Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag for forbedring af erhvervslejemål i privat-ejet villa med interessesammenfald

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Oct 06
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle, Jeg har prøvet at trawle indlæg igennem men tror mit er lige specifikt nok - omend jeg ud fra diverse diskussioner aner en del faldgruber. Jeg prøver at se om jeg kan lave følgende set-up. Jeg køber en villa privat. Denne består af 3 etager (samlet 174 m2). Stueetagen har/bliver anvendt til erhverv/butik med seperat indgang og vinduebutiksfacader (som jeg dog overvejer at nedlægge). Jeg har selv en et par ApS'er hvoraf jeg påtænker at indflytte et (mindst) af driftsselskaberne ind i underetagen (helt alm. grafisk virksomhed med omsætning på 300-500.000K). Virksomheden har tidligere on/off haft kontorer andre steder men nu tænker jeg at det passende kan flytte ind i underetagen - problemet er selvfølgelig at jeg umiddelbart bliver beskattet privat omend jeg kan opnå nogle fradrag ala vedligeholdelse, ejendomsværdiskat etc. Der er vist også en fordel ved at leje ud til erhverv på samlede ejendomsværdiskat. Stue-etagen er i miserabel forfatning og udlejes i dag for meget symbolsk leje da det mest minder om et besat hus. Jeg påtænker derfor at udleje til symbolsk leje for 1000-2000 pr. md mod at erhvervslejer istandsætter (og delvis forbedrer) lejemål til rimelig stand. Jeg tænker så at denne istandsættelse vil være fradragsberettiget i virksomhedsregi (eller muligvis 'blot' afskrivningsberettiget men det er dybest set det sammen blot forskubbet i tid & rum). Så spørgsmålet er kan en konstruktion som denne flyve? Kan der være problemer med interessesammenfald? Kan det give problemer med senere ejendomsavancebeskatning? Skal erhvevslejemålet bindes til virksomheden en bestemt periode? Er det overhovedet besværet værd - jeg anslår at istandsættelse og forbedringer nemt kan løbe op i 200-300.000 DKK. Mvh Simon
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej - Der vil som udgangspunkt ikke være fradragsret for forbedringsudgifterne. Der er tale om indretning af lejede lokaler hvor forbedringerne kan afskrives men her sker afskrivningen som var der tale om afskrivning på egen bygning, på grund af interessesammenfaldet. Spørgsmålet er jo som bygningen overhovedet opfylder kravene for skattemæssig afskrivning.

Samtidig skal du ikke forvente dig at du kan sælge ejendommen skattefrit. Afhænger lidt af fordelingen og hvordan ejendommen er/skal vurderes.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Der kan i det hele taget ikke afskrives skattemæssigt på kontorbygninger!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 02:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Her taler vi jo så også om grafisk virksomhed.- Det kan også godt falde ind under kontor i afskrivningslovens forstand hvis vi taler om desk top publishing eller noget i den stil men taler vi om trykkeri er det ikke kontor.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 13. Oct 06
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 08:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svarene - bliver lidt usikker på nogle af jeres svar.

* Hvorfor skulle ejendommen ikke kunne sælges skattefrit - blot fordi den er 35% erhverv, når den købes for 100% private midler - jeg forstod at man kunne flytte ind i den privat og så få den tilbage til beboelse og dermed undgå ejendomsavancebeskatning risiko (altså jeg bor jo i den i den hele perioden).

* Betyder ovenstående at jeg ikke kan fradrage forbedringer men godt istandsættelse? Er det er sted hvor man kan få en fornemmelse af hvad falder under hvad?

* Der er tale grafisk design af offline/online bannere, annoncer og web-sites.

* Skal det forstås sådan at det er interessesammenfaldet der gør at jeg ikke kan afskrive - hvor udtalt skal et sådan interessesammenfald være? Hvis man nu kun ejer knap 50% ændrer det så tingene?
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 02:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Du vil senere kunne sælge den skattefrit hvis der på salgstidspunktet ikke længere er erhverv i (eller dette kan holdes under 25%).

Det man kan sige vedr. forbedringer contra vedligeholdelse er at det alene er vedligeholdelse/slitage opstået i din ejerperiode der vil kunne fratrækkes. Dvs. man måler i forhold til ejendommens stand på dit købstidspunkt.

Hvis vi alene tager om design via computere og ikke produktion ja så falder det ind under kontorlokaler uden afskrivningsret.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)