Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Optimal brug af egen bil i virksomhed

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 06
Indlæg ialt: 198
Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Jeg kan se at det er et tilbagevendende tema, men hver gang er der lidt forskellige varianter.


Jeg er (nyopstartet) selvstændig IT Management konsulent. De ydelser jeg leverer, er primært rettet imod større kunder, og længerevarende opgaver. Årsagen til at jeg skriver det, er at jeg har en formodning om at jeg kommer i konflikt med 60 dages reglen meget hurtigt? (Jeg kommer meget nemt til at gå hos samme kunde i 3-6-9-12 måneder)

Jeg har ingen behov for special indrettet køretøj, eller varevogn, og jeg bruger derfor blot min egen bil. Min egen bil er en flexleaset bil, til mig selv, som privatperson.

Min egen virksomhed er oprettet som enkeltmands virksomhed. (Ingen VSO)

-Gælder 60 dages reglen også i den her situation? Jeg er åbenlyst i et konsulent forhold, hvor jeg typisk sælges ud via en mellem mand (Konsulenthus) for en periode af ukendt varighed. 

-Er der noget mere ideelt at gøre end at trække befordrings fradraget fra i min virksomheds overskud? Her tænker jeg split leasing, eller andet?

Jeg talte med en, som sagde at hans virksomhed lejede hans privat bil af sig selv, til 4kr pr km. Og han derfor kunne trække 20.000x4kr skattefrit ud pr år, som han ikke blev beskattet af privat, med mindre det overgik hans faktiske bil udgifter. Denne konstellation kan jeg ikke finde nogen hjemmel for.

Jeg er lidt en bilnørd, så jeg kører nok uforholdsmæssigt dyre biler, og der kan måske være noget her der ændrer det idelle opsæt, i forhold til hvis jeg havde tilstræbt at køre billigst muligt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

ja 60 dages regel vil gælde her og nej der er ikke hjemmel for at leje sin egen bil ud skattefrit da der er skat på al erhvervsudlejning MEN man må trække % af faktiske udgifter fra i forhold til kørsel privat/firma. 

Jeg går ud fra konstellationen er sådan, og virkeligheden også, at skat ikke kan sige du rent faktisk omgår kildeskattelov ved at fakturere via bureau fra f.eks et selskab, hvor du reelt er ansat i enten det bureau so vikar eller direkte - og derfor i princip skal have løn og ikke fakturere din løn selv - og bruge befordringsfradrag
Bare som ekstra bemærkning - 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 06
Indlæg ialt: 198
Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Jeg kan ikke afvise at de vil påstå det. Men sagen er fra min side klokkeklar.
Jeg er IKKE ansat noget sted. Jeg har aftale med flere konsulenthuse.

Qua at mine kunder typisk er i C20 segmentet, laver de ikke kontrakter med individer. Dvs det er et krav fra dem at jeg kommer ind via et af de konsulenthuse de allerede har samarbejde med. Dvs jeg sender en faktura på forbrugt tid, til det konsulenthus jeg i det givne tilfælde samarbejder med. Dvs alt ferie, pension, forsikring og hvad har vi, er både konsulenthus og kunde uvedkommende.

Der er IKKE tale om et ansættelsesforhold med nogen af parterne.

Ser du noget i ovenstående der giver rum for at kunne komme i klemme?

I mit tidligere virke har jeg i stort stil brugte freelancere, nogle af dem gik hos mig i årevis. Det har aldrig givet problemer

Tilmeldt 20. Apr 06
Indlæg ialt: 198
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Til den anden del.

Hvis jeg kører med forholdsmæssigt fradrag, ved brug af feks en digital kørebog, så gælder 60 dages reglen ikke?

Dvs hvis jeg omhyggeligt fører log over alt arbejdskørsel og privat kørsel, så må jeg forholdsmæssigt trække den del af mine biludgifter fra der vedrører mine erhvervs relaterede km ?

Gælder det både leasing, drift, brændstof, forsikring, grønafgift?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Storm:
I mit tidligere virke har jeg i stort stil brugte freelancere, nogle af dem gik hos mig i årevis. Det har aldrig givet problemer

Muligt - men det er klart farligt hvis de kun har et arbejde og det har været hos dig i flere år - så det er nok mere noget med - ikke er opdaget - og alle har betalt deres skat.

Storm:
ua at mine kunder typisk er i C20 segmentet, laver de ikke kontrakter med individer. Dvs det er et krav fra dem at jeg kommer ind via et af de konsulenthuse de allerede har samarbejde med. Dvs jeg sender en faktura på forbrugt tid, til det konsulenthus jeg i det givne tilfælde samarbejder med. Dvs alt ferie, pension, forsikring og hvad har vi, er både konsulenthus og kunde uvedkommende.

Der er IKKE tale om et ansættelsesforhold med nogen af parterne.

Ser du noget i ovenstående der giver rum for at kunne komme i klemme?
næppe - uden jeg dog vil være spor sikker. Det er jo ikke sådan at C20 segmentet ikke har ansatte IT folk og andet - og hvad de vælger er uvedkommende for bedømmelsen, men der er også mange IT folk der netop er konsulenter.
Det er da godt hvis der ikke betales noget under ferie - og hvis du selv har ansvar for de fejl du laver som IT mand - kan retsforfølges personligt for dem, eller personligt forsikrer dig mod det er det også godt - men nej - jeg tør ikke sige der slet ikke er risiko - specielt hvis du fakturer din egen arbejdsindsats fra et selskab og ikke som personlig virksomhed

vh John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 06
Indlæg ialt: 198
Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Korrekt. Jeg er ansvars forsikret for rådgiverfejl på op til 10 millioner.

Ferie udgift osv er udelukkkende min udgift. De har massere af ansatte selv. Det er klart en interim opgave.

Tilmeldt 20. Apr 06
Indlæg ialt: 198
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Og jeg fakturerer mine timer fra mit enkeltmands firma, til en større it leverandør som leverer mange andre ydelser til kunden. De fakturerer så slutkunden

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Storm:

Og jeg fakturerer mine timer fra mit enkeltmands firma, til en større it leverandør som leverer mange andre ydelser til kunden. De fakturerer så slutkunden

lyder fint - specielt er risiko i alle fald mindre når det er fra enkeltmands end hvis du fakturerede dig selv ud fra et selskab - så lyder godt nok (du kunne jo også have været som jeg skrev vikar ansat - men du forsikrer dig selv osv så lyder helt fint)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 06
Indlæg ialt: 198
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. Jeg er klar over at det altid beror på en individuel vurdering. I sidste ende er sagens kerne selvfølgelig at jeg ved at der er 100% rent mel i posen, og at der er tale om et regulært konsulent forhold, og ikke et "proforma" setup. Det gør selvfølgelig, at alt omkring forsikring, erhvervs konti, kontrakter osv, afspejler dette, og der ingen huller i osten burde være.

Så du mit andet spørgsmål?


Hvis jeg kører med forholdsmæssigt fradrag, ved brug af feks en digital kørebog, så gælder 60 dages reglen ikke?

Dvs hvis jeg omhyggeligt fører log over alt arbejdskørsel og privat kørsel, så må jeg forholdsmæssigt trække den del af mine biludgifter fra der vedrører mine erhvervs relaterede km ?

Gælder det både leasing, drift, brændstof, forsikring, grønafgift?

Tilmeldt 9. Mar 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Storm, ved den forholdsmæssige anvendelse kan du tage alle de nævnte udgifter og fordele henholdsvis privat og i virksomheden efter den forholdsmæssige anvendte %

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)