Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra enkeltmandsvirksomhed til 2 ejere...

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Oct 06
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Så blev det min tur til at nasse lidt på jeres viden :-)

 Jeg ejer og driver i dag en enkeltmandsvirksomhed på 5 år, for at fastholde en af mine kernemedarbejdere er vi blvet enige om at hun hun skal købe sig ind i virksomheden med en ejer andel på ca. 20 - 30 % svarende til en værdi på ca. kr. 1.000.000,00

Mit spørgsål går på, hvad nu ? skal min virksomhed værdisættes, og i såfald af hvem ?, det skal vel ændres til et I/S eller et aps, hvad anbefaler i ?

Ideen er at hun på sigt skal eje ca. 40 % og at jeg over en 3-4 ård periode trækker mig tilbage fra diften og helleigere mig andre projekter så hun til sidst driver det hele på egen hånd...

På for hånd tak.  

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Ja...der skal sættes værdi på.

Ud fra det hæftelsesmæssige vil jeg nok anbefale et ApS samt et holding til jer hver.

Der findes også SMBA, som andre her på sitet nok kan fortælle dig mere om, idet jeg

fraråder mine klienter af gå ind i en SMBA-konstruktion.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

renomanden:
skal købe sig ind i virksomheden med en ejer andel på ca. 20 - 30 % svarende til en værdi på ca. kr. 1.000.000,00

DVS at I har selv foreløbig som forhandlinggrundlag fastsat en pris på  din nuværende, kørende virksomhed på KR 3-5.000.000. I kan selv fastsætte en endelig pris og vilkår over overdragelse.

Men beregning af de skattemæssige konsekvenser før effektuering kræver mere viden og eksempelvis et regnskab.

Peter Revisor peger på, at SMBA-selskaber er en mulighed, som han ikke anbefaler.  

Det har imidlertid en række fordele og giver jer mulighed for fortsat samarbejde med begrænset hæftelse med meget stor frihed til at aftale hvad der passer til jeres situation.

Der stiftes eksempelvis et nyt fælles driftselskab (SMBA) og et holdingselskab (SMBA) for hver af deltagerne. Dette nye selskab kan gradvis overtage driften af den nuværende personlige virksomhed mod betaling af visse vederlag. Der laves en/flere aftaler herom, hvor disse vederlag fastsættes og hvor prokura, kapitalindskud, arbejdsvederlag/overskud af arbejde ETC defineres. Herved kan udbytteandel og de fakto ejerskab fastsættes.

Det nye driftselskab kan financieres fra dig selv ved leasing og gradvis overførsel af aktiver til det nye selskab, når dette er i stand til at betale herfor. 

Fortsættelse af din virksomhed med flere ejere/deltagere kræver tid til at tænke det igennem, planlægge handlinger og formalisere virksomhedsformen.  Jeg argumenterer normalt og vedvarende for BEGRÆNSET ANSVAR, marginelt 25% skat efter ALLE relevante fradrag med mest fleksible og effektive form for ALLE virksomheder: SMBA.

I kan også vælge ApS og/eller A/S formen. Det koster bare langt mere og har mange flere regler, som skal overholdes. Det KOSTER også en hel del mere.

I skal selv snakke det igennem og sætte jeres tanker på papir i korte notater, så jeres tanker kan indgå i en formel forretningsmæssig strukturering.

Formalisering af konkrete aftaler, prokura og selskabsstitelser kan formentlig nemt gøres på 10-15 timer. 

I burde have råd til advokat og revisor til KR 1500 til 2500 per time. OG det løber meget hurtigt op og kan blive MEGET dyrt.  Denne form for assistance bør indkøbes i det nystiftede selskab, hvis det af tryghedsgrunde SKAL gøres.

Et af mine selskaber ekspederer rutinemæssigt stiftelse af SMBA-selskaber for medgået tid til KR 360 per time afregnet per minut. Prisen sættes formentlig snart op med 1 KR per minut.

Vi har omfattende regnskabs- og skattemæssig ekspertise.

MVH fra Ejler Ottesen 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)