Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

trykprisen på magasin á la "M", VMAX eller bilmagasinet.

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

4 millioner!?? Hvis du tager et blad som VMAX, så kan jeg ud fra deres annonceringspriser og antallet af annoncer i deres blad, udregne at de max har 300.000 kr i annonceindtægter om måneden, altså mangler der 3,7 millioner kr. til at finansiere resten.  
 
Vi er enige om at de tjener deres penge på annoncører og selve blad salget ikke? ikke andre steder?Med et oplag på 50.000 vil det betyde at fortjenesten på hvert blad skal være mindst 74 kr, ex moms? hmm, det lyder noget vildt.
 
Kan du lige lave regnestykket for mig så jeg forstår, hvad de 4 millioner bruges på.
 
Mvh
 
Kim Sand Sørensen
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :
  4 millioner er måske også lidt højt sat, men stadig ikke helt galt.
 
Det kommer selvfølgelig an på hvilket magasin man kigger på. Der er også magasiner som ikke giver det store i indtjening og som sådan bliver holdt i live af indtjeningen fra andre mere overskudsgivende magasiner som det samme forlag/hus udgiver.
 
Men du kan jo vende regnestykket omkring M på hovedet:
 
Så vidt jeg husker ligger netop M på et oplag omkring 50.000. Hvis bladet sælges for ca. 80 kr (kender ikke lige prisen på M) inklusiv moms, så ser regnestykker således ud: 50.000 op i stykpris på 55 kr. (har taget moms og forhandlers fortjenest fra) = 2.750.000 kr. Det er altså den rå indtægt. Dertil kommer så indtægten fra annoncerne som du så i M''s tilfælde har regnet ud til at være ca. 300.000 (hvilket virker ret lavt). Men totalt lander vi så på en indtægt på lidt over 3 millioner pr. udgivelse.  Hvilket nok ikke helt forkert når man kigger på faste omkostninger (lokaler, lønninger m.m.), reklameudgifter, freelancere, fotografer, modeller, licensafgifter, layout, tryk og distribution.
 
/Jesper
www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion     jesper snabelA mediamouse.dk
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

  Jeg har lige taget et hurtigt kig på M og deres forslag Benjamin.

Det viser sig at Benjamin også er dem som står bag bl.a. VMAX
 
 
Det kunne jo være - hvis man virkelig er nysgerrig - at man kunne give dem et ring.
 
 
/Jesper
www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion     jesper snabelA mediamouse.dk
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 4/2/2006 9:26:12 PM Forfatter: Jesper Norbøll
4 millioner er måske også lidt højt sat, men stadig ikke helt galt.
[...]
Så vidt jeg husker ligger netop M på et oplag omkring 50.000. Hvis bladet sælges for ca. 80 kr (kender ikke lige prisen på M) inklusiv moms, så ser regnestykker således ud: 50.000 op i stykpris på 55 kr. (har taget moms og forhandlers fortjenest fra) = 2.750.000 kr.
 
80 kroner er lidt for højt, de koster kun 46,75 kroner - endnu mindrer hvis man abbonnere på dem.
 
50.000 x 46,75 = 2.337.500 kroner. Hvis forhandleravancen kun er 9 kroner giver det efter moms og forhandleravance et beløb på 1.420.000 kroner (46,75*0,80-9x50000).
 
Men som du selv skriver, har de nu nok annonceindtægter på over 300.000 kroner, især når man ser på deres annoncepriser.
 
- Absolut en interessant tråd at følge med i.
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 07:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim, Jesper m.fl.

Bilmagasinet, VMAX, M!, og de andre blade fra Forlaget Benjamin er fælles om mange ressourcer. De har derfor ikke behov for personale til alle funktioner på hvert blad.
 
Det forklarer måske VMAX regnestykket?
 
mvh Carsten
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Tak for de mange indlæg, mine tal er baseret på mine informationer fra VMAX annonceinformationerne og ved at kigge bladet igennem har jeg kunnet regne ud at deres annonce indtægter er MAX 300.000 på almindelige annoncer.
 
og som der også er skrevet tidligere så er prisen for et VMAX blad 48,75 kr momsen fra det = 39kr ved ikke nøjagtigt hvad kioskerne og tankstationerne tjener på sådan et blad, men mon ikke vi ligger over de 9 kr som der er blevet spået her i tråden. Hvis vi siger at avancen er 12 ex moms, eller 15 kr med moms. så er der 27 kr tilbage til at dække udgifter til udgivelsen.
 
Der er før i denne tråd blevet snakket om at trykprisen pr. blad ved et oplag på 50.000 styk, som vi snakkede om ligger på 15-20 kr. så er der altså 7-12 kr tilbage til at dække omkostinger til journalister, diverse løn, layout osv. eller i kr. 350.000 - 600.000 hvilket også burde være muligt for dem, i og med de helt sikkert har alle disse folk i deres eget hus hos Forlaget Benjamin A/S
 
Men for lige at komme tilbage til det tidligere omtalt bladbudget på 4 millioner, så virker det MEGET vildt at skulle bruge 4 millioner for at få det til at køre rundt.
 
Hvis vi ser på "COVER" som er med i TV2''s "alt på spil" så sagde hende direktøren på et tidspunkt at der skulle bruges mindst en millioner til at starte op, og det endda med et oplag på ca. 20.000. Vi må regne med at hun ved hvad hun snakker om. Jeg kunne måske forestille mig at et sådant modeblad har flere en annonceindtægter end VMAX, da de generelt er meget klistret til med diverse reklamer. Ved ikke hvad prisen er for "COVER" men den ligger helt sikkert ikke ret meget over de 50kr hvis ikke under.
 
Så vi snakker stadig om at 4 millioner om måneden er helt vildt for at udgive et blad lignende VMAX, M eller andre.
Men Forlaget Benjamin er helt sikkert et forlag som ligger godt, i og med 50,5 % af firmaet ejes af Bonnier Publications A/S og de dermed mere eller mindre råder over en skare af trykker og layout folk, til et minimum af den pris vi andre skal give.
 
Mvh
 
Kim Sand Sørensen
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige en lille ting til:

Et blad til 48,75 kr i butikkerne og et oplag på 50.000 styk, må vel max kunne give en omsætning på 39kr ex moms * 50.000 =  1.950.000 + annonceindtægter 300.000 = I alt 2.250.000 i omsætning om måneden og så har jeg ikke indberegnet faste abonnenter som, får bladet til en noget lavere pris. Der er faktisk minimum 15.000 af slagsen. så vi ender nok nærmere på omkring 2.000.000 i omsætning. på en måned, ved et oplag på 50.000 styk på et blad som VMAX.
 
Men hvad så ved et oplag på 20.000 styk? jo trykprisen bliver nok lidt højere, mens layout, journalister og diverse anden løn ikke bliver laverer bare fordi oplaget bliver mindre. Man kan nok regne med at trykprisen ca. bliver halveret i forhold til et oplag på 50.000 styk dvs vi kan trække mindst 400.000 ud af regnstykket, og distributionen ud til diverse.
 
Jeg har lige været inde og tjekke Forlaget Benjamins Årsregnskab for 2004. Her havde de et bruttoresultat på 67 mio på 8 forskellige magasiner. Så der må da være en lille avance på bladene! Med 112 ansatte betød det 39 mio i personale udgifter og årets resultat lød på 19 mio efter skat. Så det er da rimeligt ok.
 
Men de udgiver også omkring 400.000 blade/magasiner om måneden!
 
så altså noget lignende 14 kr ex moms tjent pr. blad før udgifter til personale og lign. Og ser man på at mange af deres magsiner tit sælges til fx 35 kr og nogle gange meget lavere ved abonnering, så må der være en del fortjeneste på de her blade. Men som sagt så har Benjamin jo en super partner i Bonnier Publivations som trykker det hele for dem.
 
 
 
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :
hmm,
 
Jeg syntes ikke rigtigt der kommer nogle svar på mine sidste to indlæg, har jeg ret eller?
 
Måske sidder der en som ved noget om denne branche og ønsker at give os nogle oplysninger? :-)
 
Mvh
 
Kim Sand Sørensen
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Come on ikke flere kommentarer?
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Oplag er en ting og antal solgte eksemplarer noget helt helt andet. Som i Tv2 "Alt på Spil" sælger Cover kun 12000 eksemplarer ud af et oplag på 20 000 mener jeg.
Jeg har lige været inde og tjekke min avance pr. solgt blad (er ved at starte et badmintonmagasin op) og den ligger altså ikke på mere end 25-30 kr pr. solgt eksemplar hos DCA, som distribuerer stort set alle blade i Danmark, som ikke er lavet af Aller eller lignende.

Jeg tror din forventede indtjenning på salget af bladet er urealistisk højt. Jeg budgetterer simpelthen med at annonceindtægter skal dække alle næsten alle udgifter. Indtægterne fra salg af magasinet bliver så overskuddet - okay jeg har også kun et oplag på 5000, men håber du kan følge tanken.

Det er fantastisk vanskeligt at drive et blad, det er en meget usikker branche og den økonomiske gevinst er ikke stor medmindre du driver flere blade samtidig.
Side 2 ud af 3 (23 indlæg)