Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Banker - lån - kapital ect.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Vil lige komme med en opfordring som kan gøre søgningen efter alle typer lån lidt mere overskulig for alle de nye amino bruger.
 
Lad os få samling på alle erfaringer med banker og udlånsvirksomheder i denne tråd.
 
Jeg kan klart anbefale Sparekassen Farsø http://www.sparfar.dk/ som nok er den mest iværksætter venlig i dette kongerige, under side til samme http://www.sparfar.dk/page1090.aspx
 
Hvad er dine erfaringer? del ud af din viden så andre ikke bruge tid og kræfter på en bank hvor det ikke bliver til noget, eks. er min private bank (danske bank) ikke ret samarbejdsvillig, selv om de har de nye kom-igang-lån.
 
Måske er det bare mig personligt de ikke bryder sig ret meget om- det ved jeg dog ikke. Men er det sådan landet ligger for dem så fred være med dem da.

Venligst

René Buch

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har de sidste timers tid været igang med at kigge på forskellige bankers sider, da jeg er på jagt efter hvor meget de forskellige banker tager for et lån på 125.000 DKK.

Er igang med at lægge budget for et selskab jeg skal have stiftet i 2007, så hvad har i andre af erfaring med bankerne - Hvor meget er rimeligt i rente for 125.000 DKK?

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 08:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Jesper,

Jeg fristes til at sige: Glem alt om renter!

Den største udfordring er helt klart at få bankerne med på ideen, og give dig lånet. Derefter, altså når du har fundet en bank som er med på ideen, så kan du begynde at forhandle renter.

 

mvh Carsten

Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Her er en kopi af indlæg i en anden tråd men af samme relevans:

 

 

Hej Camilla 



Du er i de overvejelser som de fleste selvstændige står overfor - nemlig hvordan skaffer man sig likviditet? Og som så mange andre, henvender du dig hos banken som typisk nok forsøger at sælge dig penge til en uanstændig høj rente - du stiller sikkerhed for pengene og derfor bør renten naturligvis være langt lavere end de 8-9,5% du er blevet tilbudt. Du bør under ingen omstændigheder betale mere end 5,5%. Lektionen er her endnu engang, at banker er ikke til for dig. De er en forretning der forsøger at tjene mest muligt på dig. Husk det og ager derefter! 



Nu er du så heldig at have en ejerbolig med friværdi som ikke er helt ubetydelig(hvis priserne da ellers holder?). Men som udgangspunkt har du kun belånt din ejendom med 50%(husk at tjekke om du betaler bidrag i forhold hertil - kreditforeningen gør ikke af sig selv, dig opmærksom på, hvis du betaler for meget) og har derfor mulighed for at belåne helt op til 80% med et realkreditlån. Det skulle dække det du har brug for.

 

Banken har tilbudt dig en boligkredit?! Nu ved jeg jo ikke hvilken bank du anvender men er den tilknyttet en kreditforening, bør du spørge din såkaldet rådgiver, hvorfor han/hun ikke anbefaler dig at optage et større kreditforeningslån. Det burde han/hun have gjort!!



Et kreditforeningslån indeholder en række fordele som et banklån(boligkredit, prioritetslån, kreditlån) ikke kan tilbyde og bør være den første kilde til finansiering, enhver iværksætter med fast ejendom søger. Vel og mærket hvis du vælger de rigtige lån og går i en stor bue uden om rentetilpasningslån og andet bras.

 

Illusionen om at du  kan adskille privatøkonomi og virksomhedsøkonomi er smuk - men en illusion. Hvis du ikke stiller sikkerhed vil du som minumum skulle hæfte personligt. Og så er du lige vidt. At låne pengene fra familie vil jeg altid være meget varsom med - ikke mindst hvis man selv har formue. Så er det lidt "kedeligt" at nyde godt af andres velvilje for at undgå risiko. Risikovillighed er et grundvilkår som selvstændig.



Spørgsmålet er derfor ikke, hvordan du undgår risiko ved kapitalfremskaffelsen men derimod hvordan du minimere den og samlet økonomisk(privat/erhverv) får det bedste udgangspunkt.

 

Der er også stor forskel på de forskellige kreditforeninger mht. egnethed for iværksættere. Husk på, at boligens friværdi er din egen kassekredit og din bedste bankforbindelse, overhovedet. Men ikke alle kreditforeninger er lige fleksible og egnede. Når jeg læser herinde på Amino kan jeg se, at det faktisk er meget få som er opmærksomme på kreditforeningsvalget i relation til iværksætteri(NOTE måske jeg skulle afholde et foredrag herom).



Det er også helt tydeligt, at valg af lån og de deraf forskellige muligheder valgene tilbyder i form af sikkerhed og indtjening, er der nogen usikkerhed omkring.

 

Altså - lad dig ikke narre til at tro banken er til for dig, din fars penge har det bedst i hans lommer og brug din "egen" bankforbindelse - boligen - først

og fremmest.



Med venlig hilsen

 

Poul Stubkjær

Partner i RealRåd A/S


 


Quote
Dato:
31-10-2006 12:28:11 Forfatter:Camilla Amtrup

Hej



Hvad skal et lån til opstart af egen (fysiske) butik koste? Jeg låner 300.000 - der fungerer som en kassekredit. Banken tager sikker
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)