Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gode og dårlige iværksættere

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er ved at være godt og grundigt træt af, at visse politikere og interesseorganisationer forsøger at opdele iværksættere i "gode" og "dårlige" ud fra nogle gammeldags og ubrugelige kriterier!

Senest så jeg lige en artikel på Business.dk hvor en nyhed om, at der skabes flere nye virksomheder nu end tidligere - mere iværksætteri, spinnes som en negativ historie, fordi der, som de skriver, er for få "værdiiværksættere" ... Værdiiværksættere ... Hvad fandet er det for et udtryk!

For mig at se er der to slags iværksættere: Dem der overlever og dem der ikke gør. Alle dem i den første gruppe er gode!

Hvorfor er gode stabile iværksættervirksomheder - og andre virksomheder, der år efter år skaber en fornuftig indtjening til ejerne og holder nogle (måske få) gode jobs ved lige ikke vigtige?

Er det bedre, at disse iværksættere stiller sig op i køen og søger et traditionelt job?

Er denne lobbyisme og modvilje mod sunde små iværksættere i virkeligheden bare et udtryk for, at de store virksomheder hader alle disse små "udskud" der jo ofte konkurrerer med de store - og derved driller dem? Er de sure over, at folk de egentligt hellere ville have ansat i en fastlåst 9-16 stilling har startet for sig selv?

Hvorfor handler det hele bare om vækst. vækst og vækst? Har vi nedskrevet hele den kapitalistiske markedsmodel til et stort kædebrev eller ponzi scheme, hvor forretningen kun er god, så længe nye fjolser lokkes med på vognen?

Jeg har selv sådan en vækstvirksomhed: RedZoneGlobal Denmark ApS, der i 2007 blev Gazelle Virksomhed (iøvrigt den eneste indenfor search marketing i Danmark). Det er uden tvivl en af mine dårligste forretninger, men ud fra samme analysemodel som ligger til grund for en artikel som den i Buisness.dk i dag, så er det lige præcis sådanne virksomheder Danmark skal have. Stor (og tom) vækst, frem for sunde stabile virksomheder. Ponzi schems frem for god forretning.

Jeg har ikke noget imod vækstvirksomheder, som sådan. Jeg bliver bare så harm over, at gode sunde iværksættervirksomheder, håndværkere, små købmænd osv, der år efter år driver en stabil forretning og betaler løn til en fast stab af mennesker ikke anses for vigtigere end de gør.

Vi må gøre op med denne vækst-liderlighed!

Det er for mig at se, err det netop denne alt for ensidige fokus på vækst, der har været en væsentlig årsag til den finanskrise vi står i nu.

Som iværksættere bør vi få overbevist politikerne om, at ALLLE bæredygtige iværksættervirksomheder er godt! Også selvom de "bare" ender med at blive en god stabil forretning, der måske brødføder 2-3 mennesker.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

enig - synes der skal være plads til "både og"Geeked

Lad de virksomheder vækste der har lyst til det, og fint med de der trives i "en mindre pæn virksomhed"Wink

-há en fortsat go mandag, where ever you are - who you areBig Smile

kh

Sanne

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er lige så latterligt som kun at fokusere på superligaen og så grine af alt andet.
Vi er alle startet et sted og hvis den start skal nedgøres, så får vi et problem som land en dag..

Dbh Martin

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kunne ikke være mere enig, Mikkel.

Eet af dine bedste indlæg til dato - du overrasker mig stadig Yes

Specielt den med "Værdiiværksætter" minder mest af alt om noget en skrivebordsgeneral har fundet på.

Der hvor filmen knækker er i hele tankegangen.

Kunne være, at han en dag kunne få den tanke, at der måske ligefrem er en mening med alle de små virksomheder?

Og at de ikke ønsker at blive større.

F.eks:

  • Retten til selv at bestemme
  • Fravær af store bekymringer
  • Maksimal tilfredshed for vel udført arbejde
  • Tæt på 0 stress
  • Ingen bilkøer
  • Minimalt bidrag til CO2 udledningen
  • Overskud til familien
  • Overskud til at hjælpe andre (hvor mange sidder her på Amino fra store virksomheder?)

Jeg kunne nævne mange flere årsager som kan begrunde, at man ikke ønsker at vokse ud over nogle få medarbejdere; men lad det være for nu.

Venlig hilsen,

Christian

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

For at gå videre med fodboldeksemplet kan vi kigge på England hvis første, anden og tredje division er bedre end den danske superliga.
Ikke nødvendigvis fordi at de er bedre, men fordi at der er mere fokus på det, og de ved at ved at styrke deres mindre divisioner får verdens bedste premier league. dvs. de bedste af de bedste!

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak - og meget enig, Christian :)

Det er som sagt ikke fordi jeg har noget imod vækstvirksomheder. Jeg har selv gang i et par ting som er meget vækstorienteret - og det er skam også sjovt, men der er, som du siger Christian, også nogle særlige kvaliteter ved at være lille - og forblive lille.

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

...nogle særlige kvaliteter ved at være lille - og forblive lille.

... den bedste er, at vi typisk reagerer på timer, hvor de store virksomheder skal bruge måneder på at tage beslutninger Big Smile

Det ses jo tydeligst i søgeresultaterne på Google...

Mvh,
Christian

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Det sjove er, at de syntes svarene var overraskende.

Det siger jo mere end noget andet, hvilken kommunikationsbrist der er imellem iværksætterne og de, der ser på, hvad der driver iværksættern.

De har bare ikke forstået det Wink

Mvh,

Christian

 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørgsmålet er om det i Danmark ikke også er nemmere at starte 50 små virksomheder der kun skal brødføde 1 person end starte en virksomhed der skal brødføre 50 personer. Det tror jeg bestemt det er, desværre er fokus, midler, hjælp og penge afsat til virksomhederne med 50 personer.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)