Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udgifter til stiftelse og løn af ApS

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Jan 24
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Ohøj!
Jeg er igang med at lave et budget ift. at stifte et ApS og har i den forbindelse to spørgsmål, som jeg efter en del Google-søgning ikke kan få klarhed over.

1. Ved stiftelse skal man bruge 40.000 i egenkapital (kontanter, aktiver etc.). Hvis jeg har 40.000 i kontanter, kan jeg så bruge dem til at dække omkostinger ifm. stiftelsen? Altså advokat, bank, evt. pc. mv?
Det vil jo så gøre, at selskabet ikke har den påkrævede kapital efter stiftelsen. Men har man en periode hvor det er OK. Her tænker jeg at første faktura senden indenfor 1-2 måneder efter stiftelse.

2. I et selskab betaler man jo løn til sig selv. Hvad skal jeg påberegne af LOVPLIGTIGE udgifter til dette? Der er selvfølgelig noget forsikring og udgift til at lave en lønseddel. Men her tænker jeg på, hvad man ellers er påkrævet som virksomhed at betale ift. at have en medarbejder. SKAL man betale feriepenge, hvad med ATP osv?

På forhånd tak!
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

edb-kongen:
Ved stiftelse skal man bruge 40.000 i egenkapital (kontanter, aktiver etc.). Hvis jeg har 40.000 i kontanter, kan jeg så bruge dem til at dække omkostinger ifm. stiftelsen? Altså advokat, bank, evt. pc. mv?
Det vil jo så gøre, at selskabet ikke har den påkrævede kapital efter stiftelsen. Men har man en periode hvor det er OK. Her tænker jeg at første faktura senden indenfor 1-2 måneder efter stiftelse.


Der er ikke fradrag for stiftelsesomk så som advokat og gebyr, dog er der momsfradrag, men selve udgifter skal du lægge til igen i skatteregulering. Bank er blot udgift: Hvis din kapital falder til under halv skal du blot afholde generalforsamling der tager stilling til genetablering og det skal med i din årsrapport, men du må gerne køre videre, også med 0 eller minus, så længe du ved - og i GF tager stilling til genetablering

edb-kongen:
I et selskab betaler man jo løn til sig selv. Hvad skal jeg påberegne af LOVPLIGTIGE udgifter til dette? Der er selvfølgelig noget forsikring og udgift til at lave en lønseddel. Men her tænker jeg på, hvad man ellers er påkrævet som virksomhed at betale ift. at have en medarbejder. SKAL man betale feriepenge, hvad med ATP osv

først og fremmest skal du have lovpligt arbejdsskadeforsikring for alle ansatte - og det skal du også for den registrerede direktør, selv hvis denne ikke var lønnet, Bod 5000 + 3 års gebyr for at mangle

Dernæst er det meste frit - du skal have en ansættelse/direktør kontrakt - en ganske let en der siger fra hvornår og hvordan med løn og OM du skal være omfattet af ferielov,
Du SKAL ikke betale eller afsætte til ferie for dig selv hvis du er direktør, og så er der alene ATP , samlet ATP relaterede AUD osv, og barsel - og vi taler vel 5-10% MAX på lønnen 
Vil du afsætte til ferie, skal kontrakten sige det, og så er det 12,5% ca ekstra og du skal så afsætte det i regnskabet helt for andre ansatte - det giver jo så faktisk en skattefordel, da du første år afsætter fuldt til din ferie. 

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig med Johns kommentarer.

Til budgettet så udgør "Samlet betaling" p.t. 554 kr pr kvartal pr medarbejder

Arbejdsgiverens ATP-bidrag udgør (ved fuldtid) 594 kr pr kvartal pr medarbejder

"Samlet betaling" opkræves også af ATP, men det er ATP som organisation der blot administrerer bidraget til diverse "fonde/puljer". Skal ikke forvekslet med ATP som pensionsopsparing.

vh Steffen

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Og forresten vil der ved starten af det første regnskabsår som starter 01.07.2024 eller senere også være et lovkrav om at benytte et godkendt bogføringssystem (liste findes hos Erhvervsstyrelsen). Fås i alle prisniveauer alt efter behov.

Tilmeldt 25. Jan 24
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :
John og Steffen: TUSIND tak! Det gav dejlig klarhed! (så nemt kan det gøres)

Hvis man ikke laver det på fuld tid, ansætter man vel sig selv som direktør på en deltidskontrakt ikke?
Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 23:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeps. Det er bare at sætte et timeantal i kontrakten og få det lagt ind i lønsystemet som så vil beregne det rigtige ATP bidrag. Det vil også nedsætte "Samlet betaling".

Tilmeldt 25. Jan 24
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 00:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Kanon! Tusind tak 😊
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:04
Hvor mange stjerner giver du? :

edb-kongen:
John og Steffen: TUSIND tak! Det gav dejlig klarhed! (så nemt kan det gøres)

Hvis man ikke laver det på fuld tid, ansætter man vel sig selv som direktør på en deltidskontrakt ikke?

ja det bestemmer du selv men - det skal svare til det du faktisk gør, da det jo er mellem dig og en enhed du kontrollerer, så sæt det fornuftigt i % / timetal

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Jan 24
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak John :) Ja det er klart. Man skal selvfølgelig kunne stå på mål for det. :)

Tak for hjælpen og rigtig god dag!
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)