gerne høre lidt mere om ovenstående)

På forhånd tak, hvis I vil hjælpe mig med svar på dette.

Med venlig hilsen

Annette Sund

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46466
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Annette Sund:

1. Hvad sker der, når jeg nu indsender min selvangivelse, og vi for første gang opgiver varelageret? Bliver vi så beskattet af hele lageret, som jo er købt over flere år?

2. Bliver man beskattet, så man skal betale 50% af varelagerets værdi? 

du har misforstået reglerne. Du skulle HVERT år have udregnet lagerværdi og flyttet fra omkostning varekøb - hele lagerværdien uden moms - ned til varelager og ja det giver så skat da varelager helt lige så lidt som kontante penge er en udgift

I har med andre ord "snydt" i skat (lavet fejl siger vi her) og skulle have betalt langt mere i skat, specielt det første år. Når det er værst det første år formentlig, så er det fordi det de andre år kun er regulering - det som lageret er steget eller faldet, som påvirker resultatet

Så det korte svar er JA se nu at få talt det varelager op og lavet jeres regnskab korrekt for det I har opgivet alle de andre år har været et forkert (for lille overskud)

Du må har troet at fordi I ikke skulle opgive mellemtal, så var lager ikke noget der skulle reguleres, men det har du skulle gøre HVERT eneste år. Jeg tror I kan ha masser af andre fejl, skattereguleringer mm, så tag fat i en bogholder/revisor og få en ordentlig gennemgang og som minimum FÅ DET RETTET til nu i år - selv om i rent faktisk skulle korrigere flere år tilbage og skulle betale skatten over de gamle år - specielt hvis det er et  tal der betyder lidt

Alt for mange laver alt for mange fejl fordi de kører helt selv - men læs evt mere om lager her, og tag det i strakt arm og vær glad for kreditten I har fået - med mindre i fanges

http://johnhannover.blogspot.dk/2016/11/varelager-er-ikke-en-udgift.html 

Du har bogen Fradrag og der står det meget tydeligt også, over flere sider og hedder VARELAGER i indholdsfortegnelsen og starter vist side 40 i ebogs versionen

Grænsen for tallene er 300.000 ialt samlet - men det er rent oplysningmæssigt og har ingen som helst betydning for skatten
Skatten er 41% ca op til ca ½ mio i indtægt og 56% over 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Jul 12
Indlæg ialt: 10
Fra  Flourish I/S Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak for hurtigt svar. 

Det må jeg se at få rettet op på. 

Med venlig hilsen 

Annette

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)