Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kapital eller lån til Holding Selskab

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Jan 24
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej med jer
Jeg ejer et Holdingselskab (100%), som ejer et Driftselskab (100%). De er begge Aps'er. Jeg har oprettet dem med rullende kapital, så der står ingen penge på Holdingselskabets konto. Jeg skal nu bruge penge i Holdingselskabet til at købe andele i et 3. selskab. Hvordan gøres det smartest? Jeg har nogle af pengene i Driftselskabet, som jeg burde kunne låne til Holdingselskabet (og senere nedskrive gælden med udbytte - tror jeg). Resten skal jeg stille med fra privaten. Skal jeg lave en kapitalforøgelse af Holdingselskabet eller skal jeg lave et lån fra mig som privatperson?
Jeg håber nogen kan hjælpe mig. Tak.

Det skal måske nævnes at jeg er i gang med 1. regnskabsår.

Mvh. M
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46465
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:02
Hvor mange stjerner giver du? :

som du vil- Kapitalforøgelse binder penge men kan øge troværdighed for egen vilje, lån kan du få igen lige når du vil

Begge lån kræver låne breve og beregning og betaling af en markedsbasseret rente (det selskabet skulle betale i banken og pt -. hvis intet kan sandsynliggøres, ca 8%) både mellem de sambeskattede selskaber og fra dig til selskab og du indberetter renten til skat

Pengene vil ikke give fradrag ved tab for nogen af parterne som lån.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Mafo:
Hej med jer
Jeg ejer et Holdingselskab (100%), som ejer et Driftselskab (100%). De er begge Aps'er. Jeg har oprettet dem med rullende kapital, så der står ingen penge på Holdingselskabets konto. Jeg skal nu bruge penge i Holdingselskabet til at købe andele i et 3. selskab. Hvordan gøres det smartest? Jeg har nogle af pengene i Driftselskabet, som jeg burde kunne låne til Holdingselskabet (og senere nedskrive gælden med udbytte - tror jeg). Resten skal jeg stille med fra privaten. Skal jeg lave en kapitalforøgelse af Holdingselskabet eller skal jeg lave et lån fra mig som privatperson?
Jeg håber nogen kan hjælpe mig. Tak.

Det skal måske nævnes at jeg er i gang med 1. regnskabsår.

Mvh. M

Jeg synes du skal overveje lån med konvertibelt gældsbrev.

Hvis du aktiverer gældsbrevet til kapital har du 27% fradrag i tilfælde af tab hvilket du ikke har på hverken lån eller kaution, og hvis ikke du konverterer til anparter kan du få pengene ud igen uden finurligheder og omkostninger til revisorer.

Du laver så at sige en mulig kapitalforøgelse på et senere tidspunkt og udskyder beslutningen. Tjener du penge i drift betaler du det bare tilbage i form af udbytte til holding og skattefri udbetaling til dig.

Før i tiden blev der konstrueret IVS der ejede APS på den måde så man kunne trække al investering undtagen 1 kr ud igen privat når/hvis der kom penge.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46465
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:21
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:
Jeg synes du skal overveje lån med konvertibelt gældsbrev.
som du elsker men som dels er kompliceret, skal bygges helt korrekt ind i vedtægter fra start mm - og udløser skat ved indfrielse, hvis man ikke konverterer, og indre værdi er højere på det tidspunkt, så det kan være en dyr ting

Jeg ville nok overveje at tage risiko for tab og springe konvertibelt over, hvis ikke vi talte mio. Det er blevet langt mindre fordelagtigt efter skatte praksis + kompliceret oprettelse - i denne stil hvis man vil den vej.

  • Beslutning om konvertibelt gældsbrev træffes på generalforsamling i selskabet
  • Beslutningen anmeldes til erhvervsstyrelsen
  • Vedtægter ændres så vilkår for konvertibelt gældsbrev fremgår - vilkår om forrentning, forfaldstidspunkt, regler for konvertering, tidspunktet samt konverteringskursen ligesom vedtægterne skal have bestemmelser om betydningen af evt. ændringer i selskabets kapitalgrundlag forud for konverteringstidspunktet.
  • Vedtægterne skal også rumme bestemmelse om betydning af evt. ændringer i kapitalgrundlaget inden konverteringstidspunktet
  • Det konvertible lån skal fremgå af selskabets årsrapport og jeg ville også anbefale noteangivelse om hvornår der kan ske konvertering og til hvilken kurs.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)