Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Corona – kompensation tilbagebetaling, spg. om referenceperiode?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Hillerød
Tilmeldt 7. Jan 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

September 2019 startet jeg et ApS indenfor byggeri.

Først i januar kommer virksomheden igang , med omsætning, køb af varebil og erhvervsforsikring m.v. 

I ansøgningen om kompensation kan der vælges en anden referenceperiode end de normale 3 mdr. hvis perioden man skal sammenligne med ikke er retvisende, og jeg vælger derfor perioden på de 2 måneder hvor der er omsætning, og virksomheden først er kommet i gang, hvilket vedhæftes som dokumentation, og får også udbetalt ud fra gennemsnittet af de 2 måneder.

At virksomheden først er kommet i gang i januar godkendes af Erhvervsstyrelsen som en særlig omstændighed, men kan ikke godkende referenceperiode på 2 måneder, men skal bruge 3 måneder hvilket betyder at nu bliver den gennemsnitlig omsætning meget lavere og jeg skal tilbagebetale en masse penge.

Jeg har læst bekendtgørelsen, og den er ændret siden jeg søgte, og kan godt se der står at perioden ved indberetning nu skal være mindst 3 måneder, men kan også læse i samme bekendtgørelse følgende:

§4 stk 5) For selvstændige mv. for hvem der grundet særlige omstændigheder, som fx alvorlig sygdom eller barsel, ikke er registreret omsætning henholdsvis B-indkomst i perioderne omtalt i nr. 1-4, kan angives anden periode på minimum en hel måned samt begrundelse herfor.

Jeg mener jeg kan nøjes med de 2 måneder ud fra ovenstående, hvorfor skal jeg medregne en måned hvor der ikke er omsætning - men hvad mener I?

Vh. Guldfiltershop

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46560
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Guldfiltershop:
Jeg mener jeg kan nøjes med de 2 måneder ud fra ovenstående, hvorfor skal jeg medregne en måned hvor der ikke er omsætning - men hvad mener I?

Ser tre ting.

Ansøgte du oprindeligt ud fra det start tidspunkt du fik eller sagde du intet om ændret kompensationsperiode - som jo skal være med i ansøgning?

Anser EOS nu hvor du har ansøgt ud fra vel en periode, at du kan bruge en anden sammenligning?

Hvis de gør, så vil det være de 2 mdr i gennemsnit som månedsbeløb og ikke de 2 mdr medregnet en 3 med 0 - kompensation og sammenligning skal altid være ens

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 7. Jan 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

1000 tak for svar. Der er ikke lavet ny ansøgning, men en kontrol af min oprindelige ansøgning hvor jeg har begrundet og dokumenteret de særlige omstændigheder, og har valgt en referenceperiode fra d. 08.01.20 – 09.03 20 hvor virksomheden bliver aktiv. Jeg har i hele perioden fra 09.03.20 – 08.07.20 og i perioden 09.07.20 – 08.08.20 modtaget kompensation udefra de særlige omstændigheder, beregnet på gennemsnittet af de 2 måneder med omsætning før nedlukning Erhvervsstyrelsen vil nu ikke godkende referenceperioden på de 2 måneder, men skriver at referenceperioden skal være fra 1.12.19-28.02.20 altså 3 måneder, selv om det anderkendes at der er særlige omstændigheder.

I bekendtgørelses står der i § 4, stk. 5 står at perioden bare skal være mindst 1 måned ved særlige omstændigheder, men kan også se i § 10, at der står at indberetningen skal være 3 måneder.

Altså det er ikke helt nemt at forstå.J eg mener jeg er omfattet af ovenstående så referenceperioden er retvisende.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46560
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tør ikke komme det nærmere end at ja - for de to perioder skal den være 3 mdr mindst
Der må sidde eksperter i corona kompensation, jeg var kun rigtig inde over de første ordninger

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Sep 16
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved at ved den seneste ansøgning som jeg havde med at gøre nemlig 9 december 2020, der skulle man bare have en enkel måned. Du kunne gå 3 måneder tilbage og endda vælge den mest gunstige måned. 

Men du skal nok have fat en covid-pakke ekspert hvis disse ellers findes. Der er nærmest ingem som har 100% styr på covid-hjælpepakkerne selv registrede revisorer har i mit tilfælde fejlet!!!!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)