Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Partner (49%) fratræder firmaet

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Feb 21
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer.

Lad os antage at jeg har et ApS jeg ejer 51% af med en partner, som ejer de resterende 49%. 
Egenkapitalen er lige under 40.000,-

Kan jeg overtage hans 49% og han fratræder stillingen - uden at gøre noget yderligere, eller skal han have 49% af egenkapitalen?

- Bonus spørgsmål; hvis han skal have 49% med, eller jeg skal købe disse 49% af ham, er det så skattefrit, i og med, at det er de pengene der er blevet brugt til startkapital, så de ikke bliver beskattet to gange?

Mvh,

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Det første spørgsmål er om der er en ejeraftale/anpartshaveroverenskomst der regulerer den situation.

Prisen for at overtage anparterne er den pris/beregning der er beskrevet i aftalen - og ellers er det et spørgsmål om at køber og sælger bliver enige.

Hvis han skal have 25.000 for sine andele og kostprisen er 20.000 så bliver det 5.000 i aktieindkomst for ham (forudsat at han ejer anparterne privat)

Venlig hilsen

Steffen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46520
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Claus1973:
Kan jeg overtage hans 49% og han fratræder stillingen - uden at gøre noget yderligere, eller skal han have 49% af egenkapitalen
 
Generelt vil dette være del af en ejeraftale, som det kan lyde til i mangler - det er absolut en dødssynd

Du kan i alle fald ikke overtage hans 49% uden han vil sælge dig anparterne, og ikke til nogen anden pris, end den I kan blive enige om, og her vel lettest 49% af indre værdi (med mindre noget taler for andet)

Vil han ikke sælge - så er der ikke noget du kan gøre ved det (igen ud fra manglende ejeraftale om andet). Til gengæld er hans penge jo så bundet og det er vel heller ikke sjovt for ham.

Han har formentlig stifte med lige under 20.000 kr og de beløb kan han modtage uden skat - alt over beskattes som aktieindkomst og alt under giver fradrag i samme

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)