Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aps som IT-freelancer

Side 2 ud af 3 (30 indlæg)
Fra 9500 Hobro
Tilmeldt 7. Aug 06
Indlæg ialt: 269
Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :

dotnetkonsulent:

1) Kan det passe at der kan være en skattemæssig fordel ved at oprette et aps fremfor enkeltmandsfirma?

- jeg har hørt en "historie" om at de var muligt at trække 90.000 ud pr. år med en beskatning på kun 25% (hvilket jeg synes lyder mærkeligt :D), kan det passe? 

Det er korrekt - du vil dog have betalt selskabsskat af de 90.000 FØR de udbetales som udbytte.

 

Free Gant Chart Viewer for Microsoft Dynamics NAV.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :

OK...jjam...vi lader den blive der så.......!

Forholdene skal naturligvis vurderes nærmere!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

I et ApS...vil det da også være klogt at forsikre sig.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Udbyttereglerne er op til 47k 28% skat/fra 47k-100k 43%/fra 100 og opefter 45%

For ægtepar kan der dobbles op.

Ja....det er betalt selskabsskat før udbytteudbetalingen.

Fra 9500 Hobro
Tilmeldt 7. Aug 06
Indlæg ialt: 269
Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

>I et ApS...vil det da også være klogt at forsikre sig.

Enig - men jeg har nu valgt rådgivningsansvarsforsikring fra :-)

Og det er nu rat at vide at - hus-bil-kone-hund-osv ikke bliver solgt hvis man er uheldig

Free Gant Chart Viewer for Microsoft Dynamics NAV.

Tilmeldt 17. May 08
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

jjam:

>I et ApS...vil det da også være klogt at forsikre sig.

Enig - men jeg har nu valgt rådgivningsansvarsforsikring fra :-)

Og det er nu rat at vide at - hus-bil-kone-hund-osv ikke bliver solgt hvis man er uheldig

Er det teoretisk muligt at komme i den situation (med forsikring), og hvad skal der til?

Tilmeldt 17. May 08
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Hej!

Udbyttereglerne er op til 47k 28% skat/fra 47k-100k 43%/fra 100 og opefter 45%

For ægtepar kan der dobbles op.

Ja....det er betalt selskabsskat før udbytteudbetalingen.

Tak for al din hjælp Peter :) - jeg er rigtigt glad for dine fakta! 

- Som jeg forstår dine satser kan skatteprocenten ikke overstige 45%, ligemeget hvor meget man tjener, og jeg beregner min nuværende skatteprocent (som fastansat, hvilket jeg gætter på svarer til aflønning som enkeltmandsfirma!!?) til 45,4% (formel: 1-løn_efter_skat/løn_før_skat) - jeg går derudover udfra at topskatten vil få skatteprocenten yderligere opad ved højere indtægt end min nuværende.

Så det lyder som om at jeg kan få flere penge ud ved at have et Aps. Er det korrekt forstået?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hmm...du skal lige huske på, at du har betalt skat 25% i Aps`et!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 02:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Der kan være meget god ide i at drive IT-freelancervirksomheden som ApS:

- Risikobetragtningen er en ting.

- IT virksomheden tjener formentlig mere end indehaveren/anpartshaveren har behov for at tage ud som løn. Drives virksomheden som personlig virksomhed vil det kun være muligt at investere den overskydende indtjening i obligationer, ejendomme og visse investeringsbeviser hvis udgangspunktet er at man ønsker at lade den overskydende indtjening stå i virksomhedsordningen som opsparet overskud med en foreløbig beskatning på 25%. I et anpartsselskab kan disse midler investeres i aktier m.v. og selskabet vil kunne sælge disse aktier skattefrit ved salg efter 3 års ejertid. Dvs. man har større handlefrihed med hensyn til investeringer i et ApS.

- Skal der på et tidspunkt optages en medejer, eller kommer sammenlægning med anden virksomhed på tale, er en selskabsmodel klart at foretrække da det giver større muligheder.

- Det er fuldstændig korrekt som det bliver sagt at man i et ApS har mulighed for at udlodde udbytte, som et supplement til løn op til topskatten. Der skal betales 25% selskabsskat af udbytte der udloddes ja, men den samlede beskatning ved udlodning af udbytte op til grænsen for de 28% udbytte er stadigvæk lavere end en samlet beskatning på ca. 60%.  

Og ja: Uanset om vi taler om den ene eller den anden virksomhedsform vil det være klogt at forsikre sig.  

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:06
Hvor mange stjerner giver du? :

dotnetkonsulent:
aps (fremfor enkeltmandsvirksomhed) som selvstændig it-konsulent/freelancer?

Der er også A/S og SMBA-selskaber som mulighed med SMBA som det mest fleksible selskab med begrænset ansvar.

Desuden koster det næsten ikke noget ekstra at vedligeholde i forhold til et personligt selskab. ApS og A/S kan være meget dyre at vedligeholde.

MVH fra Ejler Ottesen 

 

Side 2 ud af 3 (30 indlæg)