Jeg har en virksomhed, hvor jeg køber t-shirts som jeg så trykker motiver på og sælger videre. Hvis jeg har trykt forkert anses det stadig som vareforbrug? Og hvad hvis jeg giver nogle i gave? |
du har dine indkøb - af T shirts og af farve - det er råmaterialerne og de udgør dit faktiske vareforbrug. Ved 31/12 tæller du lager af t-shirts og farve op til indkøbspriser ex moms og flytter fra udgift varekøb til varelager i status så de ikke tæller som udgift men indgår som værdi med indkøbsprisen ialt http://johnhannover.blogspot.dk/2016/11/varelager-er-ikke-en-udgift.html
Så forstår jeg det som, at du trykker selv (har ansatte evt) og her er der jo en løn som du har som udgift løbende og samme er jo andet forbrug du har - netop ved at trykfarve og t-shirts jo ikke findes på lager og derfor ikke indgår i værdi 31/12 - men som ikke behøver indgå i varelagerværdien efter min opfattelse
Trykker du galt så du må smide en t-shirt ud, så er jo også der trykfarve og den indkøbte t-shirt spildt og ikke med i lageret når du optæller og derfor er det forbrug i forhold til råvareprisen for de ting. Det giver sig selv når du gør lager op. Løn og andet har du stadigt jo som faktisk udgift
Du kan ofte med fordel gøre lager op løbende med lagerstyring men eller mindst 31/12 eller anden dato for regnskabsafslutning
Gaver er en anden sag - Er det private gaver til venner - så må du selv købe dem ud til lagerprisen med moms af firmaet - de har så intet med firmaet at gøre. Er det til forretningsforbindelser er der kun kvart fradrag for udgift og ikke moms fradrag for indkøbet af det som indgår når det er gave.
vh John hannover