Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skatteovervejelser ved stiftelse af virksomhed (forlag)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Nov 06
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej i (selvbygger)hytten.

To spørgsmål

1)

Jeg er lidt forvirret over hvordan man bedst tilrettelægger sin virksomhed rent skattemæssigt. Det drejer som et forlag, som jeg i første omgang vil oprette til udgivelse af en enkelt (egen) bog. Fokuset er på den ene bog, men senere skulle virksomheden gerne kunne danne grundlag for flere (egne/andres) udgivelser, foredragsvirksomhed og/eller konsulentvirksomhed, dog alene som enkeltmandsfirma.

Planen er at få bogen trykt og på markedet for egne private midler. Det er meningen at det skal ske under virksomhedsordningen, da udsættelse af beskatningen til tidligst næste år er vigtigt pga SU (og fordi eventuelt overskud evt gerne skulle kunne anvendes til nye aktiviteter i virksomheden). Desuden vil der ikke være overlap imellem mine private aktiviteter og det jeg laver i "virksomheden" (eller rettere det vil der. Jeg bruger min egen computer, "lokaler" i privaten osv, men ikke noget jeg på nogen måde vil forsøge at trække fra nogen steder og derfor vel underordnet Skats lup) og jeg foretrækker at holde tingene helt adskilt rent regnskabsmæssigt (ja, jeg ved jeg hæfter personligt for det jeg gør erhvervsmæssigt, men den eneste gæld virksomhedsdriften vil få er til mig selv...)

Men hvad med de penge jeg skyder ind i starten? Det er jo midler, der helst ikke skulle beskattes, når virksomheden begynder at tjene penge. Jeg har læst lidt på Skats sider, blandt andet her http://www.skat.dk/SKAT.aspx?action=openall&oId=133919&vId=201050&i=11 . Her står om mellemregningskontoen:

"Hvis du vil overføre kontante beløb fra din private økonomi til virksomhedens økonomi, kan du overføre pengene til mellemregningskontoen i stedet for at foretage indskud på indskudskontoen. Mellemregningskontoen er virksomhedens gæld til indehaveren. Den er uforrentet, og indeståendet på kontoen skal du ikke medregne, når du opgør virksomhedens kapitalafkastgrundlag. Hvis du bruger mellemregningskontoen, betyder det bl.a., at du kan tilbageføre beløbene skattefrit til din private økonomi uden om hæverækkefølgen - i modsætning til beløb på indskudskontoen, som du skal tilbageføre til den private økonomi i hæverækkefølgen."

Det ser jo godt ud. Men så fortsætter det:

"Du kan ikke bogføre beløb på mellemregningskontoen på det tidspunkt, hvor du starter virksomheden."

og det ser jo ud som om jeg ikke kan bruge den mulighed til at frede mit indskud. Hvad menes med "på det tidspunkt"? Kan jeg i stedet lave indskuddet dagen efter at jeg har fået et CVR nummer eller hvad? Og hvis ikke, hvad er alternativet?

2)

Når det færdige manuskript er klar er udgiftplanen følgende

- Trykke og kuverter (udgift)

- Oprette webshop med tilhørende indløsningsaftale hos PBS (udgift)

- Sende bogen ud til anmeldere og andre, der kan være med til at promovere bogen (udgift til porto)

- Vente på at ordrerne vælter ind ;)

Det er jo udgifterne til de tre første pinde jeg selv vil finansiere og trække fra. Er der ben i det?

Fra København
Tilmeldt 3. Apr 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 00:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey!

Mit forslag er, at du opretter en erhverskonto i din bank til din virksomheden. Her kan du så overføre private midler til finansiering af dine udgifter. Når du så får nogle indtægter overfører du bare løbende de penge tilbage som du privat har lagt ud uden at blive beskattet eller noget. Så kan du selv styre om virksomheden skal gå i -, 0 el. +. 

 vh

Thomas

Tilmeldt 25. Apr 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 00:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke helt nok bare at oprette en erhvervskonto, men næsten. Først og fremmest skal du sørge for at få billag på alt hvad du bruge i relation til din virksomhed. Du vil ikke få fradrag for udgifter du ikke kan dokumentere. Det kan godt ske du ikke får fradrag med det samme, for skattemyndighederne kan være lidt firkantede når der er tale om fradrag hvor der ikek er tilknyttet en indtægt. Hvis du allerede har købt noget, det være sog computer, printere mv skal du notere det ned og lægge det en en del af din virksomhed for ellers vil ikke få fradrag. Samtidig skal du tænke på momsen. Du skal have et CVR-nummer til din virksomhed og hvis din omsætning overstiger ca 50000 skal der betales moms, så allerede nu skal du urdere potentialet for du kan godt få fradrag for momsen på dine udgifter uden at du har tilsvarende indtægter 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Det skal siges at det du har læst fra Skats hjemmeside vedrører den særlige mellemregningskonto i virksomhedsordningen, og det kan være en fornuftig ting at lave da du så senere kan hæve midler i virksomheden uden at det betragtes som en hævning. Dette er kun relevant hvis du vil anvende virksomhedsskatteordningen.

Det der menes med at der ikke må bogføres beløb på mellemregningskontoen i forbindelse med opstarten er at mellemregningskontoen er en konto der vedrører den løbende drift af virksomheden. Der kan ikke bogføres beløb på mellemregningskontoen på det tidspunkt hvor virksomhedsordningen påbegyndes. Dvs. i den åbningsbalance som man kan tale om bliver lavet ved indtræden i virksomhedsordningen.  Dette for at sikre at man ikke  opsamler et større indskud forud for anvendelsen af virksomhedsordningen.    Hvad du laver af indskud eks. dagen efter (den 2. januar o.l.) er derimod legale nok.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)