Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Loyalitetspligt iforhold til opstart af konkurrende virksomhed

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Sep 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg ved ikke om jeg måske kan få ballade her:

Jeg er blevet opsagt hos min nuværende arbejdsgiver og har egentlig længe haft tanken om at skulle gå selvstændig.

Så jeg har lavet de indledende øvelser i min fritid.(Lave skabeloner til diverse ting som er arbejdsrelateret, udkast til forretningsbetingelser, udkast til etableringsbudget, udkast til logo osv.) <- Alle de ting er jo ikke brud på loyalitetspligt, såfremt det ikke foregå i arbejdstiden jo?

MEN, jeg har også registreret virksomheden så jeg fik cvrnummer til at skrive på de forskellige indledende dokumenter med, (så dum som jeg er) startdato, samme dag. Altså under opsigelsesperioden.

Mit spørgsmål er så:

Bryder jeg loyalitetspligten ved at få registreret virksomheden og få et cvrnummer, eller er det først hvis jeg aktivt arbejder med virksomheden, rent driftmæssigt, altså opsøger kunder, markedsfører osv.

Jeg registredede kun virksomheden for at få navnet og cvrnummeret og IKKE for at påbegynde driften af det.

Der er tale om et PMV.

Håber i har nogle gode råd eller lign. i denne situation.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Det tror jeg ikke nogen kan besvare. Har du startet op med noget for at lave noget i konkurrence med din arbejdsplads og du har loyalitetsforpligtelse, så vil du kunne beskyldes for netop det. I hvilken grad f.eks arbejdsretten så vil mene samme, er ikke til at sige

Loyalitetsforpligtelse betyder ikke, at du ikke i arbejdstiden må skabe konkurrence i samme felt - det gælder 24/7 - men der er bestemt også grænser for hvad arbejdsgiveren kan forlange i de forhold - også i forhold til krav om, at du ikke må arbejde med andet - eller være selvstændig ved siden af. Der skal ret meget til før den slags forbud accepteres i retten, men klart er det vel, at har du en loyalitetsforpligtelse, så må du ikke, heller ikke uden for arbejdstiden - lægge konkurrence ind

Du er opsagt og har så PMV (det kan du jo næppe leve af med under 50 t i omsætning) - jeg ville ikke umiddelbart være så bekymret. Stopper arbejdsgiveren din opstigelsesløn, så må du tage den derfra - og så er det fint hvis du har en fagforening

vh John Hannover
 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Dec 18
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du bliver ansat i en virksomhed bliver du automatisk omfattet af loyalitetspligten.

Det betyder at du ikke må handle på en måde der skader den virksomhed du arbejder i. Når dit ansættelsesforhold slutter er du stadig omfattet af loven om forretningshemmeligheder selvom det ikke er direkte nævnt i en eventuel kontrakt. Det vil sige, at du ikke må bruge den specifikke viden du kun kunne have fået i dit ansættelsesforhold (kundeliste osv.) til at "skade" virksomheden.

Du kan også være under en konkurrenceklausul, hvis sådan en klausul har fremgået af din kontrakt. Hvis du er underlagt en konkurrenceklausul betyder det som regel du ikke må tage arbejde for en direkte konkurrerende virksomhed, eller starte en sådan virksomhed. Sådan en klausul er som regel tidsbegrænset, da en virksomhed skal kompensere dig økonomisk i den tid du ikke kan påtage dig arbejde. 

Det er dog i sidste ende altid virksomheden der skal demonstrere at de har lidt et tab pga. din handling. 

Det vigtigste at være opmærksom på er loven om forretningshemmeligheder, det er der den balancegangen går. Så du skal altid spørge dig selv i den fæørste periode om din handling udelukkende er på baggrund af information du ikke kunne have fået på nogen anden måde end at være ansat, og om det skader din tidligere arbejdsgiver. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Bernard III:

Du kan også være under en konkurrenceklausul, hvis sådan en klausul har fremgået af din kontrakt. Hvis du er underlagt en konkurrenceklausul betyder det som regel du ikke må tage arbejde for en direkte konkurrerende virksomhed, eller starte en sådan virksomhed. Sådan en klausul er som regel tidsbegrænset, da en virksomhed skal kompensere dig økonomisk i den tid du ikke kan påtage dig arbejde. 


jeg mener en konkurrence kalusul bortfalder ved fyring, der må den med alt jeg husker, ikke videreføres - og uden fyring skal den så også være betalt

Det er kart hvis man har påført konkurrene INDEn man blev fyret så galdt den, men jeg læser det som handlingerne er efter fyringen, men kan huske galt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Dec 18
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

På sådan nogen detaljer er du nok lidt skarpere end jeg er John, så det kan sagtens være det er korrekt.

De fleste virksomheder der har en konkurrenceklausul i ansættelseskontrakten (selvfølgelig ikke alle), har den bare stående som standard fordi man tænker det er en god idé. Men at ligge og betale 40% eller 60% kompensation i 0-6 eller 6-12 måneder er som regel ikke en god løsning. Vi har selv skilt os af med klausulen, da det i de fleste tilfælde kan blive en stor omkostning med meget lidt til ingen gevinst. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ingen af Nilörn 500 nsatte i min CEO td hvvde konkurrenceklausul - den re dyr og ofte i virkeligheden vnskelig t opretholde

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Dec 18
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Præcis.

Så jeg tror heller ikke at trådstarter skal være super nervøs, men egentlig bare komme i gang! Smile

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)