Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat af grafik.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 18. Jan 16
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Jeg skal til at starte hobbyvirksomhed hvor jeg laver tegninger/grafik til folk.

Jeg ved så ikke helt hvordan jeg skal trække skat fra da det jo er en hobby og så ikke skal betale moms før jeg rammer de 50k.

Jeg ved at hvis jeg købte et ur til 300 og sælger til 1000 skal jeg betale skat af de 700 som jeg tjener.

Men med tegninger er der jo ikke en indkøbspris. Eller tager man det som den timeløn jeg ville give til mig selv er indkøbsprisen.

Jeg håber at nogle kan hjælpe mig med dette da jeg syntes det er lidt forvirrende at finde ud af.

Gerne brugt dette eksempel med at jeg laver en tegning til 500 der har taget mig 3 timer.

Tak på forhånd!

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du på 12 efterfølgende måneder sælger for 50.001 kr så skal du betale moms af HELE beløbet og med tanke på at du har udgifter til materialer så vil jeg anbefale dig at blive moms registreret.

Du skal finde ud af hvad du føler din timepris skal være. Den skal du så gange op med tiden det tager at lave en tegning. Dertil skal du så lægge prisen for materialer og (hvis du vælger at blive momsregistreret) lægge momsen til. Dette kan så være din pris.

Hvis du laver en tegning der koster 500 kr og det har taget dig 3 timer så er din timepris 166.66 kr - jeg ved ikke selv hvad en ok timepris vil være for tegning.

Tilmeldt 18. Jan 16
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Men det er her jeg er forvirret. Jeg ved at jeg bliver under de 50k da jeg ikke ønsker fuld virksomhed før jeg har afprøvet hobby.

Hvor meget moms og skat skal jeg så trække fra?

For med de 166.66kr i timen skal jeg så trække skatten får det? Hvilket også bare er skat af de 500.

Jeg ved ikke hvordan kan tager prisen for matrialer da jeg bruger computer og wacom som har en samlet værdi til over 20k og snart skal jeg have en bedre wacom som koster de 6k så mine materialer er i alt 26k i værdi. 

Så det jeg gerne vil vide er hvor meget skat skal jeg betale hvis jeg sælger min tegning til 500 og lad og sige jeg tager 150 i timen.

Så har jeg 450 til mig selv skal jeg så kun betale skat af de sidste 50?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skal føre regnskab - og som udgift kan du fratrække ting som du alene bruger til at skabe indtægten. Ting du også bruger privat eller kan bruge privat kan ikke eller kun delvist trækkes fra -resten er udgift og trækkes fra i årets indtægt og jeg tør ikke sige om skat vil kigge på dig, hvis du tjener 30 t og har udgifter for 35 t f.eks OG hvis dit PMV eller enkeltmands betaler aktivet - tilhører det så det CVR og du skal købe det ud igen ved lukning

Moms har du fradrag for i købsmoms (ikke fuld momsfradrag ved computer i hjemmet mm ) og skal opkræve af salg hvis du er momsregistreret.
Uden moms reg kan du glemme moms, din købsmoms er bare en udgift så

Antal timer er ikke en udgift - at du bruger 3 timer er ligemeget - sælger du for 500 kr så er det 500 kr indtægt minus dine samlede udgifter men ikke din egen tid overhovedet

Dit overskud skal du betaler skat af - hverken mere eller mindre

Overvej bogen Personlig virksomhed som er billig og findes som ebog eller paperback (eller biblioteket) som kan give dig lidt mere kød på det at drive virksomhed - skat moms og alt andet http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Som grundregel skal du betale skat af alle dine indtægter. De skal skrives under B-indkomst på din selvangivelse.

Jeg vil anbefale dig at tage fat i en revisor som kan bruge måske 1 time på at vejlede dig bedre. De penge det evt. måtte koste vil være givet godt ud.

Din "timepris" er ikke indkøbspris men en personaleomkostning. Men hvis du ikke har et CVR nummer så skal du betale skat af hele beløbet.

Tilmeldt 18. Jan 16
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Okai mange tak for svaret. Det gav mig en ide om hvordan det fungere. Og jeg køber bogen så man altid lige har den når den skal bruges :)

Tilmeldt 18. Jan 16
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Okai mange tak. Jeg vil få fat i en der kan give de små detaljer man måske ellers misser :)

Tilmeldt 26. Sep 16
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit svar er ud fra min logik, og derfor ikke gældende i retten. Men hvorfor skal du ikke bare betale skat af de 500 du tjener? Din timeløn er vel irrelevant? 

*edit* hold da op en hel samtale mens jeg skriv mit lille indlæg. Bare ignorer.

Tilmeldt 18. Jan 16
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Det gør ikke noget at du har et lille indlæg men svarer dig alligevel. Hvis jeg skulle betale skat/moms af mit beløb ville jeg ikke mene at mine grafiske ever og min tid er givet godt ud. så hvis jeg trak skat af de 500 ville jeg have 300 til mig selv. Hvilket er 100kr i timen som jeg ikke ville syntes er det værd :) 

Derfor hvis der skulle trækkes skat fra ville jeg sætte beløbet højere så jeg fik minimum 125 i timen.

Tilmeldt 18. Jan 16
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Endnu et spørgsmål jeg lige så. Hvad er branchekoden for en grafiker/tegninger/artist online?

Den eneste jeg kan se er 74.10.20 - Kommunikationsdesign og grafisk design.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)