Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tigge og plage

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Apr 06
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har med stor interesse fulgt diskussionen om at hjælpe hjemløse med at markedsføre deres budskab i gadebilledet for at få folk til lommerne. Jeg har i 7 år arbejdet med målgruppen - dels som salgs- og pr-ansvarlig i Hus Forbi, og i de seneste par år som redaktør på samme avis.

I løbet af perioden har avisen gennemgået en eksplosiv udvikling - ikke mindst takket være det faktum, at en stor del af Købehavns tidligere tiggere har fundet ud af, at de rent faktisk kan tjene penge ved at blive autoriserede sælgere. Vi har i dag godt 230 sælgere, der hver måned generer et salg på godt 40.000 aviser.
Ud over at det er forbudt (og medfører bøder på 500 kr.) at tigge, så vil det for langt de fleste opleves som noget uværdigt - og for bidragyderne være en form for almisse eller holdkæftbolsje. Kort sagt ikke nogen  winwin-situation.
 
I princippet er de selvstændige købmænd, der skal agere som alle mulige andre købmænd, hvis de vil gøre sig håb om at få solgt nogle aviser. De skal investere i et lille varelager, de skal selv finde de oplagte salgssteder, de skal opdage at deres fremtoning og optræden kan tiltrække og frastøde potentielle kunder, og dermed udvikle nogle af de sociale og i denne sammenhæng forretningsmæssige kompetencer, som kan forøge deres indtjening.
 
Sælgerne komme til os, hvis der er problemer, som de umiddelbart ikke selv kan løse. De kommer også med forslag til avisen på indholds-siden. De overbringer kommentarer, ideer, ris og ros fra læserne/køberne, og udviser en meget stor loyalitet og et medejerskab for hele projektet.
 
Projektets idé handler ikke kun om penge. Sælgerne bestemmer selv, hvor meget de vil arbejde - og hvornår. Et andet element går på selve mødet mellem sælgeren og køberen...et møde som næppe ville finde sted, hvis den hjemløse valgte at tigge.
Det møde kræver noget af sælgeren og af køberen, men vi oplever at sælgerne udvikler relationer til køberne, som er helt unikke. Der er faste kunder, der udveksles gaver til jul og fra tid til anden biograf- eller koncertbilletter. Ikke som nådegave, almisse - eller hvor er det synd for dig... men som anerkendelse og tak for god betjening.
 
Vi er altid interesseret i at få hjælp, men vi betragter projektet som en social virksomhed, der skal agere som enhver anden business. Vi får ofte henvendelser fra iværksættere, reklamebureauer og andre kreative, der gerne vil yde en eller anden form for bidrag eller assistance. Og det er langt fra altid, at udbyttet af anstrengelserne står mål med arbejdsindsatsen.
Så et godt råd til alle jer, der både har ideer og kompetencer, og som gerne vil bidrage til at gøre livet lidt lettere for mere udsatte grupper: Brug den nødvendige tid på at researhe, eller kontakt nogle af de organisationer og projekter som kunne have brug for jer - og spørg dem, hvad de kunne have brug for hjælp til.
 
Bedste hilsner
 
Hus Forbi
Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas Hye-Knudsen alias Hus Forbi

 
Først et stort velkommenher på Amino og der efter vil jeg godt udtrykke min store respekt, for jeres enorme rbejde for en svag gruppe der meget ofte har det svært.
 

Venligst

René Buch

Fra Skærbæk
Tilmeldt 11. Oct 05
Indlæg ialt: 713
Fra  Eventbooker.dk Skrevet kl. 01:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Thomas

Jeg vil ligeledes udtrykke min glæde over jeres arbejde. Det er helt fantastisk, og det bringer mennesker sammen på tværs af skel - om end det kun er i nogle minutter. Men jeg er sikker på, at det højne mange hjemløse.

Nu hvor du opfordrer til, at vi spørger hvad vi kan hjælpe med, så vil vi da mægtig gerne spørge om dette i MindMe. Hvad har brug for? Jeg vil gerne tilbyde, at I kan få et par spørgsmål med i en af vores undersøgelse, vi foretager blandt en repræsentativ udvalgt gruppe af den danske befolkning. Resultaterne af disse spørgsmål, kan dels skabe grundlag for en historie i kan bringe i Hus forbi, og til PR-arbejde, som vil skabe omtale i de danske medier. Jeg står naturligvis til rådighed for sparring omkring dette.

søger ligesindede i Sønderjylland

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)