Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukning af selskab

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Jan 14
Indlæg ialt: 12
Fra  Preben H. Larsen, Revisor HD Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har en kunde, der har en butik med tilhørende webshop (den sælger Italienske Specialiteter (Fødevarer)). Min kunde har ejermarioriteten via et Holdingselskab. Selskabet har en stor gæld til Holding, der igen har lånt pengene hos sin ejer (min kunde). Det går ikke særlig godt og kunden ønsker at afvikle selskabet. Der er varelager og inventar der overstiger kr. 50.000. Kunden vil gerne have det hele ud til sig selv inden fødevarerne bliver for gamle. Kan kunden købe det ud til sig selv og betale med modregning i sit tilgodehavende hos Holding, der så modregner i sit tilgodehavende i selskabet. Hvis ikke kan Holdingselskabet så købe det med modregning i tilgodehavendet hos selskabet? Kan varerne tages ud til indkøbspris? Det skal selvfølgelig pålægges moms. Inventaret er han villig til at købe ud til kostprisen.
Hvad mener i om den problematik?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

prebenl:
Kan kunden købe det ud til sig selv og betale med modregning i sit tilgodehavende hos Holding, der så modregner i sit tilgodehavende i selskabet

I bund og grund noget usikker fordi du virker til at være revisor og skriver fra en sådan, og så burde det her være standard - håber dog at få svaret korrekt stadigt

nej . kunden må købe af det selskab der ejer varen - og det er vel også det som er momsreg - og varen skal ud til indkøbspris + moms. 

Tilgodehavende hos holding kan kunden kun få direkte af holding og kun hvis der foreligger lånebrev og der skal være beregnet og betalt markedsrente (pt + 8% mindst) for at lånet er lovligt

Nej holding kan ikke købe det af drift  Igen er der både momsen galt - OG der mangler hele den forretningsmæssige begrundelse for at holding skal gøre det - det er jo en klar omgåelse, så det vil kunne gå rigtigt galt som ulovligt udtag fra holding. Han skulle have lånt pengene direkte til drift, 

Der mangler også forklaring på hvordan holding så har lånt penge videre til drift. Om korrekt lånedokument og markedsrente er respekteret mellem selskaberne (og det uanset sambeskatning)- det må løses inden lukning / konkurs. Det lyder som om, der har været lidt rigeligt "går det selv" over det hele, som kunne være undgået med korrekt rådgivning i tide

Han må købe varer til indkøbspris + moms og inventar til markedspris (find tilsvarende brugt) + moms

Tilgodehavendet i holding er alene mellem de to aftale partnere og drift må ikke rodes ind, Lukker holding er pengene tabt uden fradrag

Han bør måske kontakt www.earlywaring.dk 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)