Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af min del af en virksomhed. Hvordan med.......?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 17. Feb 06
Indlæg ialt: 397
Fra  Rozone Scandinavia Skrevet kl. 08:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Da min kollega og jeg måske ikke er "stemte" for mere, at drive virksomhed sammen går vi begge med overvejelser om, om han skal købe min andel af virksomheden.

Værdisættelse osv. står vi selv for, da det gerne skulle ud af verden så hurtigt som muligt.
 
Men hvordan med bagefter. Den sum penge som jeg får ud af det... Hvad er smartest at gøre med dem ?
 
Jeg har ikke lyst til, at skulle betale skat af det hele nu og her... og slet ikke hvis det viser sig, at jeg skal bruge de fleste af dem til anden virksomhedsaktivitet.
 
Uden at jeg har meget forstand på det, så ved jeg at nogle evt. putter pengene over i fx et ApS, så de kan stå der. - og så skal jeg naturligvis betale skat af alt, hvad jeg trækker ud af selskabet til løn.
 
Men er det en idé?

Eller har I nogle forslag ?
Fra Valby
Tilmeldt 15. Mar 06
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Er Jeres fælles virksomhed et selskab eller et I/S ?

Ejer du din andel af Jeres fælles virksomhed igennem et ApS-holdingselskab eller ejer du din andel personligt ?
 
 
 
Tilmeldt 17. Feb 06
Indlæg ialt: 397
Fra  Rozone Scandinavia Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 3/23/2006 9:06:52 AM Forfatter: Thomas Medard Frederiksen

Er Jeres fælles virksomhed et selskab eller et I/S ?

Ejer du din andel af Jeres fælles virksomhed igennem et ApS-holdingselskab eller ejer du din andel personligt ?

 
Det er et I/S. Så jeg ejer andelen personligt.
Fra Valby
Tilmeldt 15. Mar 06
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er et I/S. Så jeg ejer andelen personligt.

I så fald kan du ikke umiddelbart "putte" pengene over i et ApS, men jeg vil anbefale dig at tage kontakt til en revisor med speciale i disse forhold - måske har han en idé til en løsning.
 
Måske er der en "Amino-revisor" som har et godt råd ?
 
Der er ingen tvivl om, at du vil få mest ud af dine penge, hvis de kan "ende" i et ApS, hvorfra du kan bruge dem til at investere i nye projekter, hvis du ønsker det.
 
 
 
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Kunne pengene ikke sættes ind på en etableringskonto?

Er der ikke noget med at indskud på en etableringskonto er skattefrit? Jeg kan ikke huske reglerne, men der er vist også nogle krav til hvordan penge på en etableringskonto skal anvendes når de engang skal ud igen.
 
Snak evt. med din bank...
 
mvh Carsten
Tilmeldt 17. Feb 06
Indlæg ialt: 397
Fra  Rozone Scandinavia Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm. Jeg kan ikke oprette/købe et selskab, som så køber min andel i I/S''et, og herefter sælger andelen til min kompagnon?

Tro mig, jeg aner intet omkring disse ting. Så hvis man kalder den slags for "fusk" - så er det bare sådan. Så skal det naturligvis ikke gøres på denne måde :)
Tilmeldt 17. Feb 06
Indlæg ialt: 397
Fra  Rozone Scandinavia Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 3/23/2006 9:34:48 AM Forfatter: Carsten Jacobsen

Kunne pengene ikke sættes ind på en etableringskonto?

Er der ikke noget med at indskud på en etableringskonto er skattefrit? Jeg kan ikke huske reglerne, men der er vist også nogle krav til hvordan penge på en etableringskonto skal anvendes når de engang skal ud igen.
Snak evt. med din bank...
mvh Carsten

 
Efter som jeg forstår. Så er det her så MAX 100.000kr om året man kan få lov at indsætte med skattefradrag.
Fra Valby
Tilmeldt 15. Mar 06
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Problemet med en konstalation hvor du opretter et selskab, som køber din del af I/S''et, og herefter sælger delen til din partner, er at hvis du skal have 100.000 for din andel - så er det den værdi de 50% af I/S''et har. Derfor er det også den pris som det nyoprettede selskab skal betale for de 50%.
Det betyder at det nyoprettede selskab vil betale 100.000 til dig for andelen, og herefter få 100.000 af din partner når han køber andelen af selskabet. Denne manøvre ender ud i at selskabet er kr. 0,- værd, og du stadigvæk har fået 100.000 privat, som du skal beskattes af :-(.
 
Jeg mener ikke at du skattemæssigt må lade det nyoprettede selskab overtage din andel for fx. 1 krone, og herefter lade selskabet sælge den selvsamme andel for 100.000. Skattevæsnet går glip af en masse skat i den forbindelse!.
 
Men som sagt - et råd fra en revisor vil være at anbefale i denne sag - måske er der et "smuthul".
 
 
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej SPF

 
Du er simpelthen kommet forkert fra "land" da du blev selvstændig og derfor er mit eneste bud, at du indbetaler beløbet på en pensionsopsparing, hvor du har fuldt fradrag
Tilmeldt 17. Feb 06
Indlæg ialt: 397
Fra  Rozone Scandinavia Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 3/23/2006 12:19:10 PM Forfatter: Karsten Hansen-Nord

Hej SPF

Du er simpelthen kommet forkert fra ''land'' da du blev selvstændig og derfor er mit eneste bud, at du indbetaler beløbet på en pensionsopsparing, hvor du har fuldt fradrag

 
De kommer ikke ind på en pensionsopsparing. Her kan jeg ikke "arbejde" med dem ;)
Side 1 ud af 2 (16 indlæg)