Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlæg kontra erhvervskonti

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Aug 18
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Godt nok et par år siden jeg sidst har skrevet herinde, men håber at få lidt hjælp fra nogen med erfaring.

Long story short, så har jeg valgt at gå selvstændig fra årsskiftet. Det betyder at jeg har oprettet min virksomhed, og faktisk også fået de første kunder. Så vidt så godt. Virksomheden er en enkeltmandsvirksomhed og der er ikke planer om yderligere ansatte. 

Spørgsmålet er nok lidt delt op, så det er flere spørgsmål i spørgsmålet - men dog inden for samme kategori.

1) Når jeg skal købe udstyr (eks. pc mm), så tilbyder de fleste sider at jeg kan oprette en erhvervskonto, og det er jo alt fint og flot. Men hvad vinder jeg på at købe via en erhvervskonto kontra en privat konto? Altså udover muligheden for kredit som jeg egentlig ikke mener jeg har behov for.

2) Der er oprettet en bankkonto til virksomheden, og et dertilhørerne dankort. Så hvis jeg blot benytter min egen bruger på diverse sider, og så betaler via dankortet fra virksomheden, og ligger fakturaen i regnskabet, er det så ikke godt nok? eller har det en betydning at der står virksomhedens navn på fakturaen når nu betalingen sker fra min firma konto? 

3) Hvis jeg specielt i starten synes det er lettere at blot bruge min egen private konto, og så lave udlæg på de køb, vil jeg så tabe noget på det i forhold til at købe det via en firmabruger og firmakortet? Jeg vil jo alligevel blot få fradrag for beløbene, men er i tvivl om det har anden betydning.

Håber ovenstående giver mening :) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46552
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:16
Hvor mange stjerner giver du? :

1 . Ikke andre formentlig end - muligvis anden servicelinje - kredit som du skriver og - at dine regninger jo i alle fald skal være udstedt tydeligt til dit firma med moms - men kan de det fra privat- så er det OK  

2 - firmanavn skal - specielt for moms fremgå ved faktura (over 3000 under må være bon generelt men igen - kan så lettere forkastes af skat) gør det til vane at få dit firmanavn tydeligt - enten hvis det hedder noget andet end kun dit navn, eller med CVR

3 Nej - så bogfører du bare som mellemregning - men det ændrer ikke på at dit firmanavn skal fremgå så det er klart det er firma der giver ordren og får fakturaen - specielt momsmæssigt forkastes det ellers let - hvor du betaler fra er lige meget i enkeltmands-  er så bare via mellemregning eller udlæg hvis kort tid

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Aug 18
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 00:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret :-) 

Så som jeg forstår det, så er det primært af hensyn til moms at det giver mening at oprette en virksomhedskonto, så det navn der fremgår på fakturaen matcher firmanavnet.

Så må vi se om jeg har gjort noget dumt, har købt noget af det udstyr jeg skulle bruge i starten af december, men blot fra mine private konti og bruger. Så om jeg så ender med at kunne trække moms fra det når det er til virksomhedsbrug må jeg jo så se når jeg når til det. Ellers blev det trælse lærepenge Sad

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46552
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja moms er skarpere end skat på at faktura skal være til ens firma - det har intet med hvilken konto du bruger til at betale fra. Det er bare at se om ikke det går og så se til, at få firma til at fremgå af fakturaer generelt - 
Ex har jeg set flere gange (hver gang) skat/moms forkaste ex internet regning der ikke var oprettet som et erhvervs abonnement med firma klart fremgående - selve beløbet vil der ikke være strid om
nogen gange kan man få firmanavn med i adresse linjen - og det burde nok gå

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)