Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til moms/momsregistrering

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:

Tak Jesper_nl

Jesper_nl:
Hvis jeg var i dine sko, ville jeg starte med, at undersøge om det er praktisk muligt at annullere handlen - altså kan DU undvære de varer som allerede er leveret med mindre du allerede har videresolgt eller brugt varerne?

Det er lidt svært, når varerne er sendt videre. Og den efterfølgende ordre er solgt. Begge naturligvis med salgspris + moms.

Jeg checkede CVR nr. da tilbud blev modtaget, der var det momsregistreret.

Det er derfor jeg er lidt i vildrede.

Hvis det ikke praktisk kan lade sig gøre at annullere, så tænk ikke mere over det - det er trods alt ikke muligt (endnu) at spole tiden tilbage.

 

Udover, at du ikke kan handle med leverandøren igen før han får styr på sin momsregistrering, så kan du ikke gøre andet end; at bogføre uden momskode og afvente om eller hvordan en efterfølgende korrektion af den "forkerte" faktura bliver rettet. Jeg kan ikke se nogen årsag til at du skulle blive straffet for det her, så det tænker jeg ikke du skal ligge søvnløs over.

 

Alt afhængig af leverandøren og hans samarbejde med Skat kan der ske 3 ting.

1) fakturaen bliver ikke rettet og ryger i glemmebogen. (betyder du heller ikke skal foretage dig noget)

2) Der kommer en kreditnota fra leverandøren, som annullerer den "forkerte" faktura og du får en "korrekt" faktura (forudsat han bliver momsregistreret igen)

3) Der foretages en "administrativ" momsligning. Dvs. du får en opkrævning fra Skat på momsbeløbet.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2079
Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper_nl

Tak for dit indlæg.

Med hensyn til dine 3 punkter:

1) Det kan jo ske nu, men der kommer jo flere varer (der er bestilt og solgt) derfra?

2) Det lader til, at SKAT ikke vil momsregistrere firmaet. Kan det hænge sammen med fortiden?

3) Det er jo ikke mig, der laver noget, der ikke er efter bogen. Men jeg får straffen? Skal dog lige have med, at de, af mig indkøbte varer, er solgt/eksporteret til andet EU-land. Så jeg har ingen salgsmoms på mine fakturaer.

Og den næste ordre blev bestilt, mens den på kr. 49.500,00 var under produktion. Derfor har jeg først fået kendskab til forholdet for få dage siden.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2079
Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dit svar.

Jeg kendte ikke til dette forhold, da firmaet har samme navn, hjemmeside, email osv.

Først da jeg modtog faktura på kr. 49.500,00, blev jeg opmærksom og da var den næste ordre bestilt og den er også solgt.

Cookie - John Hannover:
hvor ærgerligt det end er, finde en anden hvis ikke der bliver orden på moms inden næste gang

Det har jeg gjort nu, men kan ikke annullere ordre 2. Denne modtages her 10.01.20.

Cookie - John Hannover:
Se til kun at betale til netbank som er hans konto i det mindste

Gør jeg altid.

Cookie - John Hannover:
og så medvirker du til momssvindel

Jeg forstår ikke, hvordan det kan komme på tale, det er jo ikke mig der overgår de kr. 50.000,00 og jeg har jo heller ikke moms at trække fra. Der skal så heller ikke moms på, da varerne er solgt til andet EU-land.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:

Med hensyn til dine 3 punkter:

1) Det kan jo ske nu, men der kommer jo flere varer (der er bestilt og solgt) derfra?

Forhåbentlig da ikke!

Hvis du fortsætter din samhandel med leverandøren mens han ikke er korrekt momsregistreret, så er du lige så skyldig som ham.

Forudsætningen for at ryge i glemmebogen er jo at du ikke handler mere med leverandøren - indtil han får styr på sin momsregistrering.

Pythonrap:

2) Det lader til, at SKAT ikke vil momsregistrere firmaet. Kan det hænge sammen med fortiden?

Det gør det som regel altid.

Men hvilken sammenhæng er bare gisninger.

Pythonrap:

3) Det er jo ikke mig, der laver noget, der ikke er efter bogen. Men jeg får straffen? Skal dog lige have med, at de, af mig indkøbte varer, er solgt/eksporteret til andet EU-land. Så jeg har ingen salgsmoms på mine fakturaer.

Du får ingen straf, du får en korrektion.

Hvis du bliver opkrævet den manglende momsberegning på fakturaen, så får den opkrævning samme status som var fakturaen korrekt. - Dvs. du får fradrag i din købsmoms for hele beløbet.

Så det scenarie er intet andet end at du afregner momsen som du oprindeligt skulle have betalt og efterfølgende får fradrag ligesom du også skulle have haft.

Pythonrap:

Og den næste ordre blev bestilt, mens den på kr. 49.500,00 var under produktion. Derfor har jeg først fået kendskab til forholdet for få dage siden.

Den ordre bør du annullere med det samme! (min holdning) Hvis ikke du annullerer så bliver din manglende handling til medvirken i leverandørens "ulovlige" drift af virksomheden.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:
Jeg forstår ikke, hvordan det kan komme på tale, det er jo ikke mig der overgår de kr. 50.000,00 og jeg har jo heller ikke moms at trække fra. Der skal så heller ikke moms på, da varerne er solgt til andet EU-land

Det er fordi du er viden om at din leverandør begår momssvindel. Når man er vidende om det, uanset DU ikke har fordel - så medvirker man til svindel (som måske er fordel for din leverandør og giver dig lavere pris eller anden fordel) Når man er vidende om, at man en handling medvirker til at andre svindler, så kan man være medskyldig i en eller anden grad. I det her tilfælde snydes moms jo for momsen din leverandør skulle indbetale - minus dennes købsmoms som måske er 0 fordi der ikke er indkøb af betydning - og det medvirker du jo så bevidst til

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2079
Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dit uddybende svar.

Jeg har meddelt at fra ordren, der leveres fredag, så er samarbejdet slut.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Pythonrap:

Hej John

Tak for dit uddybende svar.

Jeg har meddelt at fra ordren, der leveres fredag, så er samarbejdet slut.

Det virker ikke som om du har læst hverken hvad John eller jeg selv har skrevet.

 

Ved at acceptere endnu en ordre (og dermed endnu en forkert faktura), så hjælper du leverandøren til fortsat at overtræde momsloven, ved at drive ikke-registreret virksomhed. Og fra at være uvidende om den manglende momsregistrering, så handler du nu med en virksomhed du VED ikke er momsregistreret, men burde være. 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2079
Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jesper_nl:
Det virker ikke som om du har læst hverken hvad John eller jeg selv har skrevet.

Det har jeg læst og jeg forstår desuden også dansk.

Bonusinfo: Leverandøren har efterfølgende fået en momsregistrering, da denne har indbetalt et beløb til sikkerhed, af een eller anden størrelse.

Dermed bliver min 2. faktura + moms.

Jeg har checket og der momsregistrering på cvr. nr.

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)