Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vognmand/smågods

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Aug 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil gerne starte som lille vognmand, dvs. med en varevogn, f.eks. en Fiat Ducato. Noget der kan være et par paller eller tre i.

Hvad skal jeg gøre først? Momsregistreres? Skal jeg være det når jeg køber varevognen?

Jeg er helt grøn mht. moms og regnskab. Findes der et lille kursus i det, man kan tage?

Varevognen er tænkt som mit eneste køretøj, så jeg skal betale moms af den, så jeg kan bruge den privat, omend det kun er et par gange om ugen.Der er noget med et lille moms-klistermærke man skal/kan sætte på den?

Skal jeg have en revisor til at gennemgå regnskab?

Nævn gerne mere, som jeg skal huske.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 08:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

 

Du kan starte med at ringe til SKAT, og spørge om alt det du er i tvivl om. Når dette er gjort kan du søge på Google, efter et sted hvor du kan lære noget grundlæggende omkring moms og regnskab.

Med hensyn til om du skal have en revisor til at gennemgå dit regnskab, er det vist ikke længere et krav, men omvendt kan det også være en dyr fornøjelse at spare væk. Mit forslag vil være, at du besøger 1-3 forskellige revisorer, uafhængigt, for at finde den hvor kemien er bedst. Når du har fundet vedkommende, så aftal et fast honorar, så du ikke blive "overrasket". En god revisor tjenener som regel sin egen løn ind!

Fra Kalundborg
Tilmeldt 13. May 08
Indlæg ialt: 908
Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 

ang. revisor så er det ikke nødvendigt, en god "kontordame" kan sagtens gøre arbejdet og til en helt anden pris!

Der findes en lang række virksomheder som ordner regnskab på den måde, tit er det bare en enkelt selvstændig der tager rundt og laver regnskaber for folk, ellers gøres det ved at du sender alle regninger, fakturaer mm. til hende og så ordner hun det.

ang. alt det administrative med moms mm. så kan en sådanne kontor/regnskabsdame også hjælpe dig med det, men det er da nok en fordel at deltage i et opstartskursus hos Skat.

Reklameshoppen.dk nu med et super tilbud på Flyers til nystartede

Fra næstved
Tilmeldt 21. Jun 08
Indlæg ialt: 363
Fra  sensolin gulvmontering Skrevet kl. 01:58
Hvor mange stjerner giver du? :

først momsnummer , så bil , her kommer SKAT ind til hvordan. mange revisore laver småkurser, også aftenskoler kik i avisen.

en revisor er en god ting, især når du ikke selv har forstand på, en kontordame laver slavearbejdet, og ja billige end revisionfirma gør, men hun kender ikke smuthullerne, alle fradragene og andet. så spar ikke det væk i første omgang

du har ikke nævnt KUNDER men det giver vel sig selv.

så er der såmændt ikke så meget andet.

en stol,bord, pc, lampe, Big Smile 

Fra Haderslev
Tilmeldt 8. Nov 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil råde dig til at starte med at kontakte et par af de lidt større firmaer f.eks. gls, tnt, dpd eller bring express for at få noget fast kørsel, da der ikke er de store penge i at starte selv med egen kørsel, da der er så mange der gør det, og priserne ikke kan svare de udgifter der er. jeg har kørt for de 3 først nævnte firmaer og vil sige at med hensyn til selve kørslen har ret godt kendskab til det

Fra Svendborg
Tilmeldt 31. Aug 06
Indlæg ialt: 422
Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Greylion

Når du ikke har noget forstand på det vil jeg anbefale dig at tage kontakt til dit lokale erhvervsråd (spørg på kommunen) de har ofte konsulenter der kan hjælpe dig i gang.

Der udover vil jeg anbefale dig at tage et iværksætter kursus, snart alle byer har et en gang imellem, der lærer man lidt om skat, moms, markedsføring mm.

Til sidst vil jeg også anbefale brug af revisor, det kan blive dyrt ikke at have det. Der med ikke sagt en god frelance bogholder ikke er en god ide.

God arbejdslyst

Thomas Bonde

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :

greylion:

Jeg vil gerne starte som lille vognmand, dvs. med en varevogn, f.eks. en Fiat Ducato. Noget der kan være et par paller eller tre i.

Hvad skal jeg gøre først? Momsregistreres? Skal jeg være det når jeg køber varevognen?

Jeg er helt grøn mht. moms og regnskab. Findes der et lille kursus i det, man kan tage?

Varevognen er tænkt som mit eneste køretøj, så jeg skal betale moms af den, så jeg kan bruge den privat, omend det kun er et par gange om ugen.Der er noget med et lille moms-klistermærke man skal/kan sætte på den?

Skal jeg have en revisor til at gennemgå regnskab?

Nævn gerne mere, som jeg skal huske.

 

Hejsa.

Hvor meget koster varevognen og hvad kører den pr. liter? Det kan måske bedst betale sig for dig at føre kilometerregnskab. På gulplade varebiler har du bortset fra statens kilometertakster mulighed for at trække moms fra på bilens drift (herunder brændstof e.t.c.) forholdsmæssigt.

Jeg bil anbefale dig at kontakte Anette Sand som vidst har nogle udemærkede regnskabskurser - jeg tog engang et lille kursus hos hende til mine fulde tilfredshed - det var bare dog lidt pebret i prisen.

Hvis du bare stifter en enkeltmandsvirksomhed er det ikke nødvendigt at lade dit regnskab gennemgå af en revisor.

Du skal huske at tegne erhvervsforsikringer og nogle af de firmaer du måtte komme ud for at skulle servicere vil måske kræve at du har en stykgodsforsikring. Jeg selv driver også en lille "vognmandsforretning" med min private varevogn og er ikke forsikret mod mere end det lovpligtige. Min varevogn har en værdi af 40.000kr og kører 11.5km pr. liter - jeg tjener "kassen" på mit foretagende p.g.a. de latterligt høje kørselsfradragstakster staten giver.

Jeg kører ca. 40.000km pr. år og en enkelt kilometer koster mig ca. en krone incl alt (brændstof, afskrivninger, vedligeholdelse, forsikring). Fradraget er 3,47kr pr. km for de første 20.000km og derefter 1,83.

Det vil altså sige at jeg har fradrag på over 100.000kr om året på en udgift der reelt kun koster mig under det halve.

Håber du kan bruge disse overvejeler til noget. Held og lykke med din vognmandsdrøm og velkommen til.

PS jeg vil også gerne hjælpe dig med dit regnskab til en billig penge :) Har du kunder nok vil det godt kunne betale sig for dig at outsource arbejdet medmindre du vælger en dyr revisor til 4-500kr i timen. www.olsensrevision.dk

VH Jørgen Olsen

Tilmeldt 26. Aug 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian1977:

Jeg vil råde dig til at starte med at kontakte et par af de lidt større firmaer f.eks. gls, tnt, dpd eller bring express for at få noget fast kørsel, da der ikke er de store penge i at starte selv med egen kørsel, da der er så mange der gør det, og priserne ikke kan svare de udgifter der er. jeg har kørt for de 3 først nævnte firmaer og vil sige at med hensyn til selve kørslen har ret godt kendskab til det

Ja, det var absolut også tanken at køre for et større firma i starten, måske et par år, for at  spare op til hvad jeg har i tankerne senere.

 

(edit: jeg troede svaret havnede et andet sted i tråden, så citat ikke var nødvendigt - men det var det).

Tilmeldt 26. Aug 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Så er jeg endelig nogenlunde rask, fik en halsbetændelse tilbage i Oktober som var meget længe om at gå væk.

Jørgen Olsen:

> Hvor meget koster varevognen og hvad kører den pr. liter?

Det ser ud til at blive en VW Caravelle. Præcist hvor meget den kører på literen ved jeg ikke, men nok ca. 11 km/liter.

Jeg er specifikt ude på at minimere brændstofforbruget, så jeg holder f.eks. meget øje med dæktryk og har bl.a. tænkt mig at prøve Airtabs; www.airtab.com

> Det kan måske bedst betale sig for dig at føre kilometerregnskab. På gulplade varebiler har du bortset fra statens kilometertakster mulighed for at trække moms fra på bilens drift (herunder brændstof e.t.c.) forholdsmæssigt.

Dét mangler jeg også at få styr på - man kan føre km-regnskab, eller man kan ...?

> Jeg vil anbefale dig at kontakte Anette Sand som vidst har nogle udemærkede regnskabskurser - jeg tog engang et lille kursus hos hende til mine fulde tilfredshed - det var bare dog lidt pebret i prisen.

Afholder hun kurser i Odense?

> Hvis du bare stifter en enkeltmandsvirksomhed er det ikke nødvendigt at lade dit regnskab gennemgå af en revisor.

Godt. Jeg vil så absolut helst selv stå for regnskabet - så vidt jeg ved, er det alligevel udelukkende mig selv, som er ansvarlig for at det stemmer, uanset om jeg har brugt revisor eller ej.

> Du skal huske at tegne erhvervsforsikringer og nogle af de firmaer du måtte komme ud for at skulle servicere vil måske kræve at du har en stykgodsforsikring. Jeg selv driver også en lille "vognmandsforretning" med min private varevogn og er ikke forsikret mod mere end det lovpligtige. Min varevogn har en værdi af 40.000kr og kører 11.5km pr. liter - jeg tjener "kassen" på mit foretagende p.g.a. de latterligt høje kørselsfradragstakster staten giver.

> Jeg kører ca. 40.000km pr. år og en enkelt kilometer koster mig ca. en krone incl alt (brændstof, afskrivninger, vedligeholdelse, forsikring). Fradraget er 3,47kr pr. km for de første 20.000km og derefter 1,83.

> Det vil altså sige at jeg har fradrag på over 100.000kr om året på en udgift der reelt kun koster mig under det halve.

Jep, det var også meget af det jeg havde i tankerne, da jeg besluttede mig for at starte for mig selv.
Jeg vil som nævnt prøve at minimere udgifterne i langt højere grad end hvad de fleste gør.


Beklager hvis det er lidt svært at se hvad der er citeret og hvad der er svar.

Fra Ishøj
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 349
Fra  Nasiha.dk Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil på det stærkeste råde dig til at søge ind som vognmand hos en af de større kurervirksomheder. Du får IKKE kunder, hvis du er alene. Jeg taler af erfaring! Min bror er vognmand og har en VW Transport (den lille kasse), og den central han var tilknyttet har lige drejet nøglen om. Selv Bring har vanskeligheder i øjeblikket. Faktisk er det kun Budstikken, Sendebudet og UPS af kurer virksomheder, som overlevere lige nu. UPS gøre det pga. deres høje standard, samt Sendebuddet. Budstikken har faste kontrakte, som umiddelbart ikke kan opsiges og derfor rammes de ikke er den forværret økonomiske situation. Som det er nævnt tidligere, at starte som vognmand er en meget simpel løsning og mange gøre det.

LEDfix.dk - Billig LED pærer / dioder til din bil 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)