Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Import for Dummies - fra lande udenfor EU

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 08:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære Alle,
 
Hermed vil jeg forsøge at starte den ultimative tråd om import, som så løbende kan blive opdateret - og som man kan henvise til, i forbindelse med import-spørgsmål her på Amino - som der jo er en del af....
Jeg forestiller mig at man bare kopierer teksten i sine svar - og udbygger dem hen ad vejen....... Jeg har absolut ingen erfaring på området [endnu - spørg mig om et par uger igen], så hvis I Amino''er vil hjælpe til med at få tekst og indhold  up to date.....
 
 
Hermed lidt informationer der er vigitige at tænke på før du starter import fra lande udenfor EU, fx. Kina, Tyrkiet eller USA
 
- Du skal være registreret som importør hos SKAT.dk
- Ud over den danske moms (25%) vil der på en række varer blive pålagt told - fra 0.1% og op til ca. 20% afhænmgig af varekategori/land. Du kan på forhånd få en bindende toldsats fra STAK inden du starter importen
- Husk at oplyse exportøren om at han ikke skal opkræve moms fra sit eget land
- Visse lande udenfor EU har told-associeringsaftaler med EU, hvorved der ikke er told på varer fra disse lande. Det gælder så vidt jeg ved lande som Norge, Svejts og Tyrkiet (??)
 
Kontrakt:
Tal med en advokat el.lign. før du indgår en kontrakt.....I kontrakten skal indgå emner som:
- Betalingsbetingelser
- Kvalitet
- Leveringstid
- Beskrivelse af produktet
 
 
Betalingsmetoder:
L/C = Letter of Confidence. Her stiller du en bankgaranti i din egen bank som sikkerhed for købet. Beløbet udbetales først når det er sikret at varerne der udskibes er som beskrevet i kontrakten (??). Kan anbefales ved varekøb af en vis størrelse (måske voer 50.000??)
T/T = Her betales en vis procentdel forud, fx. 50%, mens det resterende beløb fx. betales når varerne er modtaget & godkendt af dig 
 
 
Typiske brugte udtryk, forkortelser etc:
Bill og Landing =
Bill og material =
 
 
Transport
 
dfdstransport.dk
maersk
TNT (luftfragt - hurtigt og ikke altid så dyrt som man tror....)
 
 
Kvalitetskontrol:
Hus at kvalitetssikring er vigtig, både som en del af kontrakten, og i hverdagen når importen starter. På linket http://www.amino.dk/idealbb/view.asp?topicID=2685&pageNo=1&num=20 kan du læse flere indlæg om dette.
I Kina kan du fx. benytte disse firmaer til kvalitetskontrol inden
Martin
Tilmeldt 2. Mar 06
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin
Tilmeldt 2. Mar 06
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :
[QUOTE]Dato: 3/11/2006 2:40:19 PM Forfatter: Martin M  
Hermed lidt informationer der er vigitige at tænke på før du starter import fra lande udenfor EU, fx. Kina, Tyrkiet eller USA
Told , amp & moms:
- Du skal være registreret som importør hos SKAT.dk
- Ud over den danske moms (25%) vil der på en række varer blive pålagt told - fra 0.1% og op til ca. 20% afhænmgig af varekategori/land. Du kan på forhånd få en bindende toldsats fra SKAT inden du starter importen
- Husk at oplyse exportøren om at han ikke skal opkræve moms fra sit eget land
- Visse lande udenfor EU har told-associeringsaftaler med EU, hvorved der ikke er told på varer fra disse lande. Det gælder så vidt jeg ved lande som Norge, Svejts og Tyrkiet (??)
Kontrakt:
Tal med en advokat el.lign. før du indgår en kontrakt.....I kontrakten skal indgå emner som:
- Betalingsbetingelser
- Kvalitet
- Leveringstid
- Beskrivelse af produktet
Betalingsmetoder:
L/C = ''Letter of credit'' . Her stiller du en bankgaranti i din egen bank som sikkerhed for købet. I L/C angiver man hvilke dokumenter man kræver for at beløbet kan udbetales, og hvad de skal indeholde. Det kan være dokumenter som forsendelsesbevis (B/L, luftfragtbrev o.lign.), kvalitetsrapport, inspektionscertifikater, faktura, pakkeliste og hvad der ellers er krævet for at importere fra det pågældende land. Både den udenlandske bank, din egen bank og du selv gennemgår dokumenterne for fejl og mangler inden beløbet udbetales.Kan anbefales ved varekøb af en vis størrelse, eller ved køb hos en leverandør du ikke kender eller har fuld tillid til.
T/T = Her betales en vis procentdel forud, fx. 50%, mens det resterende beløb fx. betales når varerne er modtaget & godkendt af dig
Typiske brugte udtryk, forkortelser etc:
Bill of Lading = Forkortet B/L, et skibsfragtbrev eller konnossement. Er din sikkerhed for at lasten er ombord i et specifikt navngivet skib. Flot sagt er det kaptajnens kvittering for at han har modtaget varen ombord på sit skib til viderebefordring fra havn A til havn B.
Bill of material = Er det engelske udtryk for en stykliste, dvs. en komplet liste over de komponenter der indgår i en given vare.
Transport
dfdstransport.dk
maersk
TNT (luftfragt - hurtigt og ikke altid så dyrt som man tror....)
Kvalitetskontrol:
Husk at kvalitetssikring er vigtig, både som en del af kontrakten, og i hverdagen når importen starter. På linket
Fra Vallensbæk
Tilmeldt 25. Aug 05
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :


Hej martin og co. Først og fremmest en stor tak til martin og resten af amino for en super fed og nyttig hjemmeside.

 



Jeg har for nylig startet egen import viksomhed, og skal bestille varer hjem for første gang, men ved ikke om jeg skal melde mine vares ankomst nogle steder evt. Til told og skat...?





Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Apr 05
Indlæg ialt: 1798
Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 7/25/2006 2:57:40 PM Forfatter: svondk




Jeg har for nylig startet egen import viksomhed, og skal bestille varer hjem for første gang, men ved ikke om jeg skal melde mine vares ankomst nogle steder evt. Til told og skat...?

 

Vi melder kun ankomsten til vores speditør og så klare han resten for os...

Altså info til skat og leveringen til vores lager og så skal skat nok sende dig et fint girokort


Fra Vallensbæk
Tilmeldt 25. Aug 05
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret, så er der jo ikke noget at bekymre sig om, da skattefar nok skal sørge for at sende mig et fint lille girokort


Tilmeldt 16. Aug 06
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej


 


Tak for denne og mange andre fornuftige og lærerige tråde her på Amino.


 


Jeg har forsøgt at finde svar på mit spørgsmål, uden held.


 


Jeg har før importeret fra andre eu-land. Det er gået uden problemer.


 


Lige nu er jeg i kontakt med en kinesisk leverandør. Der er en fin kontakt og har aftalt at han sender nogle produktprøver. Jeg har fra starten, selv tilbudt at betal for fragten af disse prøver. Nu spørger han efter min courier account. Hvad er det? Er det en konto hos en transportør/speditør? Hvad skal han bruge den til? Kan man have en konto hos en transportør?

På forhånd tak til dig der ved det.

 

Mvh

Hans Hnerik

 

Tilmeldt 15. Aug 06
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej HansHenrik, hvis du har oplyst din leverandør, at du selv ønsker at arrangere/betale for transporten, så er det han efterspørger højest sandsynlig navnet på den speditør som skal sørge for transporten (hvor leverandøren kan indlevere forsendelsen). Når du oplyser at du selv vil betale, går jeg ud fra, at du allerede har en aftale med en speditør om enten luft- eller søfragt af forsendelsen.

Til alles information - så findes der ikke en "ultimativ tråd" for hverken import eller eksport til/ fra Danmark. Der er naturligvis mange fællesnævner (bl.a. i kravene fra de danske myndigheder), men  der kan være en himmel til forskel på import til Danmark, alt efter hvilke varer og lande der er tale om.

Mvh




Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Mon ikke det er dit kontonummer hos TNT, DHL, UPS eller hvem du normalt bruger som transportleverandør??
Martin
Side 1 ud af 3 (22 indlæg)