Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

bremser uddannelse i virkeligheden iværksættere?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 26. May 05
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :
hejsa!

 

Overalt hører man for tiden at danmark skal blive et videnssamfund - at det er vejen til en stærkere iværksætterkultur og overlevelse i globaliseringen. Derfor valgte jeg og tre af mine klassekammerater (HHX) at skrive årsprojekt ud fra følgende problemformulering:

 

"Vi vil undersøge hvilke udannelsesbehov fremtidens danske iværksættere har og vil få, med henblik på at finde ud af hvordan kommende danske virksomheder rustes bedst muligt til globaliseringen."

 

...det hele kører rigtig godt, selvom det måske er en smule kedeligt da alle - politikkere, erhvervsledere, undervisere - er enige. enige om, at vejen frem er undervisning og viden...

 

MEN, så sker der noget der gør projektet spændende... vi hører et foredrag med Martin som provokerer ved at sige, at vi alle fødes som iværksættere - men at det lige så stille bliver pillet af os jo mere vi uddanner os, fordi jo "klogere" vi blir'', des mindre risikovillige bliver vi og forkaster måske gode ideer fordi vi et eller andet sted ved at det ikke kan lade sig gøre...

 

SPØRGSMÅLET er nu, hvordan finder man et kompromis?
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :
  Uh den er svær.


Jeg giver Martin ret i, at skolernes undervisning har været rettet meget imod at forberede eleverne til "8 til 16"-jobs, og en del af denne undervisning/vejledning nærmest skræmmer eleverne fra at starte som selvstændige iværksættere, da de få kastet alt det negative i hovedet.


Jeg vil dog mene at unddannelse stadig er en meget vigtig faktor, for at eleverne (de kommende iværksættere) får et solidt grundlag i deres viden. Undervisningen skal dog være mere målrettet og ikke så difus. Jeg har desværre oplevet mange undervisere og "studie-vildledere" som har haft ingen som helst indgangsvilkel og erfaring fra erhvervslivet - Det eneste de har vidst er hvad de har læst i en bog og lært på deres studie tilbage i 70'erne...


Personligt mener jeg, at jeg er blevet vildledt igennem den tid jeg gik i skole. Jeg gik ud af 9 klasse i 1991 og startede derefter i 1 G. Alle i min familie havde gået i gymnasiet (min farfar var rektor på Helsingør Gymnasium og en meget anderkendt forfatter af bl.a. fysikbøger), så det valg var nærmest truffet på forhånd. Problemet var blot, at jeg ikke ville i gymnasiet. Jeg passede slet ikke ind der og fagene sagde mig heller intet - kun IT og Elektronik. Jeg snakkede med gymnasiets studievejleder som spurgte hvad jeg ville uddanne mig til. Jeg fortalte at jeg ville arbejde med computere og starte mit eget firma - jeg havde på det tidspunkt en computer-gruppe sammen med nogle andre, hvor vi programmerede lidt demoer og var startet på et spil. Studievejlederens vejledning bestod derefter udelukkende i, at nedgøre min idé totalt "Der er ingen fremtid i de dersens computere - Den vej bliver du aldrig til noget".


Efter gentagende nedgørende samtaler med studievejlederen, som nu udelukkende koncentrerede sig om at jeg ikke kunne lide fag som tysk, biologi og historie, blev mine forældre overbevist om at jeg ikke skulle fortsætte i gymnasiet. Jeg startede derfor i stedet på teknisk skole - hvor jeg var sammen med "ligestillede" og nok burde være startet fra starten af... Derefter gik jeg på HTX og tog min studentereksamen med speciale i elektronik og engelsk - jeg gik ud med et snit på knap 9 - ikke dårligt af en elev som nogle år tidligere var stemplet af en del af gymnasiets lærere og studievejleder som umulig at lære noget og ville ende som en fortabt tåbe uden uddannelse. Ikke just motiverende udtalelser set i bakspejlet


Efter HTX blev jeg ansat i en IT-virksomhed og så er det ellers gået derud af igennem de sidste 12 år. Men jeg fandt dog også meget hurtigt ud af, at jeg bl.a. burde have hørt meget bedre efter i dansk-timerne. Jeg stavede som en brækket arm og det fungerede ikke når man sad og skulle skrive emails og dokumentation. Men det var der ikke nogen der havde fortalt mig i skolen. Derfor fokuserede jeg efterfølgende virkelig på at blive bedre til at stave og formulere mig - hvilket må siges at have båret frugt.


Generelt set, så syntes jeg mine tanker omkring hele min uddannelse er fyldt med ubesvarede "hvorfor?". Hvorfor er det vigtigt at kunne stave ordentligt? Hvorfor er det vigtigt at kunne formulere en sammenhængende sætning og sætte komma og punktum? Hvorfor skal jeg vide hvad 20% er af et tal? Hvorfor er det vigtigt at kunne tale andet end dansk? Og så videre, og så videre...


Jeg ved ikke om I kan bruge dette længere indlæg til noget fornuftigt - men nu er det ihvertfald skrevet


/Jesper




 

<
Tilmeldt 24. May 05
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 00:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror det kommer meget an på hvordan du er som person....


 

person 1: har ideerne og tankerne om at få en virksomhed op og køre, men aner ikke en dyt om at drive virksomhed, om salg, økonomi, strategi osv... Denne person har brug for relevant uddannelse ELLER erhvervserfaring...

 

og med relevant udd menes noget forholdsvist kort noget, jeg vil mene at atger man gym samt ha og så cand merc er det sku nok for sent til ideen...

 

Person 2: har evnerne men ikke ideerne, her er det straks en anden problemstilluing eftersom du her skal have en person til at tænkle kreativt...??

 

her vil det igen være en blanding af udd samt erhverserfaring, men en uddannelse hvor man selv skal sætte gang i den kreative process og som appelerer til den kreative del af mennekset - det gør en fastlagt blækregning for eksempel på ingen måde...

 

person 3: har evnerne og har ideerne.... for denne person vil det som oftest være spild af tid da denne person formentlig vil have sine interesser helt andre steder end at studere, da ideerne rækker helt fandre steder... og endvidere ville man sidde med en ide der måske vil tage 6 måneder at genbnemføre hvorefter man vil kunne se om det virker eller ej..

 

og så er det sku lang til at skulle læse i 36 måneder, da det sjældent kan virke med en virksmhed samt studie, det er ihvertfald meget hårdt og svært at have fuæd fokus begge steder....

 

markedsføringsøkonom er ihvertfald ikke særlig stimulerende på nogen måde.... på salg og entrepenursip linien gik første 6 måneder med at lære at lave et website hvorfra der kan afsættes varer...

 

 

Man skulle lave en uddannelse hvor man lærte at starte en virksomhed op og alt hvad der følger med... og lære at tænke innovativt... hvor kan man lære det i uddannelses systemet??????????????????

 

hvor kan man lære hvordan man omsætter en god ide til en virksomhed???????????

 

virksomheder er om noget virkeligt godt for dk''s økonomi så hvorfor ikke bruge flere resourcer på dett????
Tilmeldt 26. May 05
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Jesper og Wiseguy!

 

tusind tak for jeres indlæg!

 

Sådan som jeg forstår det, skal man altså uddanne sig og få en god grundlæggende viden om mange ting - og måske endda specialisere og fordybe sig i områder man er særligt interesserede i, men det bør være undervisernes og studievejledernes opgave at opfordre eleverne til at bruge deres viden, kreativitet og kompetencer til at arbejde selvstændigt og tro på deres ideer og drømme - altså styrke selvstændigheds, - og iværksætterkulturen allerede i folkeskolen...

Undervisningen skal målrettes på en måde så eleverne bliver inspireret til at bearbejde deres faglige viden om til ideer - produkter - forretninger...

 

Visionspanelet er kommet med et udspil om, at der skal integreres en såkaldt "iværksættersøjle" gennem hele uddannelsessystemet -dvs. den starter i folkeskolen, går videre igennem ungdomsuddannelserne, de videregående uddannelser osv. Ideen med "søjlen" er, at man gradvist, via aktiviteter der passer til alder og indlæring, skal opbygge innovative kompetencer, som man så kan bygge videre og videre på hele vejen op gennem uddannelsessystemet...

På den måde kan man "springe af kæden" når man synes man har opnået tilstrækkelige kompetencer til at starte sit eget, men lige meget hvor lang en uddannelse man tager, er alle blevet introduceret til iværksætterkulturen...

Jeg synes det er en god grund-ide, men glæder mig til at se hvordan de helt konkret vil arbejde videre med den mht. til mål for de forskellige klassetrin, - og hvordan det hele gribes an bedst muligt uden at det går ud over de faglige niveau i de obligatoriske fag...

 

Hører gerne flere kommentarer og indput om emnet... ~ synes det er sindsygt spændende!
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 00:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg vil lige komme med en hurtig kommentar.
Almindelig grunduddannelse er super, ingen tvivl om det. Kan man ikke læse og kan man ikke regne, har man ikke noget grundlag at bygge på overhovedet.
Men når det så er sagt, er der ingen normal undervisning der kan hjælpe en til at bliver en bedre iværksætter. Bevares man kan lære debit og kredit m.m. men jo mere man ved, des mere bliver man klar over at det er svært. Jeg kender mange iværksættere der aldrig var startet hvis de havde vist alt det man skulle igennem. Ikke dermed sagt at det er alt for svært, for hver lille forhindring kan klares. Men der er så mange af dem, at hvis man havde overblikket over dem alle, ville det virke uoverskueligt.

Mit klare råd er at man skal gå i gang så tidligt som muligt og gerne før man fylder 18 år. Så kan man fjolle rundt og lave de største fejltagelser, med små penge. Dertil har man ikke så store udgifter og slet ingen forpligtelser, så det er helt ideelt.
Er man blevet lidt ældre og har man sat sig dyrt. Ville jeg holde fast i arbejdet og starte op om aftenen. Og når så det kørte lidt, ville jeg kvitte arbejdet og give biksen fuld pedal. Man vil bliver overrasket over hvor meget mere man kan nå, når man ikke lægger døgnets bedste timer på sin arbejdsplads.

Når det var ordene, håber i kan bruge dem.

Dbh Martin

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er meget enig, Martin. Jeg var selv en af dem i skolen der havde alt for let ved det meste, så det blev hurtigt kedeligt. Jeg fik altid høje karakterer i de fleste fag og kunne da sikkert godt have gennemført en længere uddannelse, hvis ikke lige det var fordi jeg sikkert havde kedet mig ihjel undervejs. Mit andet store problem med skoler (generelt) er, at de næsten altid hæmmer "kreative" (OK, så autonom da! ) typer som undertegnede. Det handler stort set altid om at fylde nogle forudbestemte "bokse" ud. Jeg husker f.eks. engang i skolen hvor hver gruppe i klassen skulle skrive en sang. Læreren fortalte os at det gør man ved at finde en melodi man kan lide og derefter skrive nogle ord der passer til. Sådan rigtig skolelærerinde agtigt. Da jeg forelsog at vores gruppe gjorde det omvendte - skrev en tekst, og så fandt på en melodi der passede godt, flippede lærerinden helt ud med en påstand om at man slet ikke kan lave sange på den måde. På det tidspunkt havde jeg spillet i band i over 6 år og været med til at skrive utallige sange, så jeg vidste at hun ikke havde ret. Men hun var jo lærerinde, så jeg endte ude på gangen resten af den time  ... Det tror jeg faktisk var sundt - så blev jeg fri for yderligere nedbrydning :)

Så, jeg endte som uuddannet ekspert :)
- og det har jeg det egentlig godt med
Tilmeldt 26. May 05
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Er sikker på at du har ret Mikkel, men hvad nu hvis skolen i fremtiden blev mere "åben" og "rummelig"? Hvad nu hvis den i højere grad lagde op til, at man selv var med til at bestemme arbejdsprocessen - bare man lærer noget undervejs og når frem til nogenlunde samme resultat (eller måske netop opnår forskellige resultater ved at arbejde på forskellige måder og derved lære af sine egne og andres fejl og styrker...) Hvad nu hvis man arbejde mere projektorienteret og virkelighedsnært - f.eks. ved at lave "prøvevirksomheder", "iværksætterspil" og nogle af alle de andre iværksætter-initiativer regeringens arbejdsgrupper ligger op til? Ville det så ikke være godt at blive i skolen - måske lige frem en fordel?

Tilmeldt 26. May 05
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg går på den internationale linie på handelsskolen... -mest af alt fordi der kræves en form for gymnasial uddannelse for at kunne søge ind på en arkitektskole som er min store drøm. Jeg valgte handelskolen i stedet for det almene gymnasium fordi jeg her kan bruge de tre år på at lære om erhvervsøkonomi, salg&service, IT osv. -som er kompetencer man kan bruge som selvstændig... Vil som sagt uddanne mig til arkitekt bagefter, så efter handelsskolen har jeg planer om at flyte til London og gå yderligere fem år i skole der. Skolen skræmmer mig ikke - og den ødelægger på ingen måde min drøm om at blive selvstændig... Modsat mange af jer andre iværksættere, ved jeg nemlig at det er lige præcis arkitektur jeg vil beskæftige mig med... Jeg har ikke brug for at "lære af mine fejl" med forskellige små-firmaer, før jeg kan etablere den helt rigtige virksomhed for mig - og har ikke brug for at lære det hele fra bunden når jeg starter, og dermed måske heller ikke risikere en masse penge... Jeg er god til at forestille, visionalisere, få ideer og tegne æstetisk smukke bygninger, og jeg tror så meget på mig selv om min drøm, at jeg ikke har nogen som helst bekymringer med at skulle vente 7-8 år på at kunne starte min egen virksomhed... Jeg vil bruge tiden til at lære og dygtiggøre mig, og derfor er jeg også sikker på, at når jeg så endelig får mit eget - bliver det en succes... simpelthen fordi jeg vil det!

Pointen: En lang uddannelse behøver ikke at være dårligt - og nedbryder ikke nødvendigvis ens drømme... Den gør dem måske i virkeligheden stærkere fordi man bliver fagligt dygtigere på de områder man har brug for at være dygtige til (forretning + produkt) hvilket må give en forstærket tro på sig selv og sin drøm...

 

Men hey, elle er forskellige... -og man må vel bare gøre det der føles rigtigt for en selv! Jeg synes i hvert fald det er forkert at opfordre elever til at droppe ud af skolen for at blive iværksættere... -for hvis det var den rigtige måde for dem, tror i så ikke de allerede havde gjort det?
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har helt ret i at alle er forskellige, det er helt sikkert. Men du kan være evig forvisset om at du vil lave bunker af fejl, uanset om du går i skole i 100 år. Du vil så blot lave fejlene på et senere tidspunkt i dit liv og det er jo cool nok. Bare sørg for at du ikke laver dem når du bygger en stor dyr bygning, for så gør det god damn ondt.
Du skal have alt held og lykke med det, det mener jeg virkelig!

Dbh Martin

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :
shootingstar, jeg gik det meste af min skoletid på 2 meget "avancerede" skoler, der med særlige tilladelser fra undervisningsministeriet gennemførte en skole som i høj grad ligner det du beskriver. Og den var da også meget bedre en den traditionelle "sorte" (eller små-grå), men uanset hvor fleksibel og åben du laver en skole vil der aldrig blive plads til sådan nogen som mig. Det tror jeg heller ikke der skal være - sådan nogle som mig skal ud i virkeligheden så hurtigt som muligt efter vi har lært at læse, skrive og regne.

Dermed ikke være sagt at alle er som mig. Mange kan sikkert have meget glæde af skolen. Og tak for det, for der er da meget praktisk arbejde som jeg har brug for fagfolk til. Gennem tiden har jeg f.eks. arbejdet sammen med mange fantastiske programmører, der har kunne løse konkrete programmeringsopgaver på et niveu jeg aldrig selv ville kunne hamle op med. Min revisor er en anden person som jeg er mægtig glad for har en lang uddannelse. Men, ingen af dem kunne klare sig uden min type også.
Side 1 ud af 2 (14 indlæg)