Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rejser og diæter, spørgsmål

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Jan 19
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har et nystartet selskab, og har spørgsmål vedrørende rejser. Jeg har læst denne side, og kunne godt tænke mig at uddybe nogen ting:

johnhannover.blogspot.com/2014/11/bogfring-af-rejseudgifter-momsmssigt.html


Spørgsmål 1:
Jeg bor selv i København, og er blevet bedt om at køre et kursus i Århus. Kunden vil betale for mit hotel, dvs. jeg får morgenmad og frokost, men skal selv stå for aftensmaden.

Er det rigtigt forstået at jeg må gerne give mig selv 539 *(1-0.15-0.3)=296,45 kr. om dagen i diæter? Hvis jeg gør det, så må jeg som privatperson ikke skrive noget i rubrik 53 på min årsopgørelse

Alternativt kan jeg lade selskabet betale for mit aftensmad, og så som privatperson vil jeg så kunne skrive 539*0,25 for hver dag i rubrik 53 på min årsopgørelse.

Er det korrekt forstået, at jeg har de to muligheder, og kan frit vælge en?



Spørgsmål 2:
I forbindelse med samme rejse til Århus - er det korrekt forstået, at jeg ikke må trække momsen fra for at køre over storebælt? For begge veje vil det i dag koste 2*250=500 kr, hvor 100 kr vil være moms. Men jeg skal bogføre som om der ikke var nogen moms, korrekt? Det overrasker mig, men det står på siden, som jeg linker til ovenover.


Spørgsmål 3:
Der står på siden, at selskavbet skal fortælle til SKAT hvor mange penge der blev udbetalt som diæter? Hvordan gør man det og hvornår?


Spørgsmål 4:
Hvis jeg i stedet tager på en kort rejse i udlandet for at fobedre mine kvalifikationer (fx et kursus) eller mødes med nogen der kan lave noget til mit selskab (fx hvis jeg overvejer at bruge et firma i udlandet for at opbygge min hjemmeside), så vil der være fly, hotel og måske også spisning. Jeg kan se, at hotel hører ind under salgsfremmede omkostninger i Dinero. For mig ville det give mening hvis jeg rejste for at snakke med en potentiel kunde, men her rejser jeg for at købe noget til mit selskab. Skal hotel så stadigvæk bogføres som "hotel" under "salgsfremmede omkostninger"? Hvad med spisning med en potentiel leverandør, som vil bygge min hjemmeside op hvis jeg fx vælger at give frokost?


Tak!
 



Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er korrekt med middagen giver 539 - 45% for fri morgenmad og frokost i diæt 

Broen er beløbet uden moms på konto uden moms ja

Du kan trække diæt beløbet fra dit overskud til skat (indberette er hvis du har ApS og er ejer eller ansat)

Du har ikke som sådan fradrag for kursus i udlandet med mindre det er noget der er opfølgning af din uddannelse, ikke for at lære marketing, website osv og dermed heller ikke rejsefradrag

Er det kunder har du fradrag for rejsen og hotel salgsfremmende lyder ok

Bespisning af leverandør eller kunde er kvart fradrag så du lægger 75% af prisen til dit resultat i skatteregulering - kvart momsfradrag o DK og jo ikke noget med moms i udlandet (stort beløb kan evt søges refunderet i moms)

Overvej en online bogholder - Bogen Fradrag 2022 indeholder regler og mere end 70 konkrete fradrag godt gennemgået https://jh-e-books.blogspot.com/2021/12/fradrag-2022-virksomhedens-vigtigste.html  du ser indholdsfortegnelse og fradragene i linket

vh John Hannover  

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)