Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lån fra enkeltmandsvirksomhed til ApS selskab.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Sep 23
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I alm EMV med personbesktning vil dt være fra dig seelv personligt du låner ud og du må jo altid hæve pengene under mellemregning i dit MEV.- men rente osv er dig personlig og ikke din EMV

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Sep 23
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Okay, mange tak for svaret.

Men kan jeg godt låne pengene inden jeg har betalt skat af dem. Lad os sige min EMV har en indtjening på 100.000 kr. Så låner jeg de 100.000 kr inden jeg har betalt skat af dem?

vh,
Nicklas
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :

nej - et lån er jo aldrig en udgift- det er jo alene penge mod et tilgodehavende -  så det kan du ikke bruge til at nedsætte årets skat og det er ikke din EMV der udlåner, det er dig personligt, men du må hæve alt du vil i din EMV uden det påvirker skat - det sparer bare heller ikke skat

få en online hjælper, for du ved for lidt om regnskab, til at være gør det selv helt ærligt. Det går alt for ofte rigtigt galt, og det koster ikke voldsomt at få lidt hjælp så man ikke ender med håret i skattepostkassen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Sep 23
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Okay - så lad mig komme med et eksempel, så jeg forstår det korrekt.

Hvis jeg tjener 100.000 kr i min EMV i september måned, også jeg låner dem ud, samme dag. Så behøver jeg ikke at betale skat af dem, hvis jeg får pengene tilbage fra lånmodtager, inden december samme år. Eller skal jeg først tage dem ud, betale skat, også kan jeg låne dem ud efter?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

NikkiFluss:
Okay - så lad mig komme med et eksempel, så jeg forstår det korrekt.

Hvis jeg tjener 100.000 kr i min EMV i september måned, også jeg låner dem ud, samme dag. Så behøver jeg ikke at betale skat af dem, hvis jeg får pengene tilbage fra lånmodtager, inden december samme år. Eller skal jeg først tage dem ud, betale skat, også kan jeg låne dem ud efter?

nej galt alt sammen. Du kan altid tage alt det du vil ud af din enkeltmands og altid sætte alt det ind du vil - skat har ikke med dine hævninger i alm EMV at gøre men det har heller ikke med dit lån til vens ApS at gøre som sådan
Du må altså sætte dig ind i skat for enkeltmands hvis du tjener penge i det, ellers kan det jo blive det rene råd, og du har fået forklaret om mellemregning hvor private hævninger og indsættelser sker

overvej bog om EMV inkl skat i personbeskattet EMV mm - billig e-bog lige til at downloade https://jh-e-books.blogspot.com/2020/03/personlig-virksomhed-og-aps.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 07:51
Hvor mange stjerner giver du? :

NikkiFluss:
Okay - så lad mig komme med et eksempel, så jeg forstår det korrekt.

Hvis jeg tjener 100.000 kr i min EMV i september måned, også jeg låner dem ud, samme dag. Så behøver jeg ikke at betale skat af dem, hvis jeg får pengene tilbage fra lånmodtager, inden december samme år. Eller skal jeg først tage dem ud, betale skat, også kan jeg låne dem ud efter?

Mit svar er lidt forsimplet, men jeg tror det er det der gør det lettest for dig ;-)

Du betaler skat af overskuddet i din virksomhed, overskuddet er (groft sagt) = Indtægter - Udgifter. Hvis du låner penge ud er det ikke en udgift, men blot en post på balancen (et tilgodehavende) og dermed ikke noget der påvirker resultatet/overskuddet.

Overskuddet (resultatet) i virksomheden opgiver du til skat en gang om året når dit regnskabsår er slut, for EMV er det kalenderåret, og du har lavet dit årsregnskab.

Hvis du laver et overskud på 100.000 og låner dem ud så vil dit resultat/overskud stadig være 100.000 og du har et tilgodehavende på balancen på de 100.000.

Det betyder at du skal betale skat af overskuddet på 100.000 hvis vi sætter den til 42% (antager du ikke bruger virksomhedsskatteordning) så betyder det at du har et tilgodehavende på 100.000 og samtidig en skyldig post på 42.000 (Skat).

Eller sagt på en anden måde, hvis du låner hele din likviditet ud så får du røven på komedie når der skal afregnes skat (og moms).

Hth
/Brian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Og som jeg lige ser Brians fine svar, er det ud fra du ikke anvender virksomhedsskatteordningen

Uden VSO = alm personbeskattet, er det samme om du hæver i EMV eller bruger penge du allerede selv har i banken, og lånet er fra dig selv, men du må gerne hæve pengene i din EMV men det er beskattede midler du låner ud i begge tilfælde.

Med VSO vil det være klogt at få råd fra en revisor, da det indgår i hæverækkefølgen hvis ikke strendt erhvervsmæssigt så lige med VSO bør du vide lidt mere

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Sep 23
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår det, mange tak for svaret! :)

Tilmeldt 23. Sep 23
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt med nu, tak for anbefalingen! :)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)