Jeg har modtaget en kreditering fra min leverandør grundet manco på levering. (Udenlandsk, EU-leverandør) Hvordan bogfører jeg lige den mest hensigtsmæssigt? Kan jeg lave en faktura til leverandøren, som så bliver udlignet med tilbagebetalingen eller er det mere korrekt at lave et finansbilag? Og i så fald hvilke konti skal påvirkes? Bonusinfo: Jeg har Økonomi og lagerstyring i E-conomics.
mvh Heine
"He who has begun his task is half way done. Have the courage to begin!"
Din modtagne kreditering fra din leverandør er dit bilag, du skal således ikke begynde at lave fakturaer.
Du kreditere varelageret (da jeg går ud fra varerne sendes retur til leverandøren), og debitere så leverandøren (kreditoren), såfremt du ikke har betalt ham/hende, vil det udligne hans tilgodehavende, og der skal ikke foretages yderligere. Hvis du har betalt, så får du et tilgodehavende, som du udligner når du modtager betalingen.