I MindMe Management er vi netop nu i fuld gang med at oprette et kinesisk forbrugspanel, hvor idéen er at f.eks. danske virksomheder kan teste afsætningspotentialet for deres produkter på det kinesiske marked, eller undersøge generelle behov blandt kinesiske forbrugere.
Det kinesiske marked er eksploderende, og med et forbrugspanel kan man undersøge mulighederne for ens produkter inden man kaster sig ud i et eksporteventyr, som kan ende i det modsatte, hvis ikke kineserne kan lide produkterne.
I første omgang samler vi 1.500 kinesere i panelet. Paneldeltagerne er alle købestærke unge. De er fundet via universiteter, og er dermed fremtidens forbrugere. Det er et bevidst valg, at vi kun har koncentreret os om de købestærke unge forbrugere, da det er dem der er relevante og potentielle kunder.
Der findes allerede nu fantastiske historier om danske eksporteventyr i Kina. Bestseller har kæmpe succes dernede. På en konference, hvor danske politikkere var I Kina, var der en studerende der rejste sig op og takkede for de 2 ting Danmark havde givet kineserne. HC Andersen og Jack & Jones.
Der er store udgifter forbundet med oprettelsen af sådan et panel, og vi tilbyder derfor interessenter, at træde ind. Vi kan tilbyde undersøgelser i panelet for investeringerne, logoer på merchandise til paneldeltagerne og vores konsulenter i Kina.
Kunne du være interesseret i at blive interessent i projektet, så lad mig høre fra jer, så vi kan aftale nærmere. jan(a)mindme.dk
Vi har lige fuldtidsansat en Kineser til at hjælpe os ind på det Kinesiske marked. Jeg ved ikke lige om der er synergi, det kan jeg ikke overskue før jeg har drukket min morgenkaffe.
Er det interessenter her i landet - eller eventuelle partnere i Kina? I så fald skal jeg lade info falde bl.a. den lille gruppe på 4-5 kinesere jeg har kontakt til (forretningsdrivende).
Lasse
Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic
Jeg håber morgenkaffen er løbet gennem kroppen, og at dit blodtryk igen er stabiliseret efter forskrækkelsen
Synergien er til at spore på den måde, at det mere eller mindre nok er det samme vi gør. Vi tilbyder en indgansvinkel til det kinesiske marked, gennem dels spørgeskemaundersøgelser blandt kinesere, og et fysisk forbrugspanel, hvor vi rejser til Kina, hvor deltagerne interviewes og tester produkterne. Vi har brug for en interessent/investor der vil gå med i projektet, og til gengæld laver vi merchandise sammen, og investoren får naturligvis adgang til undersøgelser i panelet. Det kunne sagtens være jer.
Lasse:
Det er primært danske virksomheder eller foreninger, der har interesse i det kinesiske marked, der er tale om. Idéen er at de som interessent investerer i panelet, og naturligvis får undersøgelser den anden vej rundt, samt markedsføring sammen med os.
Det sjove ved kina er at mange kinesere ikke kan se sig ud af den korruption der hersker i landet. Det er meget at hvis man skulle starte i landet som kineser er behovet for netværk meget større end f.eks. Danmark. Men det sjove ved det er at de ser mange udenlandske produkter for det behov de har som mennesker og ikke dem der står bagved som f.eks. de gør ved de kinesiske virksomheder.
Jeg holder også meget øje med det kinesiske marked til den dag hvor jeg har produktet klart til dem..
Korruption og iloyalitet er der masser af i Kina. Der er kæmpe store forskelle i deres mentalitet og vores. En stor fejl mange begår, er at underbetale kineserne. Vores konsulenter dernede får en rigtig god løn ift niveauet, og dette skaber layaliteten (på den måde er de nok ikke så meget forskellige fra danskere).
Sig endelig til, hvis du vil have testet afsætningspotentialet for dine produkter i Kina. Vi forventer snarest, at have et panel med 1.500 kinesere klar.
Det lader til at vi endnu en gang svømmer rundt og leger i samme sø...
Hos Userneeds har vi planer om at etablere et webpanel i Kina ultimo 2006/primo 2007.
Vi havde dog forestillet os noget i størrelsesordenen 1-10 mill kinesere for at kunne tilbyde et sample der nærmer sig noget repræsentativt.
Problemet med webpaneler i Kina er dog, at penetrationen er markant lavere end i Skandinavien og derfor vil det primært være interessant for kunder, der vil teste digitale produkter. Der er simpelthen alt for stor usikkerhed i forhold til den generelle kinesiske befolkning og den kinesiske internetbefolkning.
Men lad os snuppe et møde en dag - vi har jo i dén grad sammenfaldende interesser.
Jamen det er dejligt med nogen i samme sø, der er jo masser af plads.
Lyder spændende med jeres webpanel, men det vil være noget der ligner umuligt at lave en repræsentativt webpanel, da MANGE kinesere ikke har internetadgang, eller mulighed for det overhovedet. Derfor har vi i første omgang koncentreret os om den købestærke målgruppe, som er den mest interessante, men da vi har konsulenter dernede, har vi planer om, at udvide det, så vi senere kan uddele fysiske spørgeskemaer, så vi kan tage et rigtig repræsentativt udsnit. Men uanset hvad er det slet ikke nødvendigt, at have så mange mennesker i panelet for at det bliver repræsentativt. Problemet opstår hvis man har tiltænkt at sende spørgeskema ud til alle i panelet og så krydse fingre. Derfor bliver vores respondenter udvalg til hver opgave, enten på målgruppen, eller på et repræsentativt udsnit af den købestærke gruppe.
Hvis det er for at tjekke afsætningspotentialet for en virksomheds produkter, er det slet ikke interessant at have et repræsentativt udsnit, da der ikke er et stort potentiale for nogen produkter i de små afkroge af Kina. Derfor koncentrerer vi os om de områder, hvor virksomheder rent faktisk etablerer sig, frem for at sende skemaer ud i områder, der aldrig bliver relevante for danske virksomheder.
Men ja, lad os da endelig mødes en dag. Lader til, at vi har mange af de samme ideer.
En anden ting. Er dog slet ikke enig med dig i, at det kun vil være relevant for virksomheder med digitaler produkter. Tværtimod. Der er handelsbarierer på området, og de har masser af producenter i Østen, der laver langt billigere ting end vi gør. Det skal være produkter med vestlige karakter, da de hungrer efter at blive vestlige. Derfor har Bestseller klaret sig fantastisk. I Danmark er de måske ikke såååå trendy, men de har været skide gode til at markedsføre sig. Lave shops og shop-in-shop løsninger, så det SKRIGER af vesten.....
Det samme kan ske for MANGE andre danske produkter i et ekploderende kinesisk marked.
Et panel på 1-10 millioner for at få det repræsentativt???
Nu bliver jeg nysgerrig. Hvad er ideen med sådan et gigant-panel?? Om du har et par tusinde medlemmer eller 100.000. gør ikke den store forskel for repræsentiviteten... Når først 1000 besvarelser er rundet, så flytter yderligere besvarelser kun marginalt på konfidensintervallerne.