Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hestepensions-firma på eget landsted

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Sep 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

vi er i gang med at kigge på hesteejendomme for at etablere en hestepension og rideskole (udover at vi selv skal bo der). Så inden vi tager fat i en revisor, når det hele bliver lidt mere konkret, så vil jeg lige stikke en føler ud, for at undersøge hvordan beskatning- og lejereglerne er indenfor egen selvstændig virksomhed, som lejer sig ind i vores eget opkøbte private område.

CASEN:

Landejendom består af 1 bolig, 20.000 m2 fold-areal, ridehus, ridebane, hestebokse, ridestue m.m.

Vi kommer til at bruge alt ovenstående undtaget bolig'en til erhverv (hestepension og rideskole).

Firmaet er min kærestes selvstændige virksomhed, hvor hun allerede tjener en god skilling på arbejde med heste.

Så spørgsmålet er så:

Min kærestes firma skal nu leje sig ind på de erhvervsmæssige områder, som vi har købt privat. Hvordan fungerer det?

Jeg er selv selvstændig, og har godt styr på reglerne for hjemmekontor, men dette er i en hel anden skala.

Mit udgangspunkt er, at manøvren i regnskabet er det samme - som at det trækkes fra i regnskabet, så man får et skattefradrag pr antal m2 man anvender i hjemmet. Men er det også gældende i så stor skala, som hvis bygninger og områder skal udlejes til ens eget selvstændige firma?

På forhånd tak for input :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46519
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

ja fat i revisor. Man kan ikke leje egen ejendom ud til erhverv uden det udløser skat af hele legeindtægten - så konceptet skal nok fra start indtænkes som at virksomheden ejer den del den bruger hvis muligt. For ejerbolig kan alene skattefrit gives dækning af ejendommens skatter og evt påvist forbrug (dette gælder også lille hjemmekontor i ejerbolig)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Sep 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar, John.

 

Er det lovligt at lade ens firma bo gratis i ens lokaler i ovenstående sag?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46519
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja ens firma må bo gratis hos en som udgangspunkt - og stadigt med fradrag for andelen af ejendommens skatter svarende til det areal der ALENE bruges erhvervsmæssigt + faktisk ev forbrug

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 06:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil også mene du skal have mere sparring. For her begynder momslovens regler for bygninger, afskrivningsregler osv. at blive interessant.

Der er tale om erhvervsdrift ligesom så mange andre landbrug - så det er kendt hvorledes man gør - men det har ikke meget at gøre med et hjemmekontor.

Tror ikke det er noget i skal købe i privat regi og så leje jer ind på, specielt ikke hvis der allerede er afløftet moms på bygningernes opførsel og vedligehold mv - men tal med en "landbrugs revisor".

/Nicolai

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)