Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmabil, ApS/Holding

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Feb 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg håber her er nogen der kan hjælpe mig med at finde rundt i firmabil/egen bil junglen..

Jeg skal ud og købe en ny bil, og overvejer om det i den forbindelse kan betale sig for mig at gøre det via mit ApS eller Holdingselskab, og så have den som firmabil, i stedet for at købe privat. Det er dog rigtig svært at gennemskue hvad det betyder for økonomien, og om det kan betale sig..

Hvis mit ApS/Holding køber en bil til 400.000 (Køber man Ex moms eller med moms?), så kan jeg afskrive på værdien. Det giver mig et fradrag i virksomheden.. Men hvordan fungerer det, hvis jeg så efter 4/5 år vælger at videresælge bilen til mig selv? Der må være en besparelse der...

I de år vil jeg så skulle have bilen som fri bil, og beskattes af dette. Ryger det i topskatten? Da jeg kører en del privat, og dermed har et pænt forbrug i diesel og værkstedsregninger, er det ikke uoverskueligt meget dyrere, men det løber alligevel op. Med de nye regler for opjustering af miljøafgiften, vil jeg tro at jeg skal gå efter en elbil, og det vil så gøre, at jeg ikke har samme besparelse i dieselforbrug..

Jeg kan ikke rigtig finde ud af at jonglere rundt med tallene. Er der nogen der kan hjælpe mig igennem, med et par tommelfingerregler, så jeg kan finde ud af om det overhovedet kan betale sig, at køre bilen gennem firmaet, og om det i så fald foregår i ApS eller Holdingselskab?

Mange tak! 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Dit holding kan ikke give dig firmabil normalt. Det er holding og jo ikke drift

OM det betaler sig er tvivlsomt
Du får skat af fri bil og ja det er med topskatte grænse og ud over du betaler den skat, betaler du stadigt bilen + al drift selv i dit Drifts aps med penge du ellers kunne have 60% i lommen af efter skat, så det tvivler jeg på betaler sig med mindre du kører rigtigt meget privat og intet erhverv, som du ellers kan få kørepenge for uden skat hvis du er reelt lønnet

Det skal være i drift om det skal være

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak! Ja, det er lidt svært at vurdere om vi kører nok. Jeg vil tro 25000km, hvoraf 10000km erhverv.

Det der trykker mig lidt, er at hvis man vil købe en bil til 400.000, skal man i store længder, hive det dobbelte ud i topskat. Udbytte er udnyttet, så det kan ikke rigtig figurere her. Hvis virksomheden køber bilen, kunne man investere ’den anden halvdel’ i aktier i Holding, og dermed have lidt udbytte til at balancere udgiften.. Det, sammen med afskrivningen gør at jeg kommer tættere på en balance, i mine simple overslagsberegninger.

Jeg er bestemt ikke ret meget inde i skattedelen, så jeg ved ikke hvad jeg overser. Lyder det helt skørt?

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tina78:

Mange tak! Ja, det er lidt svært at vurdere om vi kører nok. Jeg vil tro 25000km, hvoraf 10000km erhverv.

Det der trykker mig lidt, er at hvis man vil købe en bil til 400.000, skal man i store længder, hive det dobbelte ud i topskat. Udbytte er udnyttet, så det kan ikke rigtig figurere her. Hvis virksomheden køber bilen, kunne man investere ’den anden halvdel’ i aktier i Holding, og dermed have lidt udbytte til at balancere udgiften.. Det, sammen med afskrivningen gør at jeg kommer tættere på en balance, i mine simple overslagsberegninger.

Jeg er bestemt ikke ret meget inde i skattedelen, så jeg ved ikke hvad jeg overser. Lyder det helt skørt?

Helt basalt så er noget af det du får mindre administration, men det er helt klart at det bedre kan betale sig at købe en billig bli med høje service omkostninger end en dyr bil med lave ditto. Topskab ændrer økonomien meget, men du skal næppe regne med at det er en god forretning at køre det som firmabil.

Jeg kender mange der gør det for at slippe for kørebog, men det er brugsafhængigt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg tror du skal få en revisor til at udregne eksempler for dig ganske enkelt. I alle fald skal du regne med det er drift der skal stille en firmabil til rådighed og er du i topskat er du jo i topskat med alt du får i skat af fri bil, så jeg kan ikke se det spille så meget ind
10.000 km erhverv . men nøje ført kørebog giver jo en stor skattefri kørsel - men kræver som nævnt, at du har en helt reel løn i selskabet (drift)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)