Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed og brug af virksomhedsordning

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Mar 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er virksomhedskonsulent og har en enkeltmandsvirksomhed. I 2018 tjente jeg en del flere penge end jeg plejer. i 2019 påtænker jeg at holde fri pga barsel. Derfor overvejer jeg om det er muligt at benytte virksomhedsordningen, for at undgå at betale topskat af min indtjening i 2018. 

Jeg kan forstå at der en del forudsætninger som skal være på plads, og at man har brug for en revisor til at hjælpe med det. Jeg har adskilt økonomi. Det vil sige at jeg har en konto for min privat økonomi og en for min virksomhed. Jeg har dog ikke været 100% disciplineret i brugen af dem. Jeg bogfører via Billy så mit regnskab for 2018 er korrekt stilt op.

Mine sprøgsmål går på: Kan det lade sig gøre, hvad skal jeg være opmærksom på, og hvilke forudsætninger skal jeg leve op til?

Mange tak for jeres svar.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan lade sig gøre som du beskriver det. Jeg ville finde en revisor eller økonomikyndig til opstilling og hæverækkefølge. Du kan vedtage det for 2018 hvis det er første gang - her i 2019

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas785634:

Jeg er virksomhedskonsulent og har en enkeltmandsvirksomhed. I 2018 tjente jeg en del flere penge end jeg plejer. i 2019 påtænker jeg at holde fri pga barsel. Derfor overvejer jeg om det er muligt at benytte virksomhedsordningen, for at undgå at betale topskat af min indtjening i 2018. 

Jeg kan forstå at der en del forudsætninger som skal være på plads, og at man har brug for en revisor til at hjælpe med det. Jeg har adskilt økonomi. Det vil sige at jeg har en konto for min privat økonomi og en for min virksomhed. Jeg har dog ikke været 100% disciplineret i brugen af dem. Jeg bogfører via Billy så mit regnskab for 2018 er korrekt stilt op.

Mine sprøgsmål går på: Kan det lade sig gøre, hvad skal jeg være opmærksom på, og hvilke forudsætninger skal jeg leve op til?

Mange tak for jeres svar.

Først og fremmest skal du opfylde forudsætningen for VSO, det er step 1. Og det er du skal være fuldt skattepligtig i DK, være selvstændig erhvervsdrivende og selve virksomheden skal være erhvervsmæssig. Du kan skimte den juridiske vejledning fra Skat (https://www.skat.dk/skat.aspx?oID=1948846&chk=215444), det er som regel relativ nemt at afgøre.

 

Hvis du kan anvende ordningen, så er næste step om der overhovedet er noget at vinde på anvendelsen? at du ikke været 100% disciplineret i brugen af privat og erhvervskonto betyder ikke at du ikke kan bruge VSO, det påvirker udelukkende resultatet af VSO. Men her vil jeg lade det være op til revisoren at komme med vurderingen om hvor meget overskud du kan spare op i 2018 og anvende i 2019.

Tilmeldt 5. Mar 15
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen så er det vel bare at komme i gang. Vil det sige at jeg kan vælge at gøre det helt frem til juni 2019?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas785634:

Jamen så er det vel bare at komme i gang. Vil det sige at jeg kan vælge at gøre det helt frem til juni 2019?

Ja, du vælger om du vil anvende VSO eller ej i forbindelse med indberetning af selvangivelsen.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)