Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rubrik til registrering af b-indkomst

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Sep 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino'er

Jeg er for nyligt startet selvstændigt op med en enkeltmandsvirksomhed. Jeg har foreløbigt registreret min forventede b-indkomst i rubrik 221 på forskudsopgørelsen, men har flere steder læst at rubrik 210 også bliver nævnt i denne forbindelse.

Mit spørgsmål er derfor, hvad der er det rigtige at gøre og hvad forskellen er?

/Joachim Broberg
Fra Vejen
Tilmeldt 8. Mar 14
Indlæg ialt: 139
Fra  BL-Group Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

joachimbroberg:
Hej Amino'er

Jeg er for nyligt startet selvstændigt op med en enkeltmandsvirksomhed. Jeg har foreløbigt registreret min forventede b-indkomst i rubrik 221 på forskudsopgørelsen, men har flere steder læst at rubrik 210 også bliver nævnt i denne forbindelse.

Mit spørgsmål er derfor, hvad der er det rigtige at gøre og hvad forskellen er?

/Joachim Broberg

Rubrik 221 er som du selv nævner din b-indkomst som din virksomhed betaler i løn til dig. Rubrik 210 derimod er i virksomhedens overskud altså omsætning fratrukket alle omkostninger, afskrivninger osv. 

Et eksempel kunne være: 

Din virksomheds omsætning = 1.000 kr. 

B-indkomst = 600 kr. (registreres i rubrik 221) 

Overskud = 400 kr. (registreres i rubrik 210) 

Dette eksempel er selvfølgelig forudsat at du ikke har andre omkostninger end løn. Håber du forstår det ellers smid en mail på jbi@bdo.dk 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonas Birk:

Rubrik 221 er som du selv nævner din b-indkomst som din virksomhed betaler i løn til dig. Rubrik 210 derimod er i virksomhedens overskud altså omsætning fratrukket alle omkostninger, afskrivninger osv. 

Et eksempel kunne være: 

Din virksomheds omsætning = 1.000 kr. 

B-indkomst = 600 kr. (registreres i rubrik 221) 

Overskud = 400 kr. (registreres i rubrik 210) 

Ikke med - virksomhed betaler i løn til dig??  En virksomhed betaler ikke løn til ejeren - En virksomhed beskattes af overskud og overskud skrives i forskud i rubrik 221 - Her skal hele overskud registreres - der er ikke noget der hedder løn skattemæssigt i en virksomhed - man kan hæve helt som man har lyst uden det påvirker resultatet http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html 

Om jeg ikke husker galt er 210 alene til Honorarer og løn til civile værnepligtige - f.eks det som siden automatisk kommer i selvangivelsen rubrik 12  - Rubrik 210 er forskudsopgørelsens modsvar på selvangivelsens rubrik 12 og 15 ialt og skal ikke bruges af trådstarter

Benyttes VSO er andre ting i spil, men stadigt ikke løn - derimod hæverækkefølge og andet kompliceret som ret klart trådstarter ikke har behov for

KUN 221 trådstarter og det er dit overskud - indtægter minus fradragsberettigede udgifter uanset hvad du hæver -  og du kan rette den flere gange helt frem til oktober hvis du vil have effekt (så skat kan nå at ændre trækket i sidste B skat som er november)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Sep 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Super, tak. Vi taler om en mindre indkomst, hvorfor jeg hæver hele “overskuddet” hver måned. Så jeg forudsætter at 221 er korrekt ud fra det I også konkluderer.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:54
Hvor mange stjerner giver du? :

joachimbroberg:

Super, tak. Vi taler om en mindre indkomst, hvorfor jeg hæver hele “overskuddet” hver måned. Så jeg forudsætter at 221 er korrekt ud fra det I også konkluderer.

ja - men det at du hæver hele overskuddet har så bare slet ikke betyding for overskuddet vel - det gør du alene i status så det er ikke en udgift eller noget i den stil. Du må hæve lige så meget du vil, bare det ikke vedrører din skat - det fik du link om

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Sep 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Skal bare forstå det rigtigt. Lad os sige, at jeg sender en faktura hver måned på 7000 kroner i et helt år. Samme beløb hver måned. Jeg har ikke ingen udgifter. Så skriver jeg 12x7000=84000 kr. i rubrik 221, da det må være det samlede overskud. Jeg sørger for at betale de 10 betalingsrater, som tilsendes og resten kan jeg bruge, som jeg vil. Er det korrekt forstået?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

joachimbroberg:

Skal bare forstå det rigtigt. Lad os sige, at jeg sender en faktura hver måned på 7000 kroner i et helt år. Samme beløb hver måned. Jeg har ikke ingen udgifter. Så skriver jeg 12x7000=84000 kr. i rubrik 221, da det må være det samlede overskud. Jeg sørger for at betale de 10 betalingsrater, som tilsendes og resten kan jeg bruge, som jeg vil. Er det korrekt forstået?

ja bortset fra du kunne lyde som en lønmodtager der i stedet sender faktura - og det kan give store problemer - dog mindre for dig når du er personlig virksomhed (du kan dog få skat af momsen da der ikke er moms på løn) men læs i alle fald https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Sep 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak. Jeg tager et kig på det

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)