Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

familielån

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har været så heldig at mine vil hjælpe med en del af opstartskapitalen i mit anpartsselskab.

Men hvordan skyder de pengene i virksomheden, på den bedste måde? Her tænker jeg både for dem og for mig, og hvordan det påvirker dem/mig skatteteknisk o.s.v.
 
Håber at høre fra jer
 
Kristian
Tilmeldt 20. Apr 06
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis de ikke skal eje noget af selskabet bør de låne pengene til dig, som derefter selv stifter selskabet. Alternativt vil de komme til at eje en del af selskabet.

 
Lånet fra dine forældre til dig kan, hvis I laver det som et anfordringslån, være uforrentet. Hvis du betaler rente skal de angive det i deres selvangivelse som renteindtægt og du som renteudgift på din selvangivelse.
 
/Jakob
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :
ok tak
Og i hvilket omfang kan de låne mig penge? Hvor stort et beløb, hvis det skal være uforrentet?
Kunne de give mig pengene?
 
Kristian
Tilmeldt 20. Apr 06
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Lånet må ikke være større end at renterne svarer til maks-grænsen for gaver mellem forældre og børn. Grænsen er i 2006 kr. 53.900 pr. forælder. Dvs. 107.800 hvis du har begge forældre endnu.

 
Du kan således låne i omegnen af kr. 2.156.000 (107800/0,05), hvis man argumenterer for at markedsrenten er 5%.
 
Dermed fik jeg også svaret på dit andet spørgsmål - de må i alt give dig kr. 107.800 pr. år - forudsat at begge forældre lever. Dine bedsteforældre, oldeforældre og børn må i øvrigt give dig samme beløb. En evt. ægtefælle må maks få kr. 18.800 pr. svigerforælder.
 
/Jakob
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak det fyldige svar :-)

Jeg tror vi ender på ca. 100.000 kr, så det holder sig jo indenfor gavegrænsen.
 
Ville der være nogle fordele i at låne pengene fremfor at få dem?
 
Kristian
Tilmeldt 20. Apr 06
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Kun hvis du har brug for lidt fradrag (i form af renteudgifter) og dine forældre ikke bliver beskattet hårdt nok i forvejen... ;o)
Nej - jeg mener ikke der er nogen fordel ved at låne pengene fremfor gave... hvem vil ikke også hellere ha en gave end gæld? Du kan jo også altid give dem en gave tilbage - bare den holder sig under grænsen.
 
/Jakob
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 4/20/2006 12:56:58 PM Forfatter: Jakob Haaning

Lånet må ikke være større end at renterne svarer til maks-grænsen for gaver mellem forældre og børn. Grænsen er i 2006 kr. 53.900 pr. forælder. Dvs. 107.800 hvis du har begge forældre endnu.

Du kan således låne i omegnen af kr. 2.156.000 (107800/0,05), hvis man argumenterer for at markedsrenten er 5%.
Dermed fik jeg også svaret på dit andet spørgsmål - de må i alt give dig kr. 107.800 pr. år - forudsat at begge forældre lever. Dine bedsteforældre, oldeforældre og børn må i øvrigt give dig samme beløb. En evt. ægtefælle må maks få kr. 18.800 pr. svigerforælder.
/Jakob

Det er ganske enkelt noget sludder der her bliver sagt. Selvfølgelig må lånet da være større end nævnt. Et rentefrit anfordringslån er et rentefrit lån, uanset om hovedstolen så er 10.000 kr. eller 10.000.000 kr.
 
At man accepterer rentefri lån i familieforhold har intet med gaveafgiftsgrænsen at gøre. Det handler om at der ikke er grundlag for at foretage en fiksering af kursen når det drejer sig om anfordringslån og det var en væsentlig grund til at retsikkerhedsudvalget tilbage i 1996 anbefalede at man ikke ændrede hidtidig praksis som accepterede rentefri anfordringslån i familieforhold.
 
Vedr. dit spørgsmål om lån contra gave: Det er altid sjovere at få en gave end et lån. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 06
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for præciseringen! Jeg troede egentlig at gavegrænsen gjalt her også. Lidt utroligt at den mulighed ikke forlængst er fjernet...

Men godt for iværksættere med velhavende og risikovillige forældre :)
 
/Jakob
Tilmeldt 26. Jun 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :
att. Bent Zimmermann,

 

Er det så korrekt forstået at mine forældre kan låne mig f.eks. 750000 kroner til drømmeandelslejligheden uden at de eller jeg bliver beskattet af det?

 

Martin

Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 391
Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 26-06-2007 21:56:56 Forfatter: Harmonie
att. Bent Zimmermann,


Er det så korrekt forstået at mine forældre kan låne mig f.eks. 750000 kroner til drømmeandelslejligheden uden at de eller jeg bliver beskattet af det?


Martin


 

Nu hedder jeg godt nok ikke Bent Zimmermand - men ja det er korrekt.

 

Kravet er, at i indgår en skriftlig aftale med dine forældre om at du ¨låner XXX kroner rentefrit af dem. Aftalen skal være indgået FØR du får udbetalt pengende, dateret og underskrevet af begge parter. Desuden er det et krav at det står i aftalen af dine forældre kan kræve at du betaler hele lånet tilbage straks de måtte ønske det (altså på deres "anfordring").

 

Hvis ovenstående betingelser er opfyldt kan dine forældre - eller hvem som helst du kan få til det - låne dig lige så mange penge det skal være. Det er rentefrit for dem og dig.  (Det skal naturligvis stå i aftalen at lånet er rentefrit).

 

Er ovenstående betingelser ikke opfyldt, vil dine forældre blive tvunget til at betale skat af en fiktiv renteindtægt (som de jo kunne have tjent ved at låne pengende til andre). Desuden kan du risikere at blive gavebeskattiget af den renteudgift som du skulle have betalt hvis dine forældre ikke var så flinke :-)

 

For at være 100% sikker på at aftalen accepteres af SKAT vil jeg også anbefale at man ringer til SKAT og beder dem godkende aftalen skriftligt - INDEN man går i gang med at overføre nogen penge.

 

Det lyder til at dine forældre er rigtig flinke - så det kan jo være de med tiden ligefrem vil eftergive dig lånet. Det kan de også gøre uden at der skal aflevere penge til skattefar. De kan give dig en gave på et eller andet sted over 100.000 om året, uden at du bliver gavebeskattiget af dette (ring til SKAT for at få det maximale årlige beløb der kan gives skattefrit hvert år - det bliver indexreguleret). Det beløb der eftergives hvert år skrives blot ind i aftalen - og efter ca. 7 år har mor og far foræret dig en lejlighed.

 

Vola :-)

 

Mvh

Jan

 

cand.merc.jur

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)