Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udleje værksted + grund til sig selv ?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Aug 12
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 07:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Da google mest viser resultater om at inddrage et værelse til hjemmekontor, og jeg synes denne case er lidt anderledes, håber jeg i kan hjælpe.

Jeg lejer i dag et værksted til ca. 4000 ex moms om måneden, det er ikke alverden, men da jeg alligevel overvejer at sælge min privatbolig vil jeg gerne kombinere dette med mit næste hus og slippe for at betale for ekstern leje. 

Nu har jeg fx kig på et hus med 177 kvm fritliggende privatbolig, dertil 680 kvm erhvervsbygninger (værksted + en hal)

Planen er så jeg selv skal bruge noget grundareal + NOGET af værkstedet/hallen i min enkeltmandsvirksomhed, selv bo privat i huset, og så udleje resten af værkstedet til 3. mand. 

Må jeg udleje grund plus dele af værkstedet ud til min enkeltmandsvirksomhed? Hvad må jeg betale mig selv i leje? 

Hvis man "må", vil jeg egentligt gerne betale mig selv en høj leje, for at nedbringe restgælden på det samlede som jeg jo så ejer privat, da min virksomhed godt kan bære det. 

Hvis jeg renovere på det jeg selv lejer, må jeg så renovere det fra min virksomhed eller skal det vær privat når jeg er "udlejer"? 

Hvad skal der betales i skat af lejeindtægt? Og hvis jeg sælger om 5 år og huset er steget i værdi pga. erhvervsdelen er blevet renoveret løbende, er dette så skattefrit?

Jeg har naturligvis en revisor, men tænker der er lidt længere svartider her i påsketiden, så måske nogen herinde kunne hjælpe i ventetiden. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

LowDog:

Må jeg udleje grund plus dele af værkstedet ud til min enkeltmandsvirksomhed? Hvad må jeg betale mig selv i leje? 

Hvis man "må", vil jeg egentligt gerne betale mig selv en høj leje, for at nedbringe restgælden på det samlede som jeg jo så ejer privat, da min virksomhed godt kan bære det. 

Hvad skal der betales i skat af lejeindtægt? Og hvis jeg sælger om 5 år og huset er steget i værdi pga. erhvervsdelen er blevet renoveret løbende, er dette så skattefrit?

ja men det giver ekstra skat hvis du ikke rammer noget skat mener er markedsleje 100% rent og derfor nej til at nedbringe restgæld (hvad skulle formål i øvrigt være, du kan da hæve alle de penge du vil privat i den enkeltmands, skat er helt ens i begge

Du er så personlig skattepligtig af lejeindtægten uden bundfradrag når det er erhvervsleje, så fradrag i enkeltmands men skat af samme personligt (kapitalskat) fjerner jo i al væsentlighed hele ideen

om du mister skattefrihed ved salg når en stor del ikke har været beboet kan jeg ikke lige i hovedet tage stilling til - men jeg tror ikke du vil have skattefrihed for erhvervsdel du ikke har beboet -
Renovering er der ikke som sådan fradrag for - kun ren vedligeholdelse f.eks maling af eksisterende vinduer men ikke nye vinduer - maling af toiletrum men ikke nye toiletkummer som udgangspunkt - så den værdistigning vil jo være betalt med private beskattede midler. 

Godt du har revisor på, det er langt fra sikkert det hele er en god ide

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)