Hej i (selvbygger)hytten. To spørgsmål 1) Jeg er lidt forvirret over hvordan man bedst tilrettelægger sin virksomhed rent skattemæssigt. Det drejer som et forlag, som jeg i første omgang vil oprette til udgivelse af en enkelt (egen) bog. Fokuset er på den ene bog, men senere skulle virksomheden gerne kunne danne grundlag for flere (egne/andres) udgivelser, foredragsvirksomhed og/eller konsulentvirksomhed, dog alene som enkeltmandsfirma. Planen er at få bogen trykt og på markedet for egne private midler. Det er meningen at det skal ske under virksomhedsordningen, da udsættelse af beskatningen til tidligst næste år er vigtigt pga SU (og fordi eventuelt overskud evt gerne skulle kunne anvendes til nye aktiviteter i virksomheden). Desuden vil der ikke være overlap imellem mine private aktiviteter og det jeg laver i "virksomheden" (eller rettere det vil der. Jeg bruger min egen computer, "lokaler" i privaten osv, men ikke noget jeg på nogen måde vil forsøge at trække fra nogen steder og derfor vel underordnet Skats lup) og jeg foretrækker at holde tingene helt adskilt rent regnskabsmæssigt (ja, jeg ved jeg hæfter personligt for det jeg gør erhvervsmæssigt, men den eneste gæld virksomhedsdriften vil få er til mig selv...) Men hvad med de penge jeg skyder ind i starten? Det er jo midler, der helst ikke skulle beskattes, når virksomheden begynder at tjene penge. Jeg har læst lidt på Skats sider, blandt andet her http://www.skat.dk/SKAT.aspx?action=openall&oId=133919&vId=201050&i=11 . Her står om mellemregningskontoen: "Hvis du vil overføre kontante beløb fra din private økonomi til virksomhedens økonomi, kan du overføre pengene til mellemregningskontoen i stedet for at foretage indskud på indskudskontoen. Mellemregningskontoen er virksomhedens gæld til indehaveren. Den er uforrentet, og indeståendet på kontoen skal du ikke medregne, når du opgør virksomhedens kapitalafkastgrundlag. Hvis du bruger mellemregningskontoen, betyder det bl.a., at du kan tilbageføre beløbene skattefrit til din private økonomi uden om hæverækkefølgen - i modsætning til beløb på indskudskontoen, som du skal tilbageføre til den private økonomi i hæverækkefølgen." Det ser jo godt ud. Men så fortsætter det: "Du kan ikke bogføre beløb på mellemregningskontoen på det tidspunkt, hvor du starter virksomheden." og det ser jo ud som om jeg ikke kan bruge den mulighed til at frede mit indskud. Hvad menes med "på det tidspunkt"? Kan jeg i stedet lave indskuddet dagen efter at jeg har fået et CVR nummer eller hvad? Og hvis ikke, hvad er alternativet? 2) Når det færdige manuskript er klar er udgiftplanen følgende - Trykke og kuverter (udgift) - Oprette webshop med tilhørende indløsningsaftale hos PBS (udgift) - Sende bogen ud til anmeldere og andre, der kan være med til at promovere bogen (udgift til porto) - Vente på at ordrerne vælter ind ;) Det er jo udgifterne til de tre første pinde jeg selv vil finansiere og trække fra. Er der ben i det? |
Hey!
Mit forslag er, at du opretter en erhverskonto i din bank til din virksomheden. Her kan du så overføre private midler til finansiering af dine udgifter. Når du så får nogle indtægter overfører du bare løbende de penge tilbage som du privat har lagt ud uden at blive beskattet eller noget. Så kan du selv styre om virksomheden skal gå i -, 0 el. +.
vh
Thomas