Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vareforbrug

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Jul 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en virksomhed, hvor jeg køber t-shirts som jeg så trykker motiver på og sælger videre.

Hvordan skal jeg udregne vareforbrug for en t-shirt? Er det prisen jeg har betalt for den (før moms) + materiale (trykningsfarve) + løn + alt andet jeg har brugt op ved fremstilling af det endelige produkt?

Hvis jeg har trykt forkert anses det stadig som vareforbrug? Og hvad hvis jeg giver nogle i gave?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46466
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

du har dine indkøb - af T shirts og af farve - det er råmaterialerne og de udgør dit faktiske vareforbrug. Ved 31/12 tæller du lager af t-shirts og farve op til indkøbspriser ex moms og flytter fra udgift varekøb til varelager i status så de ikke tæller som udgift men  indgår som værdi med indkøbsprisen ialt http://johnhannover.blogspot.dk/2016/11/varelager-er-ikke-en-udgift.html 

Så forstår jeg det som, at du trykker selv (har ansatte evt) og her er der jo en løn som du har som udgift løbende og samme er jo andet forbrug du har - netop ved at trykfarve og t-shirts jo ikke findes på lager og derfor ikke indgår i værdi 31/12 - men som ikke behøver indgå i varelagerværdien efter min opfattelse

Trykker du galt så du må smide en t-shirt ud, så er jo også der trykfarve og den indkøbte t-shirt spildt og ikke med i lageret når du optæller og derfor er det forbrug i forhold til råvareprisen for de ting. Det giver sig selv når du gør lager op. Løn og andet har du stadigt jo som faktisk udgift

Du kan ofte med fordel gøre lager op løbende med lagerstyring men eller mindst 31/12 eller anden dato for regnskabsafslutning

Gaver er en anden sag - Er det private gaver til venner - så må du selv købe dem ud til lagerprisen med moms af firmaet - de har så intet med firmaet at gøre. Er det til forretningsforbindelser er der kun kvart fradrag for udgift og ikke moms fradrag for indkøbet af det som indgår når det er gave.

vh John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)