Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Datterselskab konkurs, hæfter Holding selskab for moms osv.?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jan 18
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørgsmålet meget simpelt, datterselskabet kan ikke klare det mere og går konkurs, der er en gæld på manglende betaling af skatter primært manglende moms.

Hvis datterselskabet går konkurs, hæfter Holdingselskabet som ejer datterselskabet så for den skattegæld? Da ikke så vidt jeg forstår, er det netop ikke pointen ved at have et holding, at kreditorer ikke kan hente pengene i Holdingselskabet? Men er det anderledes med Skat, de kan måske hente eller kan vi roligt lade selskabet gå konkurs uden at tænke på at Skat så kommer efter Holdingselskabet?

Der er sambeskatning imellem datter og holding, jeg har prøvet at søge svar men synes kun jeg kan finde svar på Skat omkring moderselskab hæfter for datters a-skat osv. men ikke noget om moms, så hæfter moder kun for skatterne til medarbejderne, men ikke moms, eller slet ikke?

Datterselskabet kan simpelthen ikke løbe rundt, det er oprettet med eget cvr nr. osv det er et ApS, som så er ejet af et ApS Holdingselskab. Flere kreditorer står nu og mangler betaling, der i blandt Skat, så bare for at være på den sikre side, er det rart at vide om vi kan afskrive det hele i Holdingen, eller vi skal bogføre et skyldigt beløb til Skat nu datterselskabet går konkurs?

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 901
Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 29. Jan 18
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

God pointe, der er vi så "heldige" at det er med omvendt fortegn, at dette datterselskab som står til konkurs skylder Holdingen og andre datterselskaber penge.

Klart hvis vi træk penge ud og gik konkurs med skattegæld kun, så ville det jo være problematisk, men det er simpelthen også en af grundene til at datterselskabet står til konkurs, der er lånt for mange penge til selskabet fra Holdingen og de andre datterselskaber.

Tilmeldt 29. Jan 18
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Så de tilgodehavende som vi har i Holdingen og andre datterselskaber må afskrives, da vi ikke kan få det fra det her datterselskab som står til konkurs, så det er ikke kun Skat som mister sin del, men også tilknyttede selskaber.

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror at netop Skat, kan "gå efter" holding vedr. manglende betalinger af skatter. I hvert fald selskabsskatten, da den afregnes af holding.

Husk at der ikke er fradrag for holdings "tab på tilgodehavende" hos datterselskabet. Det findes i Kursgevinstloven (KGL), samtidigt med at en gældseftergivelse er skattepligtig for datter. 

Tilmeldt 29. Jan 18
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Frederik-N:

Jeg tror at netop Skat, kan "gå efter" holding vedr. manglende betalinger af skatter. I hvert fald selskabsskatten, da den afregnes af holding.

Husk at der ikke er fradrag for holdings "tab på tilgodehavende" hos datterselskabet. Det findes i Kursgevinstloven (KGL), samtidigt med at en gældseftergivelse er skattepligtig for datter. 

Selskabsskatten er jo negativ og har været det alle år, da datterselskabet ikke har givet overskud, deraf den nuværende økonomiske situation. 

Datter vil ikke få en gældseftergivelse, da moderselskabet vil holde fast på kravet som du så skriver, men gælden skal jo afskrives når datter går konkurs og ikke kan betale, vi får så bare ikke fradraget i Holdingselskabet på den gæld som datteren har kan jeg forstå. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46502
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

selskabsskatten er negativ og mistes jo vel så i holding som jeg ser det - Holding har jo trukket den fra  forhold til andre døtre - eller fremskrevet den og det mistes vel så

Moms - muligt at Skat kan kræve sikkerhed for moms i moder og andre selskaber med samme ejer - ikke sikker - det sker så ved krav om en sikkerhedsstillelse i de selskaber, ikke ved at de hænger på datters moms

Lånet - hvis ikke konvertibelt er der ikke fradrag for tabet og- holding og andre koncernselskaber vil alt andet lig blive beskattet af en markedsrente som er lovpligtig, uanset den ikke er blevet betalt - så skal man baskattes af den rente man undlod at tage

Skal datter meldes konkurs af jer selv, skal der stilles en sikkerhed - mener 40.000 kr

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)