Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ang. enkeltmandsvirksomhed/personfradrag

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Nov 20
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg har lige modtaget min forskudsopgørelse. I den forskudsopgørelse er mit fradrag sat til 0 kroner. Det kunne jeg ikke forstå, så jeg ringede til SKAT. Efter meget lang ventetid (selvfølgelig), kom jeg til at snakke med en medarbejder.

Hun sagde, at jeg havde et overskud på 100.000 kroner i virksomheden og derfor gik det ud over mit personfradrag.

Det er min eneste indkomst. Jeg lever af virksomheden og finder det mærkeligt, at jeg ikke har noget personfradrag. Er der noget jeg har misforstået eller har man virkelig ikke et personfradrag som selvstændig med en enkeltmandsvirksomhed.

Hvis jeg nu vil have én til, at ordne de her ting for mig - forskudsopgørelse mm. - er det så en bogholder jeg skal have fat i?

På forhånd, tak for hjælpen :)

Med venlig hilsen
NyVirksomhed
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46465
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du har dit personfradrag som selvstændig - men mon ikke du i dit forskud har anden indtægt forskudsregistreret  evt fra gamle arbejde eller andet, for det er derfor fradrag er 0 - så betaler du skatten af virksomhedens overskud via den skat som det arbejde trækker

Hvis du ikke har anden indtægt, så skal du rette så der ikke er forskudsregistreret andet

Hvis du ikke mener det er 100.000 kr du får i overskud, så kan du også rette det tal ned, men sæt det realistisk

Du har dit personfradrag i alle fald, det er kun spørgsmål om hvordan du får det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Nov 20
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Cookie - John Hannover:

Du har dit personfradrag som selvstændig - men mon ikke du i dit forskud har anden indtægt forskudsregistreret  evt fra gamle arbejde eller andet, for det er derfor fradrag er 0 - så betaler du skatten af virksomhedens overskud via den skat som det arbejde trækker


Hvis du ikke har anden indtægt, så skal du rette så der ikke er forskudsregistreret andet


Hvis du ikke mener det er 100.000 kr du får i overskud, så kan du også rette det tal ned, men sæt det realistisk


Du har dit personfradrag i alle fald, det er kun spørgsmål om hvordan du får det


vh John Hannover



Jeg kunne heller ikke forstå det. Jeg sagde direkte til den her medarbejder, at det INGEN mening gav hvis ikke jeg havde et personfradrag. Men hun blev ved med, at sige, at så længe jeg havde et overskud i virksomheden på 100.000 så ville det gå ud over mit personfradrag og derfor er det på 0 kroner.

Jeg spurgte hende også omkring, at hvis jeg havde været almindelig lønmodtager, så ville jeg jo have et personfradrag - hvortil hun svarede "ja, men der er forskel på lønmodtagere og selvstændig". Jeg fik ganske rigtigt fornemmelsen af, at hun ikke anede hvad hun snakkede om - for hun sagde direkte til mig flere gange at mit personfradrag på 0 kroner var korrekt - til trods for, at det er den eneste indkomst.

Tak for dit svar, John
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46465
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

nyvirksomhed:
hun blev ved med, at sige, at så længe jeg havde et overskud i virksomheden på 100.000 så ville det gå ud over mit personfradrag og derfor er det på 0 kroner.

Jeg spurgte hende også omkring, at hvis jeg havde været almindelig lønmodtager, så ville jeg jo have et personfradrag - hvortil hun svarede "ja, men der er forskel på lønmodtagere og selvstændig"

Jeg tror bare I har talt forbi hinanden. Det er korrekt at når man er selvstændig så mister man personfradrag hvis man har anden indtægt som skatte derved kan trækkes fra. SÅ trækkes skatten via ens andet arbejde, og man har ikke mere skat i virksomheden
Du kan se i forskud, at den samlede skat viser du har personfradraget, det er bare rent teknisk, at man betaler skat af selvstændig virksomhed ved at personfradraget sættes ned
vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Nov 20
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Cookie - John Hannover:

nyvirksomhed:
hun blev ved med, at sige, at så længe jeg havde et overskud i virksomheden på 100.000 så ville det gå ud over mit personfradrag og derfor er det på 0 kroner.

Jeg spurgte hende også omkring, at hvis jeg havde været almindelig lønmodtager, så ville jeg jo have et personfradrag - hvortil hun svarede "ja, men der er forskel på lønmodtagere og selvstændig"




Jeg tror bare I har talt forbi hinanden. Det er korrekt at når man er selvstændig så mister man personfradrag hvis man har anden indtægt som skatte derved kan trækkes fra. SÅ trækkes skatten via ens andet arbejde, og man har ikke mere skat i virksomheden
Du kan se i forskud, at den samlede skat viser du har personfradraget, det er bare rent teknisk, at man betaler skat af selvstændig virksomhed ved at personfradraget sættes ned


vh John Hannover





Okay :)

Jeg var faktisk på kontanthjælp sidste år + i starten af dette år, så det er nok det som har gjort udfaldet. Jeg stoppede dog på kontanthjælp i Marts og har levet af virksomheden indtil da.

Men, nu er jeg så stødt ind på flere "problemer". Jeg er i gang med, at rette i min forskudsopgørelse for 2021. Der er dog nogle ting jeg gerne vil have styr på og der er tilsyneladende ikke en skridt-for-skridt guide til det.

Der er 3 primære rubrikker der er udfyldt på forhånd. Disse er:

- Rubrik 221
- Rubrik 317
- Rubrik 628

Eftersom jeg driver en enkeltmandsvirksomhed og ikke arbejder ved siden af, så skal Rubrik 317 og Rubrik 628 vel bare være 0 kroner - eller hvad?

Rubrik 221 er mit forventede overskud. Men er vi enige om, at det er før skat og ALT. Det vil sige, at hvis jeg omsætter for 200.000 om året og har udgifter for 20.000 kroner, så skriver jeg 180.000 kroner - korrekt?

Når man klikker på "beregn" - så beregner den ikke et nyt fradrag - det står stadig til 0 - kan det passe?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46465
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

jeg kan ikke alle rubrikker i hovedet men ja - 221 skal være dit overskud - f.eks her 180.000 kr og så skal den rubrik hvor ex kontanthjælp står være 0 og anden indtægt 0 hvis du ikke har andre indtægter

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Nov 20
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Cookie - John Hannover:

jeg kan ikke alle rubrikker i hovedet men ja - 221 skal være dit overskud - f.eks her 180.000 kr og så skal den rubrik hvor ex kontanthjælp står være 0 og anden indtægt 0 hvis du ikke har andre indtægter

vh John Hannover



Tak john :)

- Rubrik 317 (Andre pensioner mv.) - det må være kontanthjælpen da den viser et stort tal.
- Rubrik 628 (Indskud til arbejdsgiveradministreret ratepension mv.) - står til 3.136 kroner. Det må også være 0.

Er det normalt, at den ikke genberegner fradraget med det samme?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46465
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Det virker korrekt som du skriver og når du har ændret, så ser du to muligheder - beregn - og godkendt-  i begge tilfælde vil jeg da mene den genberegner hele skatten og herunder også fradraget - beregn er bare til hvis du vil se konsekvens (kan også være den idag hedder "vis konsekvens" men vil lave flere rettelser, og godkend, så får du nyt forskudsskema, normalt med det samme

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)