Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af privat bil til virksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Aug 18
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har en udfordring hvor jeg savner råd fra nogle af jer kloge mennesker herinde.

Jeg er selvstændig og ejer af et ApS i tilfælde af dette har nogen betydning for svaret.

Jeg har indtil nu betalt kilometer penge til mig selv for kørsel til kunder, men da min bil (en Volvo V60 D4 fra 2020 Momentum) nu er blevet 3 år, og har kostet en del i reperationer i år, overvejer jeg at sælge bilen til min virksomhed, og så i stedet blive beskattet af fri bil.

Som jeg har forstået det, så skal bilen sælges til virksomheden på markedsvilkår, hvilket giver fin mening. Men hvordan i alverden finder jeg en pris som er den "korrekte" for skat?

Der er i skrivende stund 8 biler til salg på bilbasen som er magen til, eller tæt på magen til min med kilometer og udstyr, men priserne på dem meget spredt.

Spændet på dem er intet mindre end 289.800-374.900,- eller med andre ord et spænd på 85.900,-

Det er jo ret svært at lave en konkret vurdering ud fra. Har så haft kontakt til flere forhandlere for at høre dem om en pris, og her går det så helt galt. jf. diverse forhandlere, så vil de ikke røre diesel biler lige nu, men dem hvor jeg har forklaret at jeg skal bruge salgsprisen på bilen har kommet med følgende bud til hvad deres salgspriser ville være:

250.000,-

279.000,-

290.000,-

310.000,-

Eller - et spænd på 60.000,-

Tager man alle priserne med, så er spændet nu på 124.900,- på det der burde være nogenlunde priser. 

Så, hvordan i himlens navn finder jeg en pris som jeg kan argumentere til skat for at den er korrekt? Indifferent

grunden til jeg er påpasselig er at jeg ved SKAT generelt set er relativt strikse på regler når det er handler imellem ejer og firma, så vil egentlig bare have det bliver gjort korrekt. Alternativet er jo at sælge bilen og købe en tilsvarende igennem firmaet, men det er en ret dyr øvelse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

tag den der i km og stand passer bedst og anvend og dokumenter. Alternativ er bindende svar fra skat til 450 kr men kræver meget klar beskrivelse og enkelt spørgsmål

Tager du den der passer absolut bedst - eller et snt af de nærmest og dokumenterer, så har du i alle fald ikke gjort noget ulovligt

Husk du både får skat af fri bil, mister km fradrag og betaler stadigt bilens køb og hele fremtidige drift, med penge du ellers kunne få ud som løn efter skat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Aug 18
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Og det er nok? 

Omkring økonomien som du kommer ind på sidst, så har du ganske ret, og jeg tager gerne mod feedback på argumenter mod. 

Der er tre grunde til den her "øvelse" om man vil. 

1: Bilen begynder at være dyr i drift. Den er lige blevet repareret for 6.000,- og står til en regning på mellem 10-12.000,- som kommer i nærmeste fremtid. 

2: Jeg har stadig behov for en bil der kan trække nok, men hvis vi kigger i stjernerne holder Diesel næppe sin pris for evigt. Faktisk er de allerede faldet voldsomt bare det seneste år. Hvis jeg køber bilen i firmaet for 300.000 (for at have det i runde tal), så koster det mig 3.000,- efter skat per måned. For det, har jeg så "fået" 300.000,- fri i privat økonomien. Virksomheden skal så som du skriver jo betale de 300.000,- men den har dog fordelen i at kunne trække de udgifter som relaterer sig til bilen fra. 

eks. Hvis jeg skal betale 12.000,- så skal jeg tjene omkring 24.000,- for at betale dette. Firmaet skal rent faktisk kun tjene de 12.000,- Det samme gælder forsikringer mm.

3: Lidt dækket af grund 2. Men jeg tager tabet på bilen nu. I virksomheden er jeg betydeligt mindre sårbar for et stort værdi tab af den her størrelse end privat.

Hvad der taler imod er de der knap 18.500,- skattefrit jeg betaler ud til mig selv i kørsel om året. Kørsel når man er ejer er skat dog mig bekendt også meget nidkære omkring, så i tilfælde af en audit skal jeg da i det mindste ikke tænke på den del. Jeg har kontor ca. 3 km. fra hvor jeg bor, så jeg mister ikke km. fradrag, til gengæld kører jeg ofte til kunder hvilket gør jeg ved en af de kunder jeg kører lænst for er i risiko for at ramme 60 dages reglen, og derfor skal balancere min kørsel meget.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har ret i, at hvis du skal betale 12.000 så skal du tjene 24.000 før skat hvis du er lidt oppe i topskat, ellers er det for højt.

Hvis firmaet skal betale en reparation på 12.000 så sparer de 22% selskabsskat af det

Du skal selv regne  - jeg tror ikke ikke det betaler sig med mindre bilen bliver så dyr, at den burde være udskiftet i alle fald - men regn 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)