Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat/Moms i forhold til udbetaling af "Royalties" (spotify, itunes osv.) - Firma eller Privatperson?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino brugere.

Hvis man har musik liggende på forskellige streaming platforme igennem en distributør som selvstændig.
Har både søgt rundt på skats egen hjemmeside og på dette forum men syntes der har været lidt forskellige svar og kunne ikke finde frem til noget helt konkret.

1. Hvis jeg bliver betalt "Royalties" fra en amerikansk distributør så forstår jeg det som om der ikke skal betales moms da der ikke er faktura men pengene bliver overført direkte til min bankkonto. Hvad hvis det er fra EU og stadig ingen faktura? og selvfølgelig om jeg har forstået overstående rigtigt :)

2. Jeg vil oprette en separat konto til at adskille indtægterne fra min egen konto jeg bruger i hverdagen, i forhold til selvangivelse vil det så kun være B-Skat jeg skulle indberette af indtægterne fra årets løb?

3. Jeg har forstået det som om at man skal være momsregistreret hvis man omsætter for over 50.000kr om året men har læst at hvis det er reklameindtægt om det så er fra youtube, reklamer på egen hjemmeside at det ikke er momspligtig og tænker at streamingindtægter fra "royalties" ligger i samme blok som det?

4. Nu har jeg ikke oprettet et firma endnu men jeg tænker lidt at det ville være en god idé måske PMV (da der ikke skal momsregistreres?) og have en bankkonto igen separat for at holde styr på det hele og så have den skat separat?

Hvis noget ikke står klart så endelig sig frem så skal jeg prøve at formulere mig bedre :)

Mangen tak, god dag derude.
Mvh
Alex
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:49
Hvor mange stjerner giver du? :

1 Udbetalingen skal naturligvis ske via et udbetalingsbilag/afregningsbilag fra Spotify osv - og det bilag skal du bogføre efter - men momsregler for ydelsessalg uden for EU osv er lidt komplicerede grundet udnyttelssessteder ikke her - af mig - kan fastsættes - går ud fra det kan købes også fra DK og jeg kender ikke Spotify afregningsmetode, men det skal DE kuunne oplyse dig. Havde det været appel villle det vel være irland og dermed EU salg der skulle indberettes momsmæssigt hver måned op Apple vat nummer og samlet i rubrik VV - fra USA KAN det være rubrik C salg men som nævnt kan jeg ikke vide hvor det udnyttes og derfor ikke vide resten - det burde spotify kunne oplyse dig om

2 afhænger af om det er over momsgrænsen på 50 t per 12 mdr periode - da det i alle fald er momspligtig og skal indberettes, også selv om der ikke betales moms
Din bank kan nægte dig at bruge en privatkonto og vil nok reagere på en del udenlandske overførsler

3 samme som 1 - jeg kan ikke se andet end du er momspligtig v forventet oms 50 t per 1211 mdr (ca 4 t per måned. - og at det er momspligtig - men igen ikke nødvendigvis en moms der skal betales

4 samme som 1 og 3 - det er Spotify der må fortælle dig hvordan dine betalinger dels får bilag/afregnigsbilag - dels momsforhold

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John, mangen tak for svar.

1 Når f.eks spotify afregner til distributøren så det eneste der kan hentes ned er et excel ark med hvor meget den enkelte sang er blevet streamet, hvilket land det er blevet streamet i og selvfølgelig hvor meget den enkelte sang har tjent ind. Det kan vel ses som et bilag, men der er ikke noget med VAT. Det jeg gik ud fra var selvfølgelig at det er reklame indtægter da der som sådan ikke noget er solgt? Det er opsat sådan her:

Country of sale | Sales Type | Units sold | Per unit price | Net sales | Valuta | Kurs | Total earned
DK, US, UK*** | Streaming | X antal | Pris per enkelte stream | Total salg | Den valuta fra salgssted (EUR for Danmark) | Alt salg omregnet til USD

*** Kunne være andre steder i og udenfor EU

2/3/4 hvis det bliver over 50 t pr 12 måneder så få oprettet et enkeltmandsfirma med momsregistrering og en erhvervs konto? (ikke at det bliver til det men meget godt at vide hvad man skal gøre)
Så ville jeg også kunne bruge det til andre ting som salg af service (musik, film & redigering)

Mvh
Alex
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

enten afregner spotify moms med deres kunder - og du har så spotify som DIN eneste kunder uanset hvor det er solgt, og ligger de med hovedkontor udenfor EU, så er det gruppe C moms - og inden for EU (ex Irland) så er det indberetning af EU moms månedligt -  eller også er du momspligtig for salget til DK - EU moms og gruppe B og udenfor EU gruppe C afhængig af slutkundens land

Normalt ville man i spotify (som i google mm) skulle oprette sig som CPR ELLER som firma med CVR og dermed får man afklaring på momsen

Ja til momsregistreringspligt når du kan se du vil komme over 50 t på 12 mdr = normalt når du rammer 4.000 per måned - da du ellers får moms af alt du ikke har opkrævet og ja, så kan (og skal) du bruge det til de øvrige formål også

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja giver mening, men jeg ville ikke mene at spotify er min direkte kunde da det går igennem en distributør eller?

Man kan vidst ikke oprette sig direkte i forhold til spotify med CPR/CVR osv da distributør er en slags mellemmand som udgiver musik på dine vegne (nogle tager fx 10-20% af royalties og udbetaler resten), ellers må jeg søge lidt videre i forhold til det. I forhold til streams fra EU hvis jeg ikke får opgivet en afklaring af moms på et statement som excel arket, da det er en distributør virksomhed fra USA?, ville jeg så selv skulle selv afregne moms af det hvis det ikke er afregnet i forvejen?

Mangen tak for hurtigt svar :)

Mvh
Alex
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

alexb:
, ville jeg så selv skulle selv afregne moms af det hvis det ikke er afregnet i forvejen?
jeg kender ikke spotify metoden - og hvem der er ansvarlig men hvis du er leverandøren og de bare distribuerer, så er du momspligtig af alt salg i DK med dansk moms - og alt salg inden for EU med dansk moms op til salg 10 t Euro og derefter med moms fra hvert EU land som du skal registreres i - og salg uden for EU angives som gruppe C moms som jeg husker det

Du skal derfor styre momsen efter præcist hvilket land varen er leveret til hvis du er sælgeren desværre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Okay du skal have mangen tak for svaret, jeg vil tage det med videre og tænke lidt over det.
Prøver virkelig at forstå det fuldt ud, da jeg syntes det ikke står helt klart selv i det der står på skats hjemmeside i forhold til Royalties fra udlandet. Og alt det jeg har fundet på dette område står så uklart så bliver hurtigt i tvivl. Tror ikke engang hvis jeg ringer til skat at de ville kunne forklare deres egne ord.

God søndag.
Mvh
Alex
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

alexb:
a jeg syntes det ikke står helt klart selv i det der står på skats hjemmeside i forhold til Royalties fra udlandet. Og alt det jeg har fundet på dette område står så uklart så bliver hurtigt i tvivl. Tror ikke engang hvis jeg ringer til skat at de ville kunne forklare deres egne ord.
det tror jeg heller ikke-  men hvis du står som sælger og de som distrubutør  er det ikke royalties som sådan overhovedet - så det vil være gal søgning i så fald
Så er det salg af digital ydelse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja okay, forståeligt.

Hvis jeg har betalt dem for at distribuere, er jeg vel stadig sælger på en måde da det er mig der udlevere varen til dem? Men de er vel sælger der udlevere varen til tjenesten?

Og er et excel ark bilag nok? jeg kan ikke se logikken i det da der ikke er nogle faktura som sådan. Ville jeg så tage den dato der er blevet overført og fra den måned indtægterne er kommet fra og så som alt står i USD tage valuta kursen på den dato? Bruger dinero hvordan ville jeg forholde mig til det? jeg tænker det som et finans bilag?

I forhold til firma, (produktions, video/photo/musik) det er jo aldrig helt sikker hvad man får udbetalt så måneder kan jo variere samtidig med andet arbejde ikke kun streaming indtægter, hvis man opretter en enkeltmandsvirksomhed og det er usikkert om man kommer over 50t da der er 2 muligheder for momsregistrering men omsætning under 50t og en over 50t. Kunne man vælge den under 50t så hvis den går over selv i sidste måned ville det være et problem da man allerede er momsregistreret? er der nogle forskel?

Tak.
Mvh
Alex
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

alexb:
Hvis jeg har betalt dem for at distribuere, er jeg vel stadig sælger på en måde da det er mig der udlevere varen til dem? Men de er vel sælger der udlevere varen til tjenesten?

det kan kun DE og aftalen sige. Der er vel stadigt tre scenarier som INGEN kan gætte sig ud af

1 Det er Spotify som sælger og de giver dig en % af salget - Spotify fakturer kunderne og står med ansvaret for ydelsen og momsen og alt - Det er så Spotify der er din kunde og ikke andre - og det bogføres ud fra hvilket land Spotify CVR ligger i

2 Du sælger via deres platform - så du får pengene fra kunderne direkte - og betaler en pris til spotify for at stille distributionsplatform til rådighed

alexb:
Og er et excel ark bilag nok? jeg kan ikke se logikken i det da der ikke er nogle faktura som sådan. Ville jeg så tage den dato der er blevet overført og fra den måned indtægterne er kommet fra og så som alt står i USD tage valuta kursen på den dato? Bruger dinero hvordan ville jeg forholde mig til det? jeg tænker det som et finans bilag?

normalt ikke nej - der vil skulle enten en faktura - eller nok her et afregningsbilag til. Det skal inkludere dit firmanavn som kunde og spotify navn og CVR som sælger til dig - forudsat det er løsning 1 de bruger - 

Hvis det er løsning 2 så skal kunden fremgå for hvert salg og du skal så dele det ud på lande momsmæssigt

Jeg GÆTTER på det er løsning 1 men så er der givet også mere end bare et excelark - hvoraf det fremgår du er firma og sælger som momsregistreret firma med navn og CVR til Spotify - det må så ligge et sted i "indstillinger" "profil" - hvad du er noteret som - privat eller firma, og du må da kunne kontakte dem, om hvor du finder samlet afregningsbilag hvoraf det fremgår, at SPOTIFY er kunden hos dig alene

Det excel kunne dog pege på det er løsning 2 - men det kan også være fordi de vil vise hvordan de udregner din betaling, som underbilag til afregningsbilag.

ER det et samlet USD beløb - så overføres det vel til din konto som DKK ud fra hvert afregningsbilag, som du vel så kan bogføre via - enten ved at lave en faktura på beløbet til spotify eller ved at bruge afregningsbilaget.

Der må være mulighed for enten at få klarhed direkte fra Spotify eller via chat eller brugerforum eller tilsvarende - hvis ikke nogen her kender arbejdsgangen i spotify

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)