Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattefri udbetaling af kost/logi/kørepenge til medarbejder, hvad betyder det for firmaet?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Jan 24
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 01:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Er ny inden for det skattemæssige, fradrag osv og har nogle spørgsmål jeg er i tvivl om.
Jeg er håndværker med en enkeltmandsvirksomhed hvor der kun er mig pt.
Jeg har dog mulighed for at ansætte en som kommer langvejsfra og det vil betyde han skal overnatte her. Derfor har jeg nogle spørgsmål som jeg er i tvivl om hvordan det fungere.

1) Hvis jeg udbetaler Logi + Kost, 246+574, hvilket er skattefrit for ham men hvad det betyder det for mig? Betyder det at jeg udbetaler de penge til ham og selv får dem "refunderet" igennem skat? eller er det kun en % del af det som bliver refunderet?

2) Har prøvet at kigge mig lidt frem til det og hvis jeg forstår ret, så er det også muligt slet ikke at udbetale noget af det og at min medarbejder selv gøre det via skat? Hvilken ville være lettest for ham?

3) Hvordan vil et regnestykke se ud, hvis han kører Søndag aften kl 22 og hjem igen fredag kl 15 (1.5 times kørsel per vej) (som jeg har forstået det, så regner man ikke per dag mht hvad der skal udbetales men noget med per timer han er der divideret med 24?) og skal jeg også betale køre penge per vej? De er så også skattefrie men samme spørgsmål i forhold til kost + logi, betyder det at jeg udbetaler de penge til ham og selv får dem "refunderet" igennem skat? eller er det kun en % del af det som bliver refunderet?

4) som jeg har forstået det, så behøves han ikke at dokumentere noget som helst i forhold til kvittering på ophold eller diæter? så længe han / jeg kan bevise at han har arbejdet i de foskellige tidspunkter han får udbetalt de skattefrie penge?

På forhånd tak
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:51
Hvor mange stjerner giver du? :

1 Som alle udgifter i dit firma giver det fradrag og det sparer dig skatten af beløbet, op til topskat sparer du ca 40% og betaler 60% - for dig svarer det til samme i lønforhøjelse

2 han vil da langt foretrække at få det udbetalt, ellers skal du jo forhøje lønnen så han har beløbet minus skat

3 ja timer i forhold til 24

4 ja diæter skal blot dokumenteres ved opholdet 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)