Jeg håber her er nogen der kan hjælpe mig med at finde rundt i firmabil/egen bil junglen.. Jeg skal ud og købe en ny bil, og overvejer om det i den forbindelse kan betale sig for mig at gøre det via mit ApS eller Holdingselskab, og så have den som firmabil, i stedet for at købe privat. Det er dog rigtig svært at gennemskue hvad det betyder for økonomien, og om det kan betale sig.. Hvis mit ApS/Holding køber en bil til 400.000 (Køber man Ex moms eller med moms?), så kan jeg afskrive på værdien. Det giver mig et fradrag i virksomheden.. Men hvordan fungerer det, hvis jeg så efter 4/5 år vælger at videresælge bilen til mig selv? Der må være en besparelse der... I de år vil jeg så skulle have bilen som fri bil, og beskattes af dette. Ryger det i topskatten? Da jeg kører en del privat, og dermed har et pænt forbrug i diesel og værkstedsregninger, er det ikke uoverskueligt meget dyrere, men det løber alligevel op. Med de nye regler for opjustering af miljøafgiften, vil jeg tro at jeg skal gå efter en elbil, og det vil så gøre, at jeg ikke har samme besparelse i dieselforbrug.. Jeg kan ikke rigtig finde ud af at jonglere rundt med tallene. Er der nogen der kan hjælpe mig igennem, med et par tommelfingerregler, så jeg kan finde ud af om det overhovedet kan betale sig, at køre bilen gennem firmaet, og om det i så fald foregår i ApS eller Holdingselskab? Mange tak! |
Dit holding kan ikke give dig firmabil normalt. Det er holding og jo ikke drift
OM det betaler sig er tvivlsomt
Du får skat af fri bil og ja det er med topskatte grænse og ud over du betaler den skat, betaler du stadigt bilen + al drift selv i dit Drifts aps med penge du ellers kunne have 60% i lommen af efter skat, så det tvivler jeg på betaler sig med mindre du kører rigtigt meget privat og intet erhverv, som du ellers kan få kørepenge for uden skat hvis du er reelt lønnet
Det skal være i drift om det skal være
vh John Hannover