Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattefradrag for aps´ afdrag på gæld til privatøkonomien

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 17. Mar 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja - jeg har googlet, og jeg ved godt, at det kan man ikke umiddelbart - men...
Jeg har lånt mit firma ca 150.000 fra min privatøkonomi, til at købe andele i et andet firma.
Dvs at mit firma ejer nogle andele og har en gæld til mig.
Andelene har en relativt begrænset værdi, då det ikke går bragende godt i det firma jeg har købt mig ind i.
I min optik har mit firma en gæld på 150.000 minus en teoretisk værdi = et rimeligt solidt underskud.
Det jeg kan læse mig frem til er at firmaet opbygger værdi ved at betale af på gælden, og dermed ejer mere og mere af andelene i det andet firma. Men når nu de andele ikke er mange basseører værd, giver det vel et underskud, mere end en værdiforøgelse?
Nu kan jeg så få konsulent løn, og vil gerne bruge den til at afdrage gælden til min privatøkonomi - og allerhelst uden at blive opkrævet virksomhedsskat undervejs.
Jeg har jo betalt skat af pengene en gang - og ja, jeg ved at det var ovre i min privatøkonomi, og at firma og privat er 2 forskellige ´entiteter´ - men er der ikke en vej rundt om det?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Et lån til indskud i køb af virksomhed - fra dig til virksomhed kan du aldrig for fradrag for, at tabes pengene er det også 0 fradrag og du kan ikke få løn eller andet uden skat

Havde du skudt 150.000 kr ind som selskabskapital - så kunne du heller ikke få dem ud uden skat MEN ved konkurs eller salg af det ApS - er der ikke skat af de 150.000 kr du måtte få ud

Det forskellen. Bundet kapital, fradrag i aktieindkomst ved tab. Lån til eget selskab  - dels krav om markedsrente og får du ikke det, kan du sættes i skat af 8% rente uanset du ikke har fået den

No way round - og risiko for skat af den rente du ikke har beregnet ved opdagelse og havde du taget proff hjælp, kunne ting være overvejet - konvertibler eller anparskapital og ellers korrekt lånebrev med rente der så også skal falde - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)