Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det værd at overveje et S.M.B.A, Artikel i Iværksætteren

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

I bladet Iværksætteren # 37, November 2008 side 18 har redaktør Jesper H Andersen bragt en temmelig sober artikel om SMBA selskaber lavet af 2 advokater fra advokatfirmaet Bender von Haller Dragsted I/S.

En Amino skribent gjorde mig opmærksom herpå, og jeg ringede straks til bladet og fik for Kr 102 plus moms de sidste to numre af, hvad der ser ud til at være et ganske udmærket blad, som omhandler meget andet om iværksætteri.

Det kan fås ved at ringe til bladet på 70-224460.

Der er kun et par mindre kommunikationsfejl: Advokaterne forstår tilsyneladende ikke helt, hvad forskellen er på årsrapport jævnfør Årsregnskabsloven og det almindelige årsregnskab, som altid skal laves til eksempelvis skattevæsenet.

De skriver eksempelvis, at årsregnskab kan undlades, når de burde skrive årsrapport, som er noget helt andet. De omtaler desuden nogle tilsyneladende lettere forkerte forudsætninger for undtagelseserklæring.

I konklusionen skriver de at "man kan undlade at udarbejde regnskaber og vælge revisor".

Det faktiske forhold er, at årsrapport og indsendelse til offentliggørelse hos EogS kan undlades med en af ledelsen underskrevet undtagelseserklæring til EogS. Revisonspligt falder derfor væk grundet dette. Man behøver ikke at fravælge revisor.

Men bogføring og årsregnskab skal altid laves.

De nævner også, at underskud som selstændigt skatteobjekt ikke kan bringes til fradrag i personlig indkomst , krav om flere deltagere, omstrukturering ETC.

De nævner, at vedtægter skal udfærdiges med omhu, hvilket ingen kan være uenig i.

Det tager mig normalt fra 10-15 minutter at skrive simple vedtægter med omhu.

Jeg mener nok, at de pågældende advokater burde have konsulteret undertegnede eller nærlæst min artikel i DKUUG-NYT september 2007 for at sikre en helt fejlfri artikel.

Se www.video.dkuug.dk/dkuug-nyt/dkuug-nyt-155.pdf

Den anden gamle redaktør, Keld Simonsen via hans forening DKUUG og bladet DKUUG-nyt bragte omtalte artikel som det første større artikelbidrag om SMBA-selskaber.

Jeg leverede personligt bladet DKUUG-NYT til Jesper Andersen på Iværksætter konferencen 2007 og har siden jævnligt bebyrdet ham med opfølgningskommunikation.

Det er helt klart, at redaktøren af Iværksætteren har forstået betydningen af SMBA-selskaber, den effektive brug heraf og potentialet for de 300.000 personlige virksomheder i Danmark.

Før eller senere vil redaktører for de større erhvervsblade følge trop.

Det overordenligt glædelige ved denne artiklel i Iværksætteren er, at de to advokater til fulde anerkender nytten og ligimitet af SMBA selskaber på lige fod med andre selskaber med begrænset hæftelse, og at denne form - af uforklarlige årsager (mig) - hidtil ikke har været så kendt.

De bekræfter ligeledes, at det reelt er en gammel selskabsform.

De omtaler dog ikke vigtigheden af den helt afgørende fordel ved SMBA-selskaber, at begrænset hæftelse kan sikres meget billigt for meget små virksomheder og ethvert delprojekt.

Til sidst skriver de, at selvom "S.M.B.A medfører visse fordele" skal det vejes op mod ulemper og at "iværksættere altid bør søge professionel rådgivning om virksomhedsform"

Det er klart, at det næppe kan skade, men det kan blive meget dyrt til KR 18-2500 KR per advokat time.

Man kan jo altså ikke have en professionel og dyr rådgiver på slæb gennem hele livet.

Den nødvendige og tilstrækkelige rutinemæssige assistance omkring SMBA-selskaber kan hos et af undertegnedes selskaber købes for KR 7 per minut.Se www.smba.com.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm..Ejler...du er godt nok ihærdig!

Mit indtryk er, at løbet med hensyn til salg af SMBA til små erhvervsdrivende ligesom er kørt herinde på

Amino.

Dit "peptalk" nytter nok ikke meget, også fordi ingen af de andre såkaldte "hajer" kommer ud af

busken.

Ovennævnte kører ikke personligt mod dig, og jeg beundrer skam din ihærdighed.

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3339
Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Hmm..Ejler...du er godt nok ihærdig!

Mit indtryk er, at løbet med hensyn til salg af SMBA til små erhvervsdrivende ligesom er kørt herinde på

Amino.

Dit "peptalk" nytter nok ikke meget, også fordi ingen af de andre såkaldte "hajer" kommer ud af

busken.

Ovennævnte kører ikke personligt mod dig, og jeg beundrer skam din ihærdighed.

 

Hej Peter.

Er løbet kørt? Jeg skal da lige love for at du er ihærdig ! :)

Jeg kan ikke se hvorfor Ejler skal have nogle af de andre "hajer" ud af busken for at gøre opmærksom på et produkt han sælger. Det kan han jo ligeså fint forsøge at forsvare selv.

VH Jørgen Olsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen Jørgen..hvis du ikke kan se det, så kan jeg ikke hjælpe dig!

Det her stikker nok lidt dybere end du ved af.

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Ejler Ottesen:

Det overordenligt glædelige ved denne artiklel i Iværksætteren er, at de to advokater til fulde anerkender nytten og ligimitet af SMBA selskaber på lige fod med andre selskaber med begrænset hæftelse, og at denne form - af uforklarlige årsager (mig) - hidtil ikke har været så kendt.

De bekræfter ligeledes, at det reelt er en gammel selskabsform.

Ja det er interessant, hvordan det kan være.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)