Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må et holdingselskab betale driftselskabets bøde?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Aug 18
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 17:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer,

Jeg håber, at I kan besvare mit spørgsmål! :-)

Jeg har desværre et "stort hængeparti" med min tidligere partner. Vi stiftede tilbage i 2016 et IVS, som der desværre aldrig kom gang i. Siden da har vi (utroligt nok - men sket er sket) 2 år i streg glemt alt om at skulle indsende årsrapport, hvilket har givet 2 x 5.000 DKK i bøde til selskabet.

I dag ønsker vi at lukke selskabet ned; men det kræver vel (så vidt jeg har forstået) naturligvis, at bøden til SKAT betales, før det kan lukkes ned.

Dertil spørgsmålet; må mit holdingselskab (som ejer 50% af selskabet) betale bøden? Så holdingselskabet, der har likvide midler, simpelthen betaler for driftselskabets "dummebøde"? Eller er det ikke lovligt, og bøden dermed skal betales af private penge, da der ingen aktivitet er i driftsselskabet? :-)

Håber at høre fra jer - tak på forhånd! :-D
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :

1 nej holding må ikke sådan betale bøde for drift.

Skal selskabet selv lukke ordnet ned kræver det betaling af bøden og den er uden fradrag også. Umiddelbart kunne selskabet som også lyde til at være på vej til tvangslukning med 2 år i træk men det kan jo undgås ved at være hurtige - alternativt kan det jo træde ind i rækken af alt alt for mange IVS der bare tvangslukkes, og det er jo heller ikke det bedste at have på CV ved senere stiftelser


Det lyder  med de 5000 kr mere som skatte bod men den pålignes selskabets selvangivelse og den skal så betales - - uden fradrag igen - og evt med et lån fra holding til drift - men det giver ikke helt mening hvis drift skal lukkes ned

Er det bod for for sent regnskab som ikke mede 2 mand normalt kan ramme 5000 synes jeg _ da den er 500+ kr første md - så 2000 og endeligt 3000 og intet af det kan for to mand give 5000 kr - men ER for sent regnskab er den givet til medlemmerne af ledelsen og skal derfor betales privat - igen uden fradrag


Holding må lave lån til drift hvis det er skat (med markedsrente) men stadigt - der er ikke fradrag for bøden som med andre ord ikke må medføre udgift i regnskabet - er det regnskab og bod - er det til ledelsen personligt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)