Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat af lager

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 1. Jul 08
Indlæg ialt: 164
Skrevet kl. 04:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Det er nu lykkedes jer at holde mig vågen til fuglene er begyndt at synge udenfor mit vindue, og det er gode tegn *smil* I har et fantastisk forum her.

For rigtig mange gode timer og indlæg siden handlede min aften om et -for mig uafklaret spørgsmål nemlig forståelsen af begrebet "skat af lager".... og det gør det stadig, så håber at finde en venlig sjæl her, der kan forklarre mig det min revisor desværre ikke formår.

Jeg driver virksomhed med salg af bedre brugte ting, og har derfor et meget stor lager, som jeg naturligvis beskattes af, men hvordan foregår dette rent regnskabsteknisk?

Jeg håber at måtte møde et eksempel der strækker sig over mere end et indkomst år.

Endvidere vil det være ualmindeligt spændende at høre om nogen af jer kender andre -af SKAT godkendte modeller for status, end den yderst tidsberøvende (og dermed indtægtsnedsættende) optælling stykke for stykke.

Glæder mig allerede til at deltage her.... Men NU er det vidst først tid til at smide fødderne på hovedpuden. (0:

Med venlig hilsen  

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Du tæller dit lager op, og modregner dette(indkøbspriser)i dit varekøb.

Fra år til år er det således kun forskydningen i dit varelager, der får indflydelse på resultatet.

Enten fysisk optælling eller lagerstyring via f.eks. EDB(er måske ikke hensigtsmæssig i din branche.

Tilmeldt 1. Jul 08
Indlæg ialt: 164
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Tusind tak for din hurtige reaktion!

(Jeg mistede desværre min RIGTIG GODE revisor sidste år, og min nuværende må jeg nok se i øjnene, ikke er den rigtige for mig).

HÅBER at der er tålmodighed for en uddybning / og et par spørgsmål mere *smil*. 

Eksempel:

Der står for 50.000,- varer (indkøbspriser) på lager 31/12-08.

I årets løb er der købt varer for 100.000,-

Om jeg forstår det rigtigt skal jeg så beskattes af (100.000,- (varekøb) - 50.000,- (lagervarer) =) 50.000,-

Pr. 1/1-09 "overføres" de 50.000,- varer regnskabet, og står som aktiver i min forretning.

Rigtigt?

Og det er så nu "jeg falder af", for nu er jeg jo så blevet beskattet af de for 50.000,- varer.

Hvis vi så siger (at jeg er en rigtig dårlig handelsmand (0: og) at ovenstående for 50.000 varer fortsat står på lager 31/12-09.

Og jeg i år 2009 køber for 100.000,- varer, hvoraf der står for 40.000,- varer på lager pr. 31/12-09.

Hvordan ser regnstykket til brug for udregning af skat af lager for indkomstår 2009 så ud?

______________________________________

Om jeg får varer forærende, er der jo en 100 % fortjeneste ved salg.

Men er det en "dårlig" forretning at få varer foræret -hvis de står på lager ved årsskiftet beskattes jeg jo af dem?

Skal jeg på modtagelsesdagen bogfører forærede varer -de har jo en værdi, men jeg har jo givet 0,-?

______________________________________

Om jeg (indenfor min branche) valgte at lave lagerstyring som nedenstående eksempel.

Ville jeg mon så få godkendt min status, om jeg udregnede en gennemsnitspris på indholdet af effekter i en kasse -selvom effekterne havde forskellig værdi?

Eksempel: købt 10 forskellige effekter for indkøbspris 100,- / gennemsnitlige stk. pris 10,-

(Der må fileme findes en lettere godkendt metode, end den meget tidskrævende jeg bruger i dag). 

______________________________________

Trækkes fradaget for en indkøbt varer først når varen sælges?

eller

Trækkes fradraget for en indkøbt varer når (den dato) den indkøbes?

_______________________________________

På forhånd TAK!

Med venlig hilsen

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tingfinder Kram,

Du bliver nødt til at tænke ud af boksen, og se på det din virksomheds regnskab i et bredere perspektiv end kun varelageret.

Beskatningen af din virksomhed sker på grundlag af dit samlede resultat i virksomheden og altså ikke kun bevægelserne på dit lager.

Eksempel 1:

Omsætning :   DKK 100.000
Vareforbrug:   DKK   50.000 ***
   -----------------
Bruttofortjeneste:  DKK   50.000

Som jeg forstår dit spørgsmål så handler det meget om vareforbruget (som altså kun et af flere komponenter i det samlede regnskab).

***
Varelager primo: 0
+ Køb i perioden: 100.000
- varelager ultimo:  50.000
= vareforbrug: 50.000

 

Med venlig hilsen

Casper Larsen
CL Regnskab
Regnskabsassistance til kr. 200 pr. time

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jamen det er stadig kun forskydningen, der spiller ind på regnskabet, og dermed beskatningen, så jeg kan godt

følge Tingfinders spørgsmål.

Hvis varelageret nu kun er 40k året efter, er det kun 10k, der får indflydelse på vareforbruget/beskatningen.

Tilmeldt 1. Jul 08
Indlæg ialt: 164
Skrevet kl. 00:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Casper

Tusind tak for at også du vil hjælpe! *smil*

Ja mit regnskab er mere end blot beskatning af lager. Men det er (fortrinsvis) beskatningen af lager jeg ikke forstår, og da jeg finder det vigtigt at jeg som erhvervsdrivende har styr på den del (da jeg bl.a. tænker at der må være stratetisk gode økonomiske løsninger at hente om jeg kender regnskabsteknikken for netop denne del af mit regnskab), er det blevet mig vældig presserende at forstå netop hvordan denne del "hænger sammen".

Med de bedste hilsner

Tilmeldt 1. Jul 08
Indlæg ialt: 164
Skrevet kl. 00:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Tak for at du stadig "hænger på"! *smil*

Er der et andet ord for "forskydning" (som jeg er klogere til at forstå (0:)?

Måske der også findes et sted i Bogføringsloven eller???? Hvor jeg kan gå ind og læse om "begrebet" skat af lager?

Du skriver klip:

Hvis varelageret nu kun er 40k året efter, er det kun 10k, der får indflydelse på vareforbruget/beskatningen.

Klip slut.

Skal jeg forstå det sådan at de for 50.000,- varer (i mit eksempel) jeg havde 31/12-08, og fortsat havde 31/12-09 blot tælles med ved status (altså 31/12-09)?

Er det fordi at de for 50.000,- varer der står på lager 31/12-08 tilføres regnskabet som aktiver pr. 1/1-09 at jeg ikke skal se dem som dobbelt beskattede ved årsopgørelsen for 2009 (jeg tror jo ind til jeg ved bedre, at de beskattes både ved årsopgørelsen for 2008 og 2009)?

Fik du resultatet 10k ved at sige:

Varekøb 2009 = 100.000,-

Minus

Varelager 31/12-08 og fortsat 31/12-09 = 50.000,-

= 50.000,-

Minus

Varelager 31/12-09 (indkøbt i 2009) = 40.000,-

= 10.000,- (10k)

???? -Er det det ordet "forskydning" betyder?

*smil* Jeg vil altså også have et citat!!!!

"Der findes ikke kloge og dumme mennesker, der findes blot dem der ved mere end andre"

 Med venlig hilsen

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Hermed eksempel:

 

År 1 Varelager 50K

Varekøb 100k

-Varelager 50 k

Vareforbrug 50k

 

År 2 Varelager 40k

Varekøb 100k

Varelager primo 50 k

Varelager ultimo -40 k

Vareforbrug 110 k

 

Forskydningen i varelageret er 10 k(50k-40k), som tillægges varekøbet(vareforbruget)!

Håber, at det hjalp lidt. 

Tilmeldt 1. Jul 08
Indlæg ialt: 164
Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

TUSIND tak for dit eksempel!

Det kunne bruges -tallene er til at forstå!

Så må jeg se at få mig sat ind i fagudtrykkene, for de spænder ben for min forstand! *smiler til dig*.

Tror jeg har fundet mig en ide til ny brugbar status udregning (under afprøvning). Men lader spørgsmålet stå åbent. Gode ideer kan "man" aldrig få nok af.

Mine to øvrige spørgsmål ang. hvis jeg tager imod ting, og fradrag ved varesalg står fortsat åbne for mig, til svarene er der i den ene eller anden form. "søg og du skal finde".

 Rigtig god weekend til alle.

Venligst

Fra 9830 Tårs
Tilmeldt 6. Feb 08
Indlæg ialt: 197
Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Efter min mening skal du optælle dit lager til dine udsalgspriser når du skal lave status.

For at finde værdien af varelageret regner din revisor som i følgende eksempel:

Varekøb: 25.000

Salg: 50.000 + varelager (udsalgspris) 50.000 = 100.000 Varekøb i %  = 25 %

Værdi af varelager 25 % af 50.000 = 12.500

Der efter bliver dit dækningsbidrag:

Varesalg:            50.000

Varekøb:             25.000

 - Varelager:        12,500

Vareforbrug         12.500

Dækningsbidrag  37,500

 

Når du køber brugte ting kan du ikke holde styr på den enkelte tings købspris, der vil givetvis også være ting du kassere, som ting du ikke giver noget for. Hvis du kommer til at handle med dyrere ting, hvor indkøbsprisen måske vil være højere procentsvis kan du selvfølge lave en lagerliste hvor du har købsprisen opført, det er der vist også krav om at der bliver fra politiets side ved visse varegrupper. det hedder vist en kosterbog og man skal have en bevillig.

Forskydningerne i varelageret lader du revisoren om at holde styr på det forvirre bare.

 

 

Skrold antikvariat Antikvariske & brugte bøger, Militær- og krigshistorie samt historie generelt.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)