Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af fysisk børnetøjsbutik. Hvad med ØKONOMI??

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 14. Aug 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er i min forretningsplan kommet til punktet med økonomi.

Hvad er realistisk og hvordan finder jeg de rette informationer?

Konsulenten fra iværksætterhjælpen siger at et realistisk bud ville være en omsætning

3000,- dagligt det første år. Dvs en årsomsætning på ca 900.000,-

ER DET REALISTISK??

Butikken ligger på gågaden i en mindre jydsk by med ca 10000 indbyggere. Der er en anden børnetøjsforretning i byen som går forrygende,

uden egentlig at gøre en masse for det.

Jeg har en veninde der har en forretning i samme by, dog ikke børnetøj, og hun mener godt at jeg kan omsætte for ca 1.500.000 det første år.

Hvad er der af omkostninger ved opstart af børnetøjsbutik?

- varelager i kr,- Hvor mange penge bruger man på varelager på at år?

- reklame 

- dankort

- inventar

- o.s.v

Glæder mig til at høre fra jer erfarne Aminoer :-)

Fra Silkeborg
Tilmeldt 14. Mar 07
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej May-O

Altid dejligt at høre fra nye iværksættere. Jeg har dog et par ting som jeg synes du bør overveje:

 

  1. Timing, er det lige nu man skal starte en børnetøjsbutik med den optræk der er til lavkonjunktur, er børnetøj noget af det folk vil spare på relativt tidligt i svære tider
  2. I Silkeborg, hvor Jeg bor, er der 3 børnetøjsbutikker (som jeg lige kan finde på krak) og det er i en by med + 40.000 indbyggere, dvs. mere end 10.000 pr. butik. Der er flere der har forsøgt sig med børnetøjsbutikker, men de har måtte lukke, betyder det at der skal være 10.000 indbyggere pr. butik?? (Jeg ved det ikke)
  3. Hvis du indgår et butikslejemål ska ldu være opmærksom på hvor stor afståelse du skal betale, det er ikke sikkert man kan forvente at det bare fungere som et "indskud" man altid ville få tilbage når næste lejer skal ind. I Silkeborg er aft´ståelserne faldet drastisk, hvilket selvfølgelig er problematisk hvis man skal stoppe sin butik.
  4. Forhandel kort opsigelsesvarsel på lejemålet (med mindre det er umuligt at få et godt placeret lejemål i byen)
  5. Se om du kan få så begrænset lager som muligt, evt. kan du lave en samkøbsaftale med en butik i en nabo by så I sammen kan købe de minimumsantal grossisterne forlanger
Jeg er ked af at det er sådan lidt kedelig snak, men det er præget af at jeg dels kender noget til tøj-branchen (Herretøj) og mener at tiden for at starte butik nok ikke lige er velvalgt. Så hvis du vælger at gå i gang skal du endelig sørge for at du kan komme ud af det så smertefrit som muligt (økonomisk).
Du er meget velkommen til at ringe til mig hvis du orker at høre på mere af min trælse snak Wink
Men anyway hvis man har lysten, energien og talentet kan man altid få en forretning op at stå, hvem siger at det ikke skal være din butik der skal være den eneste børnetøjsbutik i byen!!!

 

René C. Larsen tlf.: 211 411 61 www.CoWork.dk KLIK her for CV

 

Tilmeldt 29. Jul 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Et rigtig godt råd når det gælder børnetøjsforretninger. Lad være !  De fleste børnetøjsforretninger lukker efter 1-2 år med stort underskud.

Kunderne køber børnetøj i brugsen, føtex osv. De vil ikke bruge penge på børnetøj fordi børnene hurtigt vokser ud af det. Jeg har stor erfaring

med børnetøjsforretning og har set mange butikker lukke. Hvis du vil vide mere kan du kontakte mig. tlf 30349722. René

Tilmeldt 27. Sep 08
Indlæg ialt: 271
Fra  www.milledille.dk Skrevet kl. 07:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes altså i er lidt generaliserende. Vi har lige åbnet netbutikken www.milledille.dk med lækkert mærketøj til børn. Og jeg må sige, at jeg er (positiv) overrasket over, hvor mange penge, folk bruger på deres børn. Så den der med, at folk kun køber tøj til ders børn i Brugsen og Bilka og for den sags skyld i H&M, den passer ikke helt i forhold til det, vi oplever. Men jeg kender godt til kvinder, som blot fortæller deres mænd, at de har da ikke brugt penge på børnetøj igen igen...det er bare noget billigt fra Bilka. :-)

Men alligevel vil jeg være lidt pessimistisk lige som de to Renéer. En by med kun 10.000 indbyggere har nok ikke et stort nok kundegrundlag - især ikke hvis der i forvejen er EN god børnetøjsforretning. Er der ikke nogen omkringliggende byer, du kunne placere din butik i?

Hvis du går i gang, skal du regne med et budget på:

Tøj forår/efterårskollektion: varekøb ca. 500.000 pr. halvår som minimum.

Husleje - ja, det kommer jo an på stedet.

Reklameudgifter, ja, det kommer også an på, hvor meget du vil bruge.

Dankort - det er en vis procentdel af omsætningen plus opstartsgebyr, som du kan se på pbs hjemmeside.

Husk du også skal have udgifter til inventar, kasseapparat, gavepapir, poser mm.

Så du kommer ikke langt for under 2. mio.

Nu skrev jeg øverst, at vores webbutik går godt, men vil samtidig skrive, at jeg IKKE kan anbefale jer, at lave en webbutik. For det første er der ofte de samme udgifter, som ved en fysisk butik (i stedet for husleje er der større udgifter til markedsføring), og det er lige så tidskrævende. Desuden er markedet vist ved at være mættet for børnetøjsforhandling på nettet, så det er meget meget svært at finde leverandører.

Men held og lykke. Skriv endelig, hvad du finder på.

 

 

 

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 08:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Når vores leverandører kommer forbi hører vi lidt om hvordan markedet er lige nu.... og det er ikke godt for mange fysiske butikker. Der er stille.... Branchen er præget af paniske nedsættelser for at undgå konkurser. Dette går også ud over de butikker som går godt. Så personligt ville jeg ikke vælge at starte op i denne branche lige nu - men afvente markedssituationen.... alternativet skulle være at gøre det helt modsatte af hvad konkurrenten gør - sælger hun dyrt mærkevaretøj - så ville jeg vælge at sælge billigt tøj.... men jeg tror nu nok jeg ville vente og se hele verdenssituationen an....

Held og lykke hvad du end beslutter :·)

Milledille: Kan kun tilslutte mig at det er hamrende dyrt at have netbutik - til trods hvad mange fysiske butikker tror :·)

Mange hilsener Helle

Tilmeldt 14. Aug 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fuld af forståelse for jeres bekymringer, men jeg er nu fortrøstningsfuld.

Jeg ved at det er det her jeg skal. Jeg er 100% sikker i min sag og jeg har rigtig mange gode ideer.

Jeg har ikke tænkt mig at starte en web-butik, dog er jeg åben for muligheden, hvis jeg synes at tiden er inde til det.

Jeg har ikke tænkt mig at starte op lige nu, men i efteråret 2009 - så jeg har lidt tid at løbe på.

Jeg kan godt lige at tingene er gennemarbejdet og at der er styr på alt det man kan få styr på!

 

Idea Dette var et generelt indlæg. Jeg vil svare på alle indlæggene individuelt!

Tilmeldt 14. Aug 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rene.

1.  Timingen er efteråret 2009 - så der er lidt tid til at overveje hvad der er realistisk.

2. Jeg kender godt Silkeborgs børnetøjsbutikker og der er flere end 3. faktisk er der 16 :-) Og deri har jeg ikke talt føtex, Kvickly osv. Du kan se alle butikkerne på Silkeborg.dk At folk har måtte lukke er selvfølgelig tragisk, men jeg har brændt for denne idé i mange år og jeg har ikke tænkt mig at lade det falde på gulvet! Jeg synes selv at jeg besidder sund fornuft og har en god sans for hvad der er realistisk. 

3. - 4. Butikken kommer til at ligge i egen bolig, på gågade, så huslejen bliver beregnet efter kvm og der er selvfølgelig ingen opsigelse. Men det er et råd jeg vil bruge til mine næste butikker.

5. God idé med at lave en aftale, men jeg tror ikke det er muligt. Jeg har en plan om at starte flere butikker i løbet af en periode på 5-7 år. Der er jo også nedgang hos grossisterne, så mon ikke de nedsætter deres minimum. Hvis ikke så finder jeg nok også ud af det!

Jeg synes bestemt ikke det er kedelig snak, jeg forventer både positive og negative holdninger. Jeg vil dog ikke starte noget op med mindre jeg har en mavefornemmelse der siger spar 10...

Lysten, energien og talentet :-) er der ihvertilfælde ingen tvivl om det! Stick out tongue

Jeg har skrevet dit nummer ned og vil benytte mig af dit tilbud.

Mange tak for dit fine indlæg.  

Fra Taastrup
Tilmeldt 16. May 08
Indlæg ialt: 266
Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Inden du starter selve butikken op, så få udarbejdet et godt og realistisk budget i samarbejde med din revisor, så du får et godt overblik på hvad der bliver af omkostninger pr. måned. Omsætningen er altid svær at budgetter men her skal man som udgangspunkt være meget kritisk.

Så samtidig vel nogen få leverandører og lave gode aftaler med disse og måske få eneret på et mærke i dit område så du måske kan få noget omsætning den vej igennem.

Men held og lykke med projektet.

Mvh. Morten Kertész

Revisorfirmaet Lemo www.revisorfirmaet-lemo.dk

 

KS Regnskab ApS

www.ksrevision.dk

Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej May-O

Jeg forstår godt du er helt vild for at få din egen børnetøjsforretning, det er utroligt sjovt og hyggeligt, det er pisse hårdt arbejde og nogle gange er det der hele værd, andre dage tuder man hele vejen hjem.

Det ultimativt sværeste er at købe ind, man kan i starten have en tendens til at købe efter sin egen smag, og den er sikkert også rigtig god - men det er ikke sikkert kunderne er enige. Jeg har en børnetøjsforretning i en større by på fyn og jeg er stort set den eneste - jeg har haft den i lidt over 3 år. Det er stadig en kamp for at finde de helt rigtige varer og have dem i butikken på det rigtige tidspunkt, det kan være meget svært, når man skal disponere et halvt år ud i fremtiden. Jeg prøver at blive bedre og bedre til at købe ind - og notere de fejl jeg laver, så jeg ikke laver dem igen.

Mine allerbedste råd til dig er: få de børn du gerne vil have inden du går i gang - du skal have en tårnhøj omsætning for at have råd til at gå på barsel. Lad være med at fastansætte nogle medarbejdere - hav kun medarbejdere på løse timer, fastansatte er ikke til sådan lige at komme af med igen - og det kan være nødvendigt. Styr din økonomi med hård hånd - det er røv-kedeligt men usandsynligt nødvendigt. Forvent ikke at du kan få løn de første par år og træk kun så lidt ud til dig selv som overhovedet muligt - du bliver absolut ikke rig af det. Lav et varemix i din butik, så du både har dyre trendy mærker samt "billige" almindelige varer, de billige varer er dit rugbrød - det er dem du kommer til at leve af, resten bliver smøret.

Jeg synes helt klart du skal prøve det af - lige her til sidst: det er meget nemmere at åbne en butik end at lukke en.

Tilmeldt 27. Nov 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rene

Jeg skal skrive en artikel om børnetøjsmarkedet, forbrugsudvikling etc. til et stort brancheblad.  

Har du nogle generelle erfaringer med børnetøjsmarkedet, opstart/lukning af butik etc., som kunne være relevante må du meget gerne kontakte mig på louisebygkongsholm@hotmail.com

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)