Hej Casper,
Overskriften på dit debat indlæg er godt nok "Regnings system", såfremt det system du søger kun skal anvendes til at oprette dine udgående fakturaer er Viggo´s system garanteret rigtigt godt (kender ikke systemet, så ved selvfølgelig intet om hvor godt det er).
Jeg vil dog anbefale dig at overveje om ikke du burde anvende ét og samme system til fakturering af dine kunder og bogføring af dine egne udgifter. Som du formodentlig allerede ved (du har jo været drevet virksomhed i flere år ) vil du løbende, når en momsperiode er afsluttet og når din virksomheds regnskabsår er afsluttet, have behov for et samlet overblik over din virksomheds indtægter og udgifter.
Vælger du at bruge ét system til fakturering af dine kunder og et andet til bogføring af din virksomhedsregnskab, så vil du eller din bogholder på et eller andet niveau blive nødt til at lave DOBBELT arbejde.
Jeg kunne kun finde på at anvende et decideret regnnings system, som udelukkende kan anvendes til fakturering, hvis det betød af min virksomhed på denne måde kunne spare tid og dermed penge. Eksempelvis hvis vi i min virksomhed fandt ud af at vi kunne sende alle vores fakturaer ud via email i stedet for som almindelig brev post, men allerede havde investeret i et dyrt finanssystem til bogføring som ikke kunne sende fakturaer ud via email. I et sådant tilfælde ville jeg seriøst overveje at købe adgang til et decideret faktureringssystem som det Viggo udbyder og så efterfølgende forsøge at integrere det nye faktureringssystem med det gamle finanssystem således data kunne udveksles automatisk mellem disse systemer og vi kunne undgå dobbeltindtastning i forbindelse med bogføring af vores omsætning.
Jeg forstår din case som om at din virksomhed ikke i forvejen har investeret i nogen form for system til bogføring, derfor mener jeg at det i din situation ikke ville være en god løsning økonomisk set, hvis du beslutter at købe abonnement/adgang til et system som kun kan anvendes til fakturering.
Hvis jeg var dig ville jeg købe adgang til et af de danske onlinebaserede finanssystemer som kan anvendes både til fakturering af dine kunder og bogføring. Der findes efterhånden en del seriøse udbydere som e-conomic, saldi og revilution.
I min virksomhed har vi rigtig gode erfaringer med e-conomic som vi anvender både til vores bogføring og fakturering internt i virksomheden og til vores kunder bogholderi. e-conomic er det største og mest komplette af de systemer jeg nævner ovenover. e-conomic har flere forskellige standardopsætning og mange tillægsmoduler, som gør system meget fleksibelt og anvendeligt i se fleste små og mellemstore virksomheder. E-conomic koster tilgengæld lidt mere at anvende end de 2 andre systemer. Til sammenligning koster et standard abonnement månedligt 49 kr. hos SALDI, 99 kr. hos Revilution og 149 kr. hos e-conomic. Det kan lade sig gøre gratis at få et prøve abonnement på e-conomic, saldi og formodentlig også på revilution.
Jeg foreslår at du tjekker alle 3 systemer, du kunne eksempelvis prøve at bogføre dit private regnskab i prøve versionen af de 3 systemer. Efter min mening er det vigtigt at være lidt grundig før man vælger, for det er drøn ærgeligt og ofte dyrt hvis man et par år efter skal til at skifte system af den ene eller anden årsag.
God fornøjelse